Annons

Nordeas vd utesluter inte neddragningar

Nordeas nye vd Frank Vang-Jensen lovar ordentlig bättring i banken. Lönsamhet, nöjda kunder och lyckligare anställda. Dessutom fokus på både trovärdighet och etik.

Under strecket
Johanna Cederblad / TT
Publicerad

Frank Vang-Jensen lovar att kunderna ska bli mer nöjda.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 1 av 2

Frank Vang-Jensen utesluter inte neddragningar.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 2 av 2

Frank Vang-Jensen lovar att kunderna ska bli mer nöjda.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 1 av 2

Frank Vang-Jensen utesluter inte neddragningar.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 2 av 2
1/2

Frank Vang-Jensen lovar att kunderna ska bli mer nöjda.

Foto: Jonas Ekströmer/TT
2/2

Frank Vang-Jensen utesluter inte neddragningar.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Han är solbränd, men ser en smula spänd ut när han kliver in i det trånga pressrummet på Nordeas Sverigekontor. Men nervös för första dagen på vd-jobbet – nej, det är han inte. Sin tidigare vd-erfarenhet från bankvärlden tänker han inte på nu, den är historia, försäkrar han.

– Men fokuserad, och på gång, som när jag stiger upp på morgonen. Det här är en livsstil, och det är väldigt stimulerande, säger han.

Han och den nye ordföranden i Nordea, Torbjörn Magnusson, utlovar både bättre lönsamhet, kundnöjdhet och mer effektivitet i banken. Jobbet börjar bums, förklarar de. Kanske kan den som följt banken under några år ana en liten kritik mot tidigare ledning i detta – kunder, aktieägare och marknad har knorrat länge över Nordea. Ändå kvarstår problemen.

– Många tycker att vi har haft för mycket fokus på vårt interna arbete, och att vi är för komplicerade och inte snabba nog.

Nordea har gått vilse och förlorat kampen om kunder och lönsamhet, tycker han.

– Nordea är en av Europas starkaste banker, men är vi tillräckligt snabba och tillräckligt effektiva? Får vi ut det bästa av våra anställda? Är vi tillräckligt bra för våra aktieägare? Den sista frågan är lättast att svara på. Nej, vi har inte gett tillräckligt på flera år, säger Frank Vang-Jensen.

Annons
Annons

Fast nu ska det bli ändring, lovar han.

– Basen är att göra det enklare och bättre för kunderna. Det är en kulturfråga som vi ska jobba med varje dag.

Nordea är redan på rätt väg, förklarar han, kunderna blir lite mer nöjda för varje kvartal som går. Därför behövs mer av samma medicin som nu.

– Vi ska varje dag försöka göra det bättre för kunderna, både digitalt, i fysiska möten, i brev, chattar och via botar.

Det är inte säkert att mer fysiska, personliga kontakter är lösningen, förklarar han. I stället handlar det om att förbättra alla kontaktvägarna.

Men effektivitet, och därmed en sund ekonomi, är själva basen för nöjda kunder, enligt Frank Vang-Jensen. Det ger en konkurrenskraftig bank.

– Vi ska hitta balans mellan intäkter och kostnader.

Han utesluter inte neddragningar, men det är inte där han ska börja. I stället handlar det om att dra upp en ny affärsplan, förklarar han. Nya mål ska sättas upp, kapital och utdelningspolicy ska ses över.

Nordea ska också se över verksamheter som kan rensas bort.

– Finns det delar som vi inte ska lägga så mycket tid på, och andra som vi ska lägga mer tid på?

Nu ska han genast sätta igång med bankens nya affärsplan, berättar han, där varje sten ska lyftas på. Nordea behöver bli både snabbare och effektivare.

Frank Vang-Jensen säger att det är bråttom att få ordning på problemen, men för den skull ska Nordea inte stressa. Om ett halvår till ett år ska resultaten synas, tror han.

Han säger ganska självsäkert att han tror sig veta hur han ska göra för att infria löftena.

– Men den största utmaningen är att det är lätt att underskatta hur snabb förändringen i branschen är.

Rättad: I en tidigare version fick ordföranden fel förnamn, rätt är Torbjörn.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons