Annons

Nina drog tarotkortet ”Tornet” – och gav upp

Foto: Allis Nettréus

Andlighet kan ge mening – men också stjälpa personer som mår dåligt. 29-åriga Nina gick in i en kris efter att ha dragit ett tarotkort som symboliserar förstörelse.

– Korten stämmer alldeles för ofta, så jag kan inte tänka att det ”bara” är ett kort, säger Nina.

Under strecket
Publicerad

Tornet – överst i tarotleken.

Foto: Allis Nettréus

Tiden efter att Nina drog Tornet var kaotisk och mörk. Då bestämde hon sig för att sluta helt med tarotkorten.

Foto: Allis Nettréus

Psykoterapeuten Dan Katz är kritisk till icke-legitimerad psykologisk behandling, särskilt nyandlig, då den uppmuntrar metoder som går tvärtemot evidensbaserad psykologisk kunskap.

Foto: Allis Nettréus

Dan Katz

Foto: Philip Håkansson

Tornet – överst i tarotleken.

Foto: Allis Nettréus
Tornet – överst i tarotleken.
Tornet – överst i tarotleken. Foto: Allis Nettréus

Korten stämmer alldeles för ofta, så jag kan inte tänka att det ”bara” är kort.

Det blixtrar och brinner i ett högt torn, en människa faller ut genom ett fönster och ner mot den vassa marken. Motivet på tarotkortet ”Tornet” symboliserar förstörelse, trauma, snabb förändring och konflikt – men också nystart och insikt.

När 29-åriga Nina drog ”Tornet” i en tarotläggning för några år sedan tolkade hon dock kortet i dess värsta bemärkelse. Även om hemskheterna inte skulle börja förrän i slutet av det året – och ingenting egentligen hade hänt – gick hon in i en kris. Allting skulle ju ändå gå åt helvete.

– Jag hade haft motgångar på alla områden i livet under flera år, och kände att ”nu måste det vända”, men så skulle det bara bli ännu värre. Jag var redan krisig, men jag knuffades liksom över kanten av det kortet, säger Nina och fortsätter:

Annons
Annons

– Korten stämmer alldeles för ofta, så jag kan inte tänka att det ”bara” är kort.

Den amerikanske psykoterapeuten John Welwood, som under sin karriär kombinerat västerländsk psykoterapi och buddhistisk praktik, myntade i början av 1980-talet begreppet ”spiritual bypassing”.

I de andliga sammanhang han då befann sig såg han en tendens att försöka ”höja sig över den råa och röriga delen av vad det är att vara människa”. ”Spiritual bypassing” innebär alltså att man använder sin andlighet eller nyandliga praktik för att undvika obehagliga känslor och tankar, till exempel för att slippa ta beslut eller ta tag i känslomässiga problem.

Jag har alltid velat ha ett facit, och få reda på varför saker händer mig.

Nina har erfarenhet av just detta. Hon är från Stockholm, frilansar i en kreativ bransch och arbetar som musiklärare. I den här texten är hon anonym eftersom hon ”vet att man blir förlöjligad om man är öppen med sin andlighet”. Hon har växt upp i en ateistisk familj och började i tonåren utforska sin andlighet på egen hand. Hennes andliga praktik har främst bestått i att rådfråga tarotkort, orakelkort och horoskop.

Nina berättar att hon än i dag ofta relaterar till människor utifrån vilka stjärntecken de har. Om hon har en elev som är tvilling – som enligt astrologin ska vara flyktig och rastlös – tänker Nina att hon aktivt måste jobba för att hen ska behålla fokus och inte tröttna på lektionerna.

På många sätt har Ninas andlighet varit en källa till glädje och hopp för henne. Att vända sig till tarotkort eller horoskop har varit ett sätt att förbereda sig inför framtiden.

Annons
Annons

Tiden efter att Nina drog Tornet var kaotisk och mörk. Då bestämde hon sig för att sluta helt med tarotkorten.

Foto: Allis Nettréus

– Jag har alltid velat ha ett facit, och få reda på varför saker händer mig. Det kanske har med ett kontrollbehov att göra, att man liksom vill ha koll på allt. Men eftersom det inte finns något facit i livet är spådom det närmsta man kan komma.

Tiden efter att Nina drog Tornet var kaotisk och mörk. Då bestämde hon sig för att sluta helt med tarotkorten.
Tiden efter att Nina drog Tornet var kaotisk och mörk. Då bestämde hon sig för att sluta helt med tarotkorten. Foto: Allis Nettréus

Jag var tvungen att återta kontrollen. Ju mer jag höll på med korten desto mindre ansträngde jag mig för att reda ut mitt liv.

Ninas andliga praktik har också lett till mycket destruktivitet. Ju sämre hon har mått, desto mer ”inne i det” har hon blivit. Hon har baserat både val och tankar utifrån hur hon tolkat korten. Varje gång hon har dejtat någon har hon dragit kort om dem. Första dragningen kan bringa lite klarhet, menar Nina, men efter fyra, fem dragningar fick hon bara ångest, blev förvirrad – och nästan galen.

Tiden efter att Nina drog tarotkortet Tornet var kaotisk och mörk. Hon festade för mycket, ifrågasatte sina egna värderingar och vänskapsrelationer och var ledsen jämt. Då bestämde hon sig för att sluta helt med tarotkorten.

– Jag var tvungen att återta kontrollen. Ju mer jag höll på med korten desto mindre ansträngde jag mig för att reda ut mitt liv. Jag tänkte bara att det som sker gör det av en anledning, även om jag på ett rationellt plan vet att man har en kraft att förändra sin egen situation, säger Nina.

Annons
Annons

I butiken Isis kammare i Gamla stan står kristaller på rad i hyllorna bredvid tarotkort, astrologiböcker och små flaskor med ”Safe travel oil” och ”Stay with me oil”. Butiken är astrologen Margareta Hedins. Hon skriver horoskop till tidskriften Damernas värld, bloggar på Astrobloggen och tar emot kunder för vilka hon tolkar horoskop och lägger tarot.

– Under mina sessioner har vi kul, vi skrattar, fikar och diskuterar jobbet, killen, konflikter, kärlek och karriär, allt från djupaste allvar till alldagliga ting. Jag utgår alltid från födelsehoroskopet – vem personen är, om nuläget, framtiden och potentialen för personlig utveckling, säger Margareta Hedin.

Alla ansvarar för sin egen andliga utveckling och för sitt liv, astrologi är absolut ingen ”quick fix”.

Personer som ger andlig vägledning har ett stort ansvar, menar Margareta Hedin. Hon framhåller att hon inte tar emot kunder som visar beroendetendenser, och till exempel vill boka sessioner flera gånger i veckan. Margareta Hedin berättar att hon växt upp med flera närstående som lidit av psykisk ohälsa och att hon därför är vaksam när hon träffar kunder.

– När någon med den känsligheten kommer till mig vet jag att min roll bör vara att hjälpa dem till psykiatrin, även om jag då riskerar att skicka personen rakt i armarna på maktmissbruk.

Margareta Hedin anser dock att det är skillnad på astrologi och spådom. Horoskopen levererar inga sanningar och uppmanar inte till konkreta beslut – och kan därför inte användas destruktivt.

– Alla ansvarar för sin egen andliga utveckling och för sitt liv, astrologi är absolut ingen ”quick fix”. Det planetariska läget visar inte att något är antingen bra eller dåligt, det är alltid både och. Den kunskapen kan hjälpa människor att fundera själva, säger Margareta Hedin.

Annons
Annons

Psykoterapeuten Dan Katz är kritisk till icke-legitimerad psykologisk behandling, särskilt nyandlig, då den uppmuntrar metoder som går tvärtemot evidensbaserad psykologisk kunskap.

Foto: Allis Nettréus
Psykoterapeuten Dan Katz är kritisk till icke-legitimerad psykologisk behandling, särskilt nyandlig, då den uppmuntrar metoder som går tvärtemot evidensbaserad psykologisk kunskap.
Psykoterapeuten Dan Katz är kritisk till icke-legitimerad psykologisk behandling, särskilt nyandlig, då den uppmuntrar metoder som går tvärtemot evidensbaserad psykologisk kunskap. Foto: Allis Nettréus

Mycket av de här praktikerna handlar om att lägga över ansvaret för sitt liv på någon eller något annat. Det är ett sätt att slippa ta beslut.

En som ifrågasätter nyandlig vägledning är Dan Katz, legitimerad psykolog och psykoterapeut med KBT-inriktning. Just nu skriver han en bok om icke-legitimerade privata utövare av psykologisk behandling. Hans utgångspunkt är att denna typ av behandling borde regleras hårdare i lag, för att hindra oseriösa utövare från att utföra behandlingar utan vetenskaplig grund. Han är i princip kritisk till andlig vägledning, och särskilt den nyandliga, då han menar att den ofta får människor att använda metoder som går tvärtemot evidensbaserad psykologisk kunskap.

– Mycket av de här praktikerna handlar om att lägga över ansvaret för sitt liv på någon eller något annat. Det är ett sätt att undvika negativa känslor eller slippa ta beslut, säger Dan Katz.

Att ta stora beslut och hantera livets ovisshet är svårt – och därför högst mänskligt att vilja slippa, menar han. Men att då rådfråga tarotkort, andar eller spirituella coacher kan i värsta fall leda till att personen blir passiviserad, verklighetsfrånvänd, oförmögen att förändra sin egen situation – eller till och med går in i depression, menar Dan Katz. Det kan antingen vara en följd av metoderna i sig, eller frånvaron av en psykologisk behandling som faktiskt är korrekt. I bästa fall är det bara personens ekonomi som drabbas, menar Dan Katz.

Annons
Annons

Dan Katz

Foto: Philip Håkansson

– Fungerande behandlingar handlar istället om att gå emot undvikandet, stärka personens färdigheter i att hantera negativa känslor och acceptera verkligheten.

Vissa saker kan kännas härligt att höra, men det betyder ju inte att det är sant.

Enligt Dan Katz har dock nyandligheten även goda sidor. Vissa typer av mindfulness har till exempel bevisats fungera stressreducerande och koncentrationshöjande. Andra andliga läror har fokus på acceptans, inför sig själv och för tillvarons ovisshet, vilket även är centralt i många terapiformer.

Många av de personer som benämner sig själva som andliga ser dock inte sin andliga praktik som terapi eller behandling, utan snarare som något som ger hopp och leder till självutveckling.

Kan även det vara problematiskt, trots att man inte mår dåligt?

– Ja, det tror jag. Vissa saker kan kännas härligt att höra, men det betyder ju inte att det är sant, och kan ställa till det i längden. Det finns också en risk för konfirmeringsbias, alltså att man bara noterar de delar i till exempel ett horoskop som passar in i ens tro.

Dan Katz
Dan Katz Foto: Philip Håkansson
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons