Annons

Ny app kan kontrollera att snöröjning utförs

Snöröjning vid Slussen i Stockholm, i februari i år.
Snöröjning vid Slussen i Stockholm, i februari i år. Foto: Marko Säävälä/TT

Bristfällig snöröjning ledde förra vintern till en juridisk tvist mellan Stockholms stad och tre leverantörer. Nu lanseras en app som ska kunna granska om avtalsenligt arbete verkligen utförts, men Stockholms stad har inte nappat.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Måndagens lätta snöfall i Stockholm påminde om den besvärliga situationen förra vintern när snön föll och temperaturen växlade mellan plus- och minusgrader. Efter en revision polisanmälde Stockholms stad då de tre leverantörerna av snöröjning och halkbekämpning.

Sedan polisen lagt ner utredningen har det gjorts avdrag på ersättningen. Summorna är dock sekretessbelagda. De tre leverantörerna är kvar även kommande vinter.

Nya avtal gäller för Bromma, Hägersten-Liljeholmen, Skärholmen och Älvsjö. Först nästa vinter (2020/21) träder en ny upphandling för innerstaden och Järvafältet i kraft.

– Vitesparagrafer förstärks och prioriteringsordningen i halkbekämpning med inriktning på trottoarer och gående uppgraderas. Dessutom har vi lagt två miljoner kronor i budgeten på två nya tjänster på trafikkontoret för tydligare kontroll, berättar Daniel Helldén, (MP), trafikborgarråd, till SvD.

Trafikkontoret gör stickprovskontroller av snöröjning. Man fotograferar och för in noteringar i excel-ark.

Den rutinen vill en konstruktör av digitala tjänster ändra på. I samarbete med SMHI och dess databas i Norrköping har ett företag tagit fram en ny app som lägger ansvaret på entreprenörerna.

Annons
Annons

Snöröjningsappen används genom att entreprenören tar ett foto av platsen med appen innan snöröjningen påbörjas. Ett nytt foto tas av platsen efter utfört arbete. GPS-koordinater används för att koppla foto till platsen.

– Man kan beskriva det som en faktureringskontroll. Leverantören tar rutinmässigt foton av sitt eget arbete och kommunen kan se om man fakturerats för rätt antal timmar, säger Magnus Pousette, vd på företaget Quintera.

Erbjudanden har skickats till samtliga regioner i landet. Hittills har bara kommunerna Lilla Edet och Motala visat sig intresserade att gå vidare. Det statliga bolaget Jernhusen har meddelat att man vill använda appen på stationer och parkeringsplatser redan nu i vinter.

Claes Kempe, ansvarig på SMHI, bekräftar samarbetet:

– Företaget köper data från oss. Ingen vinter är den andra lik. Syftet är att få fram nyckeltal för hur mycket snöröjning ska kosta, säger han.

Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd, säger sig inte fått någon konkret information från tjänstemän på trafikkontoret om den nya appen.

– Jag känner inte till om det går att byta system under gällande avtal. Men det låter intressant. Möjligheten finns alltid att göra en innovationsupphandling för en ny lösning, säger han.

I höst har snöröjningen i Stockholm ännu inte testats. Gränsen för halkbekämpning med salt och sand går vid två centimeters snötäcke.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons