Annons

Norwegians tunga tapp – lägsta nivån på 15 år

Det blev en tung dag på börsen för Norwegians nya vd Jacob Schram. Aktien föll till lägsta nivån på 15 år.
Det blev en tung dag på börsen för Norwegians nya vd Jacob Schram. Aktien föll till lägsta nivån på 15 år. Foto: Stian Lysberg Solum/TT

Norwegian har rasat nästan 70 procent på börsen sedan årsskiftet. Under fredagen tilltog oron för hur flygbolagen påverkas av coronakrisen. Nu varnar bland annat SAS för att efterfrågan minskar och bolaget måste dra ned på kapaciteten.

Under strecket
Publicerad

Det fortsätter att gå tungt för de stora flygbolagen. På fredagen fick flera av dem se hur börskurserna fortsatte att falla i takt med att investerarnas oro ökar.

För Norwegian gick det riktigt illa. Aktien tappade mer än en fjärdedel av sitt värde och nådde den lägsta nivån på 15 år. Orsaken var bland annat att flera analytiker sänkt sina prognoser för hur det ska gå framöver för Norwegian när coronaviruset härjar vidare.

Nu är det hårt skuldsatta Norwegian pressat på flera sätt. Det har lett till att investmentbanken ABG Sundal Collier varnar för att Norwegian kan få svårt att klara villkoren för ett stort lån. Då riskerar aktieägarna att återigen behöva skjuta till pengar till bolaget.

Norwegian tvingades nyligen även dra tillbaka den prognos ledningen gav i mitten av februari som bland annat sa att bolaget efter tre tidigare förlustår siktade på att gå med vinst under 2020.

Norwegians nya chef Jacob Schram påpekar nu att läget på grund av coronaviruset är så osäkert att företagsledningen inte vågar ge någon prognos.

Annons
Annons

Den drastiska nedgången för Norwegian kommer efter att flygbolagen överlag varit hårt pressade på börsen. Finnairs börskurs har exempelvis på två år minskat från omkring 12 euro per aktie till 4 euro per aktie.

SAS börskurs har under samma tid mer än halverats medan Norwegian sedan april 2018 gått ned från drygt 170 kronor till dagens omkring 12 kronor.

Mycket av oron kretsar kring coronavirusets effekter på flyget. Fast enligt de första trafiksiffrorna som kommit in för februari har de faktiska effekterna än så länge varit rätt små.

I februari noterade både SAS och Finnair en ökning av antalet passagerare, jämfört med samma månad året före. Även om det blev en viss nedgång för Finnair om man i stället mäter hur långt passagerarna rest.

SAS varnar nu ändå för att bolaget ser hur efterfrågan på flygresor mattas av till följd av oron för coronaviruset. Det gör att bolaget nu minskar flygningarna till flera destinationer dit det är lågt intresse för att åka. Det blir med andra ord fler neddragningar efter att SAS tidigare ställt in flygningarna till Kina och norra Italien.

Det minskade flygandet gör också att SAS, precis som mängder av andra flygbolag, nu måste försöka få ned kostnaderna.

– Med tanke på den osäkra situationen fortsätter vi även arbetet med flera initiativ för att minska kostnaderna, säger SAS-chefen Rickard Gustafson i en skriftlig kommentar.

Även Norwegian har börjat ställa in flygningar, framför allt långflygningar från Italien till USA. Till skillnad mot SAS och Finnair tappade Norwegian rejält med trafik under februari.

Antalet passagerare minskade med 22 procent jämfört med samma period året före. Men den kraftiga nedgången är en följd av att Norwegian sedan tidigare är igång med att banta bolaget och dra ned på linjer för att försöka få upp lönsamheten. Det är först de senaste dagarna i mars som Norwegian säger sig ha sett någon corona-effekt.

Enligt preliminära uppgifter från det statliga flygplatsbolaget Swedavia verkar coronasmittan heller inte ha påverkat flygandet på de svenska flygplatserna i någon större utsträckning i februari. Exakt besked kommer i början av nästa vecka.

På Arlanda har de stora förändringarna hittills varit att Air China dragit ned flygningarna till Peking från fem turer i veckan till en enda tur. Dessutom har Iran Airs två flygningar i veckan till Arlanda stoppats.

Till det kommer att en del resenärer som från Arlanda skulle åka till Kina via Helsingfors, Köpenhamn och andra större flygplatser fallit ifrån.

Den stora effekten framöver blir när flygandet i Europa nu påverkas i större omfattning.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons