Annons

Ministern: Vi lyssnar på Danmarks synpunkter

Hur ska livet för Öresundspendlarna underlättas? Det diskuterades under ett dansksvenskt ministermöte i Köpenhamn i dag på förmiddagen. Infrastrukturminister Anna Johansson (S) betonade efter mötet att en god relation till Danmark är viktig.

Under strecket
TT
Uppdaterad
Publicerad

Infrastrukturminister Anna Johansson (S).

Foto: Claudio Bresciani/TTBild 1 av 1
Ministrar i pendlarmöteljsp.lwcdn.com

– Vi lyssnar självklart på synpunkterna som kommer från dansk sida, och ser om det finns möjlighet att lösa de problem som upplevs som extra besvärliga. Men vi har ett starkt intresse av att få ner antalet som söker asyl i Sverige, sade Johansson efteråt vid en kort pressträff på Transportministeriet i Köpenhamn.

Danmarks transport- och byggnadsminister Hans Christian Schmidt lyfte också problemen med kostnaden för att utföra id-kontrollerna på Köpenhamns flygplats Kastrup.

Johansson framhöll att id-kontrollerna kan komma att hävas om regeringen ser att inflödet av asylsökande minskar påtagligt, och ligger på en låg nivå över en viss tid. Förordningen gäller annars i sex månader.

– Ungefär åttio procent av flyktingarna som söker asyl i Sverige kommer den här vägen. När vi behöver åtgärder för att snabbt få ner antalet asylsökande är det i den här regionen åtgärderna vidtas, säger Anna Johansson.

Annons
Annons

Infrastrukturminister Anna Johansson (S).

Foto: Claudio Bresciani/TTBild 1 av 1
Infrastrukturminister Anna Johansson (S).
Infrastrukturminister Anna Johansson (S). Foto: Claudio Bresciani/TT

Beroende på slutdestination i Sverige, avgångstid från Köpenhamn och kötiden förbi id-kontrollen har Öresundstågens restid för resenärerna förlängts med mellan drygt tio minuter och nästan en timme.

– Men det har faktiskt gått väldigt smidigt för mig, jag har inte försenats alls. Jag jobbar skift och har därför aldrig rest mot Sverige under eftermiddagens pendlingstid, säger Sandra Påhlman till TT:s utsände reporter i Köpenhamn.

Hon arbetar på Rigshospitalet och har nu fått börja ta metron i stället för tåg raka spåret till flygplatsen – en följd av tågförändringarna i regionen.

– Men jag vet att det är högre tryck under eftermiddagen. Vi får se senare i veckan, när jag åker vid den tiden, säger Påhlman.

Så många som 93 procent av pendlarna reser till arbete i Danmark, enligt Öresundsinstitutet. Totalt handlar det om 15 200 pendlare dagligen varav 8 000 gör resan med tåg.

De större flaskhalsarna och förseningarna har hittills drabbat pendlare i rusningstid – de som reser från arbete i Danmark till bostad Sverige mellan klockan 16 och 19 på vardagarna. I eftermiddag vet de om resandet förvärras ytterligare, med anledning av en mer normal arbetsvecka utan klämdagar och helgdagar.

Polisen ser en tydlig effekt av id-kravet som började gälla den 4 januari – inte minst vid Hyllie, första stationen i Sverige.

– Vi märkte det direkt. Pang, sade det bara, berättade Ewa-Gun Westford, polisens presstalesperson, till TT förra veckan.

Bara sex flyktingar togs till exempel emot av polisen på Hyllie i onsdags, för att registreras som asylsökande hos Migrationsverket. En siffra som kan jämföras med att hundratals ankom under många höstdygn. En stor majoritet av alla asylsökande kommer numera med färjor till Trelleborg i stället för via Öresundsbron.

Samtidigt rapporterar SVT:s Sydnytt att flera personer försökt att ta sig till Sverige genom att börja gå mot Öresundsförbindelsens tunnel från Danmark under söndagen. Dansk polis fick rycka ut och omhänderta flera personer efter att bilister slagit larm om händelsen. Fotgängarna hann dock aldrig ner i tunneln.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons