Annons

Norwegianchefen: Vi borde tagit höjd för problemen

Bjørn Kjos, vd för Norwegian i 17 år
Bjørn Kjos, vd för Norwegian i 17 år Foto: Lars Pehrson

Norwegians vd Bjørn Kjos slutar efter 17 år och lämnar omedelbart över till finanschefen Geir Karlsen som tillfällig koncernchef. Bjørn Kjos arbetar vidare i bolaget med strategiska projekt.

Under strecket
Publicerad

Flygbolaget Norwegian har växt enormt snabbt under flera år och är nu det tredje största lågkostnadsbolaget i Europa. Till det kommer långflygningarna över Atlanten.

Bjørn Kjos, siktade du på den här utvecklingen när du började?

– Nej, inte alls. Först var målet bara att ge norrmännen billiga flygresor i Norge. Sedan blev det Skandinavien, Europa och långdistans till andra kontinenter. Det fanns ingen färdig stor plan.

Ni har ju haft stora problem den senaste tiden. Med facit i hand, växte ni för snabbt?

– Om vi hade vetat att vi skulle få problem med Dreamlinern och med (Boeing 737, reds anm) Max, då skulle vi nog inte ha växt så snabbt. Då skulle vi ha tagit höjd för att den typen av problem kan uppstå och hållit ett lägre tempo.

Vad är främsta orsaken till den snabba tillväxten?

– Vi fick ett erbjudande från ett leasingföretag om Dreamlinerplan som de behövde placera någonstans. Det var ett fönster som öppnade sig, vi fick ett väldigt bra pris och vi kände att vi bara måste ta erbjudandet.

Vi har nästan inte rört Asien och det är en väldigt intressant marknad.

Annons
Annons

Vilket har varit det mest kritiska läget under dina vd-år?

– När bankkrisen kom 2009 och vi hade lån från franska banker. Då sa franska staten att de bara fick låna ut till franska företag. När du plötsligt inte har finansiering till flyg som ska i drift, då är det illa.

Vad ska du göra nu?

– Vi har redan ett bra samarbete i Europa med Easyjet som flyger in passagerare till våra långdistansflygningar. Nu ska jag koncentrera mig på att försöka bygga upp feedernät (nät med flyg som matar in passagerare till de stora flygplatserna, reds anm) även i USA och Asien.

Hur ser Norwegian ut om tio år?

– Då har vi brutit ny mark. Speciellt inom långdistansflyget finns mycket mer att göra.

– Vi har redan gjort det bra i USA. Däremot har vi nästan inte rört Asien och det är en väldigt intressant marknad. Fast konkurrensen är hård där och vi måste ha samarbetspartners, annars är risken för stor.

Det är mycket prat om långflygningar men hur ser du på flyget i Europa?

– Vi ser fortfarande att det blir mer och mer konkurrens. När något bolag kollapsar blir det bara ännu mer kapacitet (när alla konkurrenter försöker ta över, reds anm). Men vi tjänar pengar på Europatrafiken medan de stora bolagen tjänar sina pengar på långdistansen och förlorar på Europatrafiken.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons