Annons

Nästa elbilsprojekt – gamla wankelmotorn

Tuffare utsläppskrav tog död på rotationskolvmotorn för några år sedan. Men nu meddelar Mazda att man kommer att börja tillverka motortypen igen. Användningsområdet är dock ett annat än förr.

Publicerad
Wankelmotorn tar inte lika stor plats som en konventionell kolvmotor.
Wankelmotorn tar inte lika stor plats som en konventionell kolvmotor. Foto: Mazda

Som ung man i Weimartidens Tyskland drömde Felix Wankel om att skapa en helt ny typ av motor, till hälften turbin och till hälften kolvmotor. Efter mycket funderande kom han fram till hur han skulle göra på ett ungefär och tog ut sitt första patent 1929.

Sedan hände inte mycket med Wankels idé. Weimarrepubliken rämnade när nazisterna tog makten och SS-medlemmen Wankel sattes att utveckla tätningar och rotationsventiler åt krigsmaktens motorindustri. När andra världskriget var över hade fransmännen synpunkter på Wankels verksamhet och satte honom i fängelse, men så småningom fick han komma tillbaka till Lindau där han satte upp ett tekniskt centrum. Och där fick han i uppdrag att utveckla sin uppfinning åt fordonstillverkaren NSU.

Så kom det sig att rotationskolvmotorn, eller wankelmotorn, tog form. De första experimentmotorerna hade både roterande hus och kolv, men när den första fullt fungerande maskinen visades upp 1960 hade Wankel kommit på att åtminstone huset borde stå still.

Annons

Snart presenterade NSU också den första bilmodellen med wankelmotorer, den lilla NSU Spider, och med den följande sedanmodellen Ro80 fick omvärlden upp ögonen för konstruktionen på allvar.

1/2

Mazda Cosmo började tillverkas 1967.

Foto: Mazda
2/2

Sportbilen Mazda Cosmo, med en tvåskivig rotationskolvmotor.

Foto: Mazda

Konkurrenterna ställde sig på kö för att köpa licenser av NSU. Mercedes-Benz testade tekniken i konceptbilen C111 och Citroën försökte kränga på sin publik den rätt udda GS Birotor.

Japanska Mazda provade också och kom fram till att wankelmotorn behövde utvecklas innan den var redo att möta kunderna. Bland annat hade man en tanke om att rotationskolvarnas tätningar gärna fick hålla tätt.

I maj 1967 tyckte man sig ha lyckats och började tillverka sportbilen Mazda Cosmo, som fick en tvåskivig rotationskolvmotor på knappt en liters cylindervolym och 110 hästkrafter. På den följde rader av wankelmodeller från Mazda, som höll wankelmotorns fana högt långt efter det att NSU lösts upp och försvunnit i den stora Volkswagenkoncernen.

Principen med roterande kolvar minskar vibrationer men ställer högre krav på tätningar jämfört med konventionella kolvmotorer. Foto: Mazda

Bäst kanske vi kommer ihåg Mazda RX-7, som drevs av allt starkare wankelmotorer i tre generationer, och Mazda RX-8 som var något så ovanligt som en fyradörrars sportcoupé där bakdörrarna inte kunde öppnas om framdörrarna var stängda.

Den nya motorn är enbart tänkt att fungera som räckviddsförlängare åt en kommande elbil.

Men när RX-8 gick ur tiden 2012 försvann också rotationskolvmotorn som koncept. Man sade då att motorns grundkonstruktion inte var kompatibel med hårdnande utsläppskrav och att det inte fanns någon framtid för Wankels gamla princip.

Men det var då det. Nu säger Mazda plötsligt att rotationskolvmotorn kommer tillbaka. Riktigt som förr blir det ändå inte, för den nya motorn är enbart tänkt att fungera som räckviddsförlängare åt en kommande elbil.

Två generationer Mazda, båda med wankelmotorer. Foto: Mazda

Märkets första helelektriska fordon kommer att lanseras 2020 som ett led i tillverkarens målsättning att erbjuda elektrifiering i någon form på samtliga modeller senast 2030. Den kommande elbilen kommer dels att levereras i en variant som enbart drivs på batterikraft och dels en version där just en wankelmotor kommer att användas som räckviddsförlängare, för att ladda batterierna när strömmen tagit slut.

Wankelmotorn har flera fördelar.

Som sådan har wankelmotorn flera fördelar. Dels tar den inte lika stor plats som en konventionell kolvmotor, så att den kan paketeras effektivare. Dels gör den inte mycket väsen av sig, vare sig i form av ljud eller vibrationer. Den kan dessutom drivas på olika bränslen, inte nödvändigtvis fossila sådana.

Kanske betyder det att Felix Wankels vilda idé, den om en motor som är till hälften turbin, till hälften kolvmotor, går en ny vår till mötes.

Daniel Östlund är redaktionschef på branschtidningen Motor-Magasinet.

Annons
Annons
Annons
Annons

Wankelmotorn tar inte lika stor plats som en konventionell kolvmotor.

Foto: Mazda Bild 1 av 5

Mazda Cosmo började tillverkas 1967.

Foto: Mazda Bild 2 av 5

Sportbilen Mazda Cosmo, med en tvåskivig rotationskolvmotor.

Foto: Mazda Bild 3 av 5

Principen med roterande kolvar minskar vibrationer men ställer högre krav på tätningar jämfört med konventionella kolvmotorer.

Foto: Mazda Bild 4 av 5

Två generationer Mazda, båda med wankelmotorer.

Foto: Mazda Bild 5 av 5
Annons
Annons
Annons
Annons