Annons

StatelessNetflix-seriens miss: tittarna kan tänka själva

Fayssal Bazzi och Soraya Heidari i ”Stateless”.
Fayssal Bazzi och Soraya Heidari i ”Stateless”. Foto: Ben King/Netflix

”Stateless” är ett vällovligt men lite valhänt försök att skildra livet på en flyktingförläggning.

Under strecket
Publicerad

Yvonne Strahovski spelar en psykiskt instabil flygvärdinna.

Foto: Netflix

Stateless

Regi
Emma Freeman, Jocelyn Moorhouse
Genre
Drama
Manus
Tony Ayres, Cate Blanchett, Elise McCredie, Belinda Chayko
Medverkande
Yvonne Strahovski, Fassal Bazzi, Jai Courtney, Aster Keddie, Cate Blanchett

6 avsnitt x 50 min. Netflix. Premiär den 8 juli.

Betyg: 3 av 6

”Stateless”, det vill säga statslös i ordets egentliga bemärkelse är bara en av de fyra huvudpersonerna i detta australiensiska drama. De fyra befinner sig på flyktingförläggningen Barton någonstans i den australiensiska öknen – där rymma är detsamma som att dö av hetta om ingen står med en väntande bil utanför stängslet. 

Ameer (Fayssal Bazzi) är en afghansk flykting som tagit sig över havet tillsammans med sin familj och väntar på uppehållstillstånd. Cam (Jai Courtney) är nyanställd lägervakt – ett för australiensiska förhållanden välbetalt jobb som gjort det möjligt för honom att skaffa både villa och pool. Clare (Asher Keddie) är nybliven och förhoppningsfull chef för anläggningen, vilket är ett stort steg upp i karriären. Och så har vi Sofie (Yvonne Strahovski), en psykiskt instabil australiensisk flygvärdinna som av misstag hamnat i lägret efter att hon uppgett falsk identitet. Sofie – som till synes helt faller ur ramen – visar sig vara byggd på en verklig person. Eftersom hon är den vi först introduceras till är hon förstås tänkt som en sort nyckel för den västerländska publiken att identifiera sig med i denna främmande miljö.

Annons
Annons

Yvonne Strahovski spelar en psykiskt instabil flygvärdinna.

Foto: Netflix

Alla fyra har olika demoner att slåss med. Flyktingen Ameers bakgrund är inte fläckfri som krävs om han ska accepteras i det nya landet. Vakten Cam brottas inte bara med sitt eget samvete, han har också en syster som leder demonstrationer för fri invandring utanför förläggningen. Anstaltschefen Clare har såväl medierna – nyhetsbolagens helikoptrar surrar som getingar ovanför taket – som immigrationsministern på sig, inget får gå fel.

Och så till sist Sofie som lever i sin egen värld. Förutom att hon låtsas vara tysk hemsöks hon av minnen från sin förtryckande familj och den nedbrytande upplevelsen i en sektliknande må-bra-grupp. Det är här Cate Blanchett och Dominic West kommer in som ondsint powerpar. Jag misstänker att de placerats där som publikdragande namn, för de har ingenting med den egentliga historien att göra. Tyvärr tar Sofie, hur väl hon än spelas av Yvonne Strahovski, onödigt syre från de övriga rollfigurerna.

Man riktigt ser framför sig hur ambitiöst manusförfattarna svettats vid sina laptops för att få med alla tänkbara vinklar på flyktingproblematiken, jobbat så mycket med allt som ska sägas och demonstreras att man glömt att åskådarna kan känna och tänka själva. Men visst finns här också spännande partier och slutet har definitivt sina poänger.

Yvonne Strahovski spelar en psykiskt instabil flygvärdinna.
Yvonne Strahovski spelar en psykiskt instabil flygvärdinna. Foto: Netflix

Det som ”Stateless” vill skildra är hur ett omänskligt system inte bara bryter ned dem som det påstår sig ”skydda” utan också förråar och brutaliserar dem som ska skydda de utsatta. Hur kan man låta människor sitta inlåsta i åratal i väntan på att deras fall ska utredas tills de undantagsvis får stanna men i de flesta fall utvisas?

”Stateless” är ett vällovligt men lite valhänt försök att skildra livet på en flyktingförläggning som tyvärr aldrig blir helt övertygande – verkligheten är betydligt värre. ”Stateless” visar hur förhållandena möjligen såg ut för flera år sedan i Australien. Sedan 2012 hålls alla båtflyktingar offshore på öar utanför Australiens kust, på Nauru och Papua Nya Guineas Manus dit varken kommittéer för mänskliga rättigheter eller pressen har tillträde. 

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons