Annons

Nomineringsfest för SvD i ”Årets Dagstidning”

Årets redaktion, Årets idé, Årets affär och Årets kampanj. Det blev hela fyra nomineringar när Tidningsutgivarna på tisdagen presenterade vilka som kan få utnämningen ”Årets Dagstidning” 2019.

— Det som framförallt gläder mig är bredden i nomineringarna, säger SvD:s publisher Anna Careborg.

Under strecket
Publicerad

Svenska Dagbladets redaktion.

Foto: Tomas OneborgBild 1 av 1

Svenska Dagbladets redaktion.

Foto: Tomas OneborgBild 1 av 1
Svenska Dagbladets redaktion.
Svenska Dagbladets redaktion. Foto: Tomas Oneborg

SvD:s ledarredaktion är nominerad till ”Årets redaktion” med motiveringen att ”redaktionens arbete bidrar till en bättre samhällsdebatt eftersom den hjälper bryta genom ekokammare och polarisering.”

– Jag ser det som ett jättefint kvitto på det vi försöker åstadkomma, och vill tro att vi bidrar till att göra debatten och läsarna smartare, säger SvD:s politiska chefredaktör Tove Lifvendahl.

SvD:s digitala arkiv av ”Under strecket”, som i 100 år bjudit på eftertänksamhet, bildning och genomarbetade essäer, är nominerad i kategorin ”Årets Idé”.

– Det är förstås fantastiskt att vår satsning får detta erkännande. Det är samtidigt ett kvitto på betydelsen av att en institution som Under strecket bevisligen kan leva vidare och frodas i en digital miljö, säger Ludvig Hertzberg, redaktör för Under strecket.

Annons
Annons

SvD:s ”Klimatutmaningen” är nominerad som ”Årets Kampanj”. I motiveringen står det att ”... det är imponerade att Svenska Dagbladet lyckats skapa en kontext som förenat såväl syfte och nytta för tidningen.”

– Förutom att Klimatutmaningen är ett viktigt journalistiskt jobb, så är det även glädjande att vi har hittat synergier mellan två affärsområden - som gynnar läsaren, säger affärschefen Christoffer Lindvall.

Redaktionens arbete med det digitala verktyget ”Oraklet” blev nominerad i kategorin ”Årets Affär”. I motivering nämns särskilt att ”Oraklet” ”lett till viktigt samarbete mellan redaktion, affär och analys.”

–Det är kul att Oraklet blir lyft i detta sammanhang eftersom vi medvetet har försökt hålla oss borta från ”buzzwords” och i stället fokuserat på effekt och affärsnytta, säger SvD:s direktör för digital analys och försäljning Petter Lorentzon.

Svenska Dagbladets Publisher Anna Careborg kommenterar nomineringarna så här:

–Det som framförallt gläder mig är bredden i nomineringarna. Svenska Dagbladet är ett mediehus där alla jobbar hårt tillsammans - och på nya sätt - för att uppnå våra mål, och det har juryn uppenbarligen tagit fasta på, säger hon.

Vilka som vinner avgörs på galan för Årets Dagstidning den 11:e april 2019.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons