Annons

”Nivån på ordkunskap sjunker för varje år”

De 71 000 svenskar som anmält sig till lördagens högskoleprov kan tjäna på att träna extra på orddelen. Kunskaperna i ordförståelse blir stadigt sämre.

– Det är en nedåtgående trend, och tyvärr sjunker tjejernas resultat fortare än killarnas, säger provutvecklare Maria Johansson som här svarar på sju frågor om orddelen.

Under strecket
Publicerad

Maria Johansson vid Umeå universitet, tidigare SFI-lärare i svenska, konstruerar frågorna kring ord (sedan 2008) och meningskomplettering (sedan 2011) i högskoleprovet.

Foto: TT och Umeå universitetBild 1 av 1

Maria Johansson vid Umeå universitet, tidigare SFI-lärare i svenska, konstruerar frågorna kring ord (sedan 2008) och meningskomplettering (sedan 2011) i högskoleprovet.

Foto: TT och Umeå universitetBild 1 av 1
Maria Johansson vid Umeå universitet, tidigare SFI-lärare i svenska, konstruerar frågorna kring ord (sedan 2008) och meningskomplettering (sedan 2011) i högskoleprovet.
Maria Johansson vid Umeå universitet, tidigare SFI-lärare i svenska, konstruerar frågorna kring ord (sedan 2008) och meningskomplettering (sedan 2011) i högskoleprovet. Foto: TT och Umeå universitet

Hur väljer du ut orden ut till högskoleprovet?

– Vi gör ett stort antal utprövningsuppgifter som finns i det femte provhäftet som inte ingår i provresultatet. Där får vi väldigt bra data eftersom provtagarna inte vet att uppgifterna inte ingår. Ur ordbanken väljer jag sedan ut ord efter vissa kriterier och skickar dem ”på remiss” till en granskningsgrupp med experter.

Vilka är kriterierna?

– Ett är att ordet ska vara lagom svårt. 25–75 procent ska klara uppgiften. Klarar 90 procent är frågan för lätt. Och sedan att det inte får finnas för stora könsskillnader i svaren. Max 15 procentenheter får skilja mellan tjejernas och killarnas resultat. Ett tredje kriterium är ett värde som talar om att de som klarat frågan även gjort bra ifrån sig i övrigt – det eliminerar slumpen, chansningar. Till sist: att alla svarsförslag fungerar, att inget ord blir helt bortvalt som alternativ. 11 rätt av 20 ska bli medelvärdet när proven summeras.

Annons
Annons

Och så måste du se till att ha en mix?

– Orden ska vara olika, ha olika stilvärde och svårighetsgrad. Jag börjar med att plocka ut de fyra verben, sedan tar jag adjektiv, adverb och slutar med de tio substantiven. Det ska vara bredd och spridning på orden. De väljs från fem semantiska områden som motsvarar fakulteterna: Vård, teknik och natur, kultur, utbildning, samhälle och ekonomi.

Vad har överraskat dig mest genom åren?

– Ibland kan man bli ganska beklämd av felsvaren på vissa ord. Det som är förvånande är att ordkunskapsnivån sjunker. Så har det varit sedan jag började 2008. Det är en nedåtgående trend, och tyvärr så sjunker tjejernas resultat fortare än killarnas – bland provtagarna, är bäst att tillägga. De bästa tjejerna kanske inte gör högskoleprovet.

Vad tror du den nedåtgående trenden beror på?

– Det kan jag bara spekulera kring. Jag tror att ungdomar läser mindre nu. Bokslukaråldern har kanske ersatts av datorslukaråldern.

Vad är det roligaste med ditt jobb?

– Att det är ett kreativt arbete, som leder till någonting – ett prov som många människor tar del av. Känns bra att arbeta i en egen nisch, det finns ingen annan som har det här jobbet. Det skojiga är att associera till orden i valet av distraktorer, de felaktiga alternativen, och försöka tänka hur man kan feltolka orden.

Du måste vara bra på ordbluffarspelet Rappakalja?

– Jo, ha ha, de gånger jag har spelat det har det gått ganska bra. Jag är också en fena på Wordfeud!

Gör högskoleprovets ordtest från tidigare år:

Vet du vad domesticering betyder? (ht 2014)quiz.svd.se
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons