Annons

ÖstersjöfestivalenNoaks ark bästa boten mot klimatångest

”Noaks ark” i Berwaldhallen. Djuren marscherar in i Noas ark, par om par. Adolf Fredriks kyrkas diskantkör och ungdomskör samt Chorista.
”Noaks ark” i Berwaldhallen. Djuren marscherar in i Noas ark, par om par. Adolf Fredriks kyrkas diskantkör och ungdomskör samt Chorista. Foto: Arne Hyckenberg

Östersjöfestivalen ordinerar för femtonde året i rad såväl dystopier som uppbyggliga sagor i musikalisk form till oss klimatsjuka, deppiga patienter. Sofia Nyblom ser invigningen av en festival som uppmanar till att ta nappatag med klimatexistentialismen.

Under strecket
Publicerad

”Noaks ark” i Berwaldhallen. Noa (Johan Schinkler) med klimatskeptiska hustrun (Ulrika Tenstam) får en varning av Gud (Tomas Bolme).

Foto: Arne Hyckenberg Bild 1 av 2

Lettiska kammarkören gestaltar futuristiska klimatresenärer i ”NeoArctic” som gästspelar på Orionteatern.

Foto: Arne Hyckenberg Bild 2 av 2

”Noaks ark” i Berwaldhallen. Noa (Johan Schinkler) med klimatskeptiska hustrun (Ulrika Tenstam) får en varning av Gud (Tomas Bolme).

Foto: Arne Hyckenberg Bild 1 av 1

Östersjöfestivalen

Genre
Festival
Var
Berwaldhallen, Orionteatern

”Noas ark”. Musik: Benjamin Britten. Dirigent: Andreas Hanson. Regi: Dan Turdén. Medv: Johan Schinkler, Ulrika Tenstam, Thomas Bolme m fl. ”NeoArctic”. Musik: Andy Stott/ Kirsti Auznieks. Text: Sjón. Dirigent: Sigimunds Kláva. Medv: Hotel Pro Forma, Lettiska radions kör

Vid sidan om praktiska frågor som hur man enklast släcker den världsbrand som nu spritt sig till Amazonas, så ställer klimatkatastrofen oss inför akuta existentiella frågor. Hur orka kämpa för en självmordsbenägen värld? Hur glädjas när allt det vackra är så darrande skört?

Just den augustilördag då Östersjöfestivalen invigs är frågan om inte Benjamin Brittens moralitet ”Noaks ark” är bästa medicinen. Vi i publiken får delta genom att sjunga oss trosvissa, som om vi tvingas ingripa i ett faktiskt skeende. I Dan Turdéns regi blir Noa (Johan Schinklers varma bas) och hans klimatskeptiska hustru (spotskt eleganta Ulrika Tenstam) ett modernt par som glider isär på grund av hennes världsfrånvända drickande, medan Noa samtalar med en Gud som varnar för följderna (Tomas Bolme). Då tsunamivågen välver sig över arken som Noak bygger lyckas parets barn i sista stund övertala sin mor att låta sig räddas, medan hennes festande vänner dras ner i djupet.

”Noaks ark” i Berwaldhallen. Noa (Johan Schinkler) med klimatskeptiska hustrun (Ulrika Tenstam) får en varning av Gud (Tomas Bolme).
”Noaks ark” i Berwaldhallen. Noa (Johan Schinkler) med klimatskeptiska hustrun (Ulrika Tenstam) får en varning av Gud (Tomas Bolme). Foto: Arne Hyckenberg
Annons
Annons

Lettiska kammarkören gestaltar futuristiska klimatresenärer i ”NeoArctic” som gästspelar på Orionteatern.

Foto: Arne Hyckenberg Bild 1 av 1

När Brittens kyrkoopera uruppfördes i en kyrka i Suffolk 1958 var atombomben ett mer påtagligt hot än de klimatförändringar som i och för sig redan utövade sin svarta magi. Men precis som 1958 består kör och orkester i Berwaldhallen av mestadels unga amatörer. Det är rörande att se barnkören med sina djurmasker (Adolf Fredriks kyrkas ungdomskör och diskantkör samt Chorista) marschera in i arken, och fågelmaskerade ungdomar dansa fram glädjen när stormen dör ut. När Gud tar Noak i hand på löftet att aldrig mer låta syndafloden drabba världen blir Noa stående – gripen av sitt eget ansvar.

Lettiska kammarkören gestaltar futuristiska klimatresenärer i ”NeoArctic” som gästspelar på Orionteatern.
Lettiska kammarkören gestaltar futuristiska klimatresenärer i ”NeoArctic” som gästspelar på Orionteatern. Foto: Arne Hyckenberg

Hotel Pro Formas ”NeoArctic” från 2016 är desto mer pretentiöst. Lettiska kammarkören gestaltar futuristiska klimatresenärer som till ett monotont elektroniskt beat forcerar helvetets kretsar – oceaner av plast, apokalyptiska stormar, sinnesjuka temperaturkurvor – med resignationen hos en zombiearmé, innan de landar i en hyllning till det paradis som planeten rymmer. Havet, djuphavskreaturens färgpalett. ”Kan du vara utan detta blå?” Sista bildens fråga fräter på samvetet.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons