Annons

Mikael Törnwall:Nej, Spotify kommer inte att tjäna pengar

Michelle och Barcak Obama ska hjälpa Spotify med exklusiva poddar.
Michelle och Barcak Obama ska hjälpa Spotify med exklusiva poddar. Foto: Charles Rex Arbogast/TT/NTB Scanpix

Spotify fortsätter att ta in kunder i rasande takt. Men även om förlusterna minskar för det svenska streamingföretaget så är chansen mikroskopisk att man kommer att vända till vinst i år.

Under strecket
Publicerad

Hur går det för Spotify?

Det korta svaret är bra. Företaget fortsätter att växa och även om man inte tjänar pengar så är förlusterna kontrollerbara. Omsättningen under andra kvartalet slog marknadens förväntningar något, och slutade på 1,7 miljarder euro (18 miljarder kronor). Resultatet blev en förlust på 30 miljoner kronor, vilket är en klar förbättring mot samma period förra året, när förlusten var över 900 miljoner kronor.

Trots en allt tuffare konkurrens från kapitalstarka spelare som Apple och Amazon fortsätter Spotify att ta in nya kunder. Företagets egen bedömning är att man växer dubbelt så snabbt som konkurrenterna.

I slutet av andra kvartalet hade den svenska streamingjätten 108 miljoner betalande kunder och ytterligare 129 miljoner som använder företagets fria, reklamfinansierade tjänst.

Den reklamfinansierade delen växer något snabbare än den abonnerade, vilket är både goda och dåliga nyheter. Problemet är att intäkten per användare är en bråkdel jämfört med betaltjänsten. Även om Spotify har fler fria användare står de bara för en tiondel av intäkterna.

Annons
Annons

Kommer företaget äntligen att tjäna pengar nu?

Nej, snarare kommer det att bli värre igen. Det verkar som om vd Daniel Ek fortsätter att prioritera tillväxt framför lönsamhet. I prognosen för tredje kvartalet spår Spotify ett resultat på någonstans mellan 30 miljoner i vinst och en förlust på hela 800 miljoner. Fjärde kvartalet väntas bli ännu tuffare, där förlusten kan bli så mycket som 1,4 miljarder kronor.

Å andra sidan lovar Spotify att antalet betalande kunder ska fortsätta växa. I slutet av året ska man ha 125 miljoner betalande kunder och totalt uppemot 265 miljoner aktiva användare, inklusive friabonnemangen.

Det är tydligt att den tuffare konkurrensen satt press på intäkterna. Allt fler lyssnar på Spotify via familjeabonnemang, där upp till sex personer kan dela på samma konto. Snittintäkten per betalande lyssnare är nere i 4,9 euro, en minskning med en procent.

Varför så mycket prat om prat?

Spotify föddes som en musiktjänst, men just nu är det prat som är det heta. I år har Spotify lagt flera miljarder kronor på att köpa plattformar för poddar och innehåll. Bland annat har man tecknat avtal om exklusivt innehåll med den förre amerikanske presidenten Barack Obama och hans hustru Michelle Obama samt med komikern Amy Schumer.

Satsningen på poddar ska dels ge Spotify ner nöjda kunder (som förhoppningsvis stannar kvar som användare längre), dels ge nya intäkter.

Daniel Ek nämner bland annat radioreklam, som är en marknad värd åtskilliga miljarder dollar globalt. Ek konstaterade att Spotify kan erbjuda annonsörer att rikta sina budskap på individnivå medan den som annonserar i en radiostation betalar för att nå alla lyssnare vare sig de är potentiella kunder eller inte.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons