Annons

Henrik Ennart:Njut av kaffet – det får dig att leva längre

Kaffe gör dig gott.
Kaffe gör dig gott. Foto: Jessica Gow/TT

Börjar du dagen med starkt kaffe och slutar den med en ganska stor bit choklad kan du faktiskt vara nyttig. Mycket är sig likt när det gäller hälsa – rör på dig och ät upp dina grönsaker – men i några fall har gamla sanningar ställts på huvudet.

Under strecket
Publicerad

Jeanne Calment åt ett halvt kilo choklad i veckan och blev 122 år gammal.

Foto: Florian Launette/TT Bild 1 av 2

Rött vin inte riskfritt.

Foto: Gorm Kallestad/TT Bild 2 av 2

Jeanne Calment åt ett halvt kilo choklad i veckan och blev 122 år gammal.

Foto: Florian Launette/TT Bild 1 av 1

Kaffe är ett bra exempel på något som gått från svartlistad blodtryckshöjare till rena livselixiret.

Länge var bilden att kaffe skulle drickas med måtta eftersom koffeinet höjer blodtrycket. Det borde leda till ökad dödlighet i kärlsjukdomar, löd hypotesen som kom på skam när resultaten började strömma in från verkligheten.

De visade att måttligt kaffedrickande tvärtom minskade risken för kärlsjukdomar och vissa cancerformer och att kaffedrickare i snitt lever längre. Men fortfarande fanns frågetecken, som den optimala storleken på kaffeslurken och ifall kaffet är farligt för individer känsliga för koffein.

I en av årets mest uppmärksammade artiklar i den ledande medicintidskriften Jama följde brittiska forskare en halv miljon kaffedrickare i tio år. De fann att dödligheten minskade även i känsliga grupper och att nyttan ökade hela vägen upp till mer än åtta koppar om dagen.

Varför? Spåren leder till alla de antioxidanter och andra ämnen som finns i kaffe. Mängden är faktiskt större än i både grönt och svart te.

Jeanne Calment åt ett halvt kilo choklad i veckan och blev 122 år gammal.
Jeanne Calment åt ett halvt kilo choklad i veckan och blev 122 år gammal. Foto: Florian Launette/TT
Annons
Annons

Så hur är det med choklad? Den äldsta människan som levat, fransyskan Jeanne Calment, åt ett halvt kilo choklad i veckan och blev 122 år gammal. Nu är det knappast ett tungt vägande bevis, hon rökte även Gauloises till hon var 116, vilket inte ska tolkas som ett argument för rökning.

På senare år har ett flertal studier bekräftat att ett intag som motsvarar upp till ett halvt hekto högoktanig (minst 70 procent kakao) mörk choklad om dagen har positiv inverkan på hjärtat, diabetes och även det mentala välbefinnandet. Bland annat bidrar ämnen i chokladen till att mjuka upp blodkärlen genom att stimulera kroppens produktion av kväveoxid. Det påminner om effekten av en annan av de senaste årens överraskande uppstickare: rödbetan.

Men blir man inte fet av choklad? Jo, i teorin, det innehåller ju mycket kalorier, men det motverkas av att ämnen i chokladen bidrar till större mättnadskänslor. En liknande effekt har man sett med nötter som länge var omtvistat just på grund av sitt höga energiinnehåll. Men nötter innehåller även mycket fibrer och när forskare vid Harvard härom året korade de livsmedel som tydligast var förknippat med viktnedgång toppades den av fermenterad yoghurt med levande bakteriekulturer framför just nötter.

Goda ostar på opastöriserad mjölk hör också till det som börjat ruska av sig epitetet som kaloribomb för att istället framhäva sitt innehåll av hälsosamma mjölksyrabakterier med potential att berika tarmfloran.

Sedan finns det några exempel på tveksamt leverne som definitivt bör betraktas som just det även i fortsättningen. Jag tänker på vin och tobak. Men inte heller den frågan saknar komplexitet. Det var inte bara Jeanne Calment som nyttjade dessa tu. Den grekiska ön Ikaria och de bergiga delarna av östra Sardinien är boplats för de män i Europa som blivit mest långlivade, ungefär sju år mer än EU-snittet. Ändå har konsumtionen av både vin och tobak varit ansenlig.

Annons
Annons

Rött vin inte riskfritt.

Foto: Gorm Kallestad/TT Bild 1 av 1

Hur förklarar vi det? Min slutsats efter att ha skrivit en bok i ämnet, och diskuterat saken med en 94-årig fiskare med strupcancer, är att dessa män sannolikt skulle ha blivit ännu äldre utan vinet och tobaken. Livsstilen i övrigt var så bra – med massor av både färska grönsaker och fysisk aktivitet – att den delvis neutraliserade den skadliga inverkan.

Rött vin inte riskfritt.
Rött vin inte riskfritt. Foto: Gorm Kallestad/TT

Det hälsosamma ämne i rödvin som brukar åberopas – resveratrol – finns dessutom i så låg dos att man skulle behöva dricka mellan 35 och 3 000 flaskor om dagen, beroende på druvorna, för att få i sig en mängd som motsvarar vad som får feta möss att må bättre i labbförsök.

Visserligen minskar risken för hjärtdöd med de första glasen vin (max 1 för kvinnor och 2 för män), för att sedan öka, men vi vet också att cancerrisken ökar redan från den allra första slurken. Så sorry. Sammanlagt överväger risken.

Det måste dock sägas att bilden ljusnar lite grand för öl. Där tycks tvärtom sannolikheten för flera cancerformer minska något om man lyckas hålla sig till lite mindre än en öl om dagen.

Men det klart bästa hälsotipset är fortfarande att sluta röka. Det spelar ingen roll att Greta Garbo och hennes mannekängkompisar använde cigaretter för att hålla vikten på 1920-talet. Rökning är farligare än fetma.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons