Annons

”Nevs får inget ägande förrän pengarna är inne”

GENÈVE. Koenigsegg nya fartmonster Jesko avtäcktes på tisdagen – en hyllning till grundarens pappa. Det går också framåt med Nevsaffären där Koenigsegg nu fått in en stor del av de utlovade 3 miljarder kronorna.

– Jag räknar med att det tar en månad innan allt är klart, säger Christian von Koenigsegg till SvD.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

En sen 80-årspresent från sonen Christian till pappa Jesko som fyllde i november.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 4

Far och son.

Foto: Malin Hoelstad Bild 2 av 4

Nya Koenigsegg Jesko ersätter Agera RS har rena banprestanda.

Foto: Malin Hoelstad Bild 3 av 4

Täckelset dras klockan 12.30 på tisdagen i Genève.

Foto: Malin Hoelstad Bild 4 av 4
Efter reklamen visas:
Här är nya fartmonstret från Koenigsegg

Christian von Koenigsegg tittar sig om axeln. Vi sitter i ett litet utrymme bakom hans monter på Genèvesalongen. Klockan är nio på morgonen.

– Jag säger det nu, men du får inte säga något förrän vid lunchtid när nya bilen visas.

Han nya supersportbil står några meter bort under ett svart skynke. Det sorlar svagt.

– Den ska heta Jesko. Efter pappa. Han vet inte om det än.

Några timmar senare står flera hundra åskådare vid montern, inklusive Jesko von Koenigsegg. Dagens händelse är den nya Koenigseggbilen, med modifierad V8 som ger 1 600 hästkrafter på E85.

– Pappa, vi har haft en hemlighet för dig, säger Christian von Koenigsegg.

Täckelset dras. Många leenden kommer. Två generationer svenska bilbyggare kramas länge.

– Han kom 1994 och skulle bo över i min hall i Ängelholm. Det blev i princip i fem år. Han hade sålt sitt bolag och investerade allt i Koenigsegg. Han har betytt enormt mycket.

Men redan den 29 januari briserade en bomb i bil-Sverige: Elbilstillverkaren Nevs, som köpte Saab Automobiles konkursbo, köpte 20 procent av Koenigsegg moderbolag för 1,5 miljarder kronor.

Annons
Annons

En sen 80-årspresent från sonen Christian till pappa Jesko som fyllde i november.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 3

Far och son.

Foto: Malin Hoelstad Bild 2 av 3

Nya Koenigsegg Jesko ersätter Agera RS har rena banprestanda.

Foto: Malin Hoelstad Bild 3 av 3

Tillsammans bildade de även ett nytt utvecklingsföretag för en ny sportbilsmodell från Koenigsegg där Nevs skulle investera ytterligare runt 1,5 miljarder kronor. Summa summarum: 3 miljarder kronor.

1/3

En sen 80-årspresent från sonen Christian till pappa Jesko som fyllde i november.

Foto: Malin Hoelstad
2/3

Far och son.

Foto: Malin Hoelstad
3/3

Nya Koenigsegg Jesko ersätter Agera RS har rena banprestanda.

Foto: Malin Hoelstad

Nu berättar Christian von Koenigsegg historien bakom.

Han bygger en handfull supersportbilar varje år för runt 20 miljoner kronor styck i Ängelholm. Men för två år sedan kom konkreta planer på ett kompletterande bilprojekt.

– Vi ville göra en liknande men med ett pris på kanske runt 7 miljoner kronor som vi kan producera i ett hundratal varje år. Den ska var en hybrid som går att köra på ren alkohol.

Det krävde investeringar.

– För ett år sedan bestämde vi oss för att ta in minoritetsinvesterare. Vi kom så långt att vi hade 3–4 välansedda finansiella investerare.

Då ringde Nevs centralgestalt Kai Johan Jiang, som just fått en ny stark huvudägare i form av det stora kinesiska fastighetsbolaget Evergrande. Men den nya ägaren hade flera brustna ekonomiska löften i bagaget, bland annat till elbilstillverkaren Faraday.

Samtidigt hade Nevs en mycket tuff tid bakom sig med stora skulder.

Hur vågade du göra affären?

– Jag fick fick träffa Evergrandes ordförande Xu Jiayin i Hongkong. Det fanns en stort intresse där. De ville diversifiera och jag fick en bra känsla.

– Vi har fått in en hel del av pengarna redan. De får inget ägande förrän pengarna är inne. Jag räknar med att allt är klart inom en månad.

Han säger att det blev en kombination att svenska biltillverkare kan hjälpa varandra och möjligheten att få utvecklas.

– Men vi tar ingen ekonomisk risk, går det bra får vi en del av uppsidan.

Annons
Annons

Täckelset dras klockan 12.30 på tisdagen i Genève.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 1

I det nya samriskbolaget ska bilarna utvecklas och tillverkas i Ängelholm. Men samtidigt äger Nevs majoriteten med 65 procent.

– Det är jag som är vd och har beslutanderätt över produkt och design. IP-rättigheter är från andra Koenigeggbilar.

Han säger att han hoppas att kunna hjälpa Nevs, som vill utveckla nya egna modeller.

– Exempelvis är vår elektronikplattform väldigt avancerad med trådlösa uppdateringar. Vi kan säkert hjälpa till med tankar om de nya bilarna och kanske marknadsföring.

Många minns att Christian von Koenigsegg frontade en investerargrupp 2009 som skulle köpa Saab Automobile AB av GM. Då tvingades han ge upp. Och sluter på så sätt cirkeln nu.

– Jag var väldigt ledsen då. Alla sa att det inte skulle gå. Jag har hört samma om Koenigsegg. Men jag visar att det faktiskt går.

Täckelset dras klockan 12.30 på tisdagen i Genève.
Täckelset dras klockan 12.30 på tisdagen i Genève. Foto: Malin Hoelstad
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons