Annons

Nervös väntan på Kappahl-affär – vägrar höja budet

Johan Andersson.
Johan Andersson. Foto: Malin Hoelstad

Allt är nu en nervös väntan för Johan Andersson, vd för familjens investmentbolag Mellby Gård. Miljardbudet på Kappahl gick inte igenom och är förlängt till på fredag. Men tror på klädkedjan, det gör han.

Under strecket
Publicerad

Johan Andersson.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 1

Mellby Gårds vd Johan Andersson kan inte sitta still på pr-byråns sekelskifteskontor mitt i Stockholm utan byter ständigt ställning. I stället för de nödvändiga 90 procenten fick familjeföretagets bud på klädkedjan Kappahl in 88 procent av aktierna (inklusive de aktier Mellby Gård redan äger). Nu är budet förlängt till på fredag.

– Jag pratade med en aktieägare häromdagen som ville ställa frågor om blanketten. Det är en ovanlig situation för många. Hon hade 16 aktier, säger Johan Andersson, som är son till näringslivsikonen Rune Andersson.

Budet har rekommenderats av alla tunga instanser. Men 1,5 miljoner aktier saknas för Johan Andersson, och Kappahl har fler än 20 000 aktieägare. Största ägare är familjen Anderssons Mellby Gård med nästan 30 procent. Budet på resterande aktier ligger på 1,1 miljarder.

Om Johan Andersson inte får in de saknade aktierna har han tre val: lämna bolaget, genomföra affären men ha bolaget kvar på börsen, eller förlänga budtiden ytterligare. Åt vilket håll det lutar vill han inte säga.

Annons
Annons

Johan Andersson.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 1

– Att höja budet är inget alternativ. I budet skriver vi att vi inte kommer att höja och då får man inte göra det.

Sedan Per-Olof Ahl grundade företaget i Göteborg 1953 har klädkedjan gått från hand till hand. Familjen Ahl sålde till Kooperativa Förbundet, som sålde till riskkapitalbolagen Nordic Capital och Accent Equity Partners, som i sin tur satte bolaget på börsen. Mellby Gård började köpa in sig 2011.

Johan Andersson.
Johan Andersson. Foto: Malin Hoelstad

Om budet går igenom bedyrar Johan Andersson att han inte har några planer på att sälja bolaget eftersom Mellby Gård har en ”evig horisont”.

Liksom H&M-chefen Karl-Johan Persson tror han på fysiska butiker i kombination med e-handel. Just nu står e-handeln för 6 procent av Kappahls omsättning och företaget stänger 20 av sina närmare 400 butiker i Sverige, Norge, Finland, Polen och Storbritannien. Många klädbolag är hårt pressade.

Kappahl har inte någon egen stil utan är snarast mellanmjölk, varför är ni intresserade?

– Mellanmjölk, nja, men vi är ändå ett välkänt varumärke som funnits i Sverige sedan 1950-talet och vi har en trogen kundgrupp. Kappahl har nästan 5 miljarder i omsättning och det har varken ökat eller minskat de senaste tio åren.

Johan Andersson påpekar att Kappahl har startat varumärket Newbie för barnkläder, som till och med har egna butiker, samt varumärket Hampton Republic för damkläder. Han handlar själv på Newbie till sina små barn.

Annons
Annons

Är det ditåt ni ska, att skapa nya varumärken?

– Det kan vara ett scenario.

I genomsnitt har Mellby Gård köpt sina aktier dyrare än budpriset på 20 kronor per aktie.

Kastar ni inte goda pengar efter dåliga nu?

– Jag hoppas inte det. Aktiekursen stod i 50–60 kronor för ett par år sedan och Kappahl gjorde en extrautdelning. Att aktien värderades till 13,99 när vi lade budet går inte att förklara med att bolaget inte går lika bra nu.

Bolaget har gått med vinst de senaste tio åren, utom räkenskapsåret 2011/2012, påpekar han. Lönsamheten är dock nedpressad.

Framtidsutsikterna är väl inräknade i aktiekursen?

– Det är när man har en avvikande uppfattning som man kan göra bra affärer.

Johan Andersson är försiktig. Han får inte säga något annat än det som står i prospektet och är därmed ovanligt svårpratad.

– Det är så himla känsligt att lägga publika bud.

Har ni en strategi klar?

– Nej, hade vi haft det hade vi varit tvungna att vara tydligare i budprocessen. Det vi har som ingen annan köpare har är synergier, i och med att vi äger Flash, Dea Axelssons och Oscar Jacobson.

Själv är han klädd i svart kostym från just Oscar Jacobson.

– Gör vi förvärvet ska jag storhandla på Kappahl Man.

Herrkläder är annars inte Kappahls starkaste sida. Bolaget säljer 10 procent herrkläder, 40 procent barnkläder och 50 procent damkläder.

Kappahl-budet: ”Fördel att vara större spelare” | SvDsvd.se
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons