Annons

Ny doft över Amsterdam – sticker ut med nisch­parfym

Parfymören Alessandro Gualtieri ligger bakom märkena Orto Parisi och Nasomatto. Han kallas för The Nose.
Parfymören Alessandro Gualtieri ligger bakom märkena Orto Parisi och Nasomatto. Han kallas för The Nose. Foto: Miriam Preis

Glöm tulpaner och ost. Nu satsar Holland på nischparfymer. SvD Resor åkte till Amsterdam för att lukta på dofterna i stadens ambitiösa parfymbutiker.

Under strecket
Publicerad
Bild 1 av 10

Amsterdam var tidigare främst känt för tulpaner och hasch. Idag har staden en växande parfymscen.

Foto: Miriam PreisBild 2 av 10

Phine van Eyk framför välsorterade butiken Perfume Lounge.

Foto: Miriam PreisBild 3 av 10

Abels storsäljare är parfymen Green cedar, en självsäker doft.

Foto: Miriam PreisBild 4 av 10

Amsterdam-baserade parfymmärket Abel använder enbart naturliga ingredienser.

Foto: Miriam PreisBild 5 av 10

Hiram Green är ytterligare ett holländskt parfymmärke som specialiserat sig på naturliga ingredienser.

Foto: Miriam PreisBild 6 av 10

Sonny van Sante arbetar i butiken Le Snuifduif, som säljer nischparfymer i den tyngre doftskalan.

Foto: Miriam PreisBild 7 av 10

Alessandro Gualtieris Orto Parisi-parfymer är lika hållbara som intressanta.

Foto: Miriam PreisBild 8 av 10

I ett industriområde öster om centrum ligger Alessandro Gualtieris säregna kuriosakabinett till studio.

Foto: Miriam PreisBild 9 av 10

I kanalområdet ligger Hotel Pulitzer, vars skönhetsprodukter doftar som Le Labo-parfymen Santal 33.

Foto: Miriam PreisBild 10 av 10
Bild 1 av 1

Över delar av Amsterdam kan man fortfarande känna lukten av tung, söt haschrök och andra tveksamheter. Men under de senaste åren har staden utvecklat en ny, spännande doftprofil – i form av en expanderande nischparfymscen. Idag hittar man doften av Red light district på flaska.

Inte långt ifrån de ökända kvarteren bor den italienske parfymören Alessandro Gualtieri. Varje morgon sätter han sig på motorcykeln för att åka till sin studio i en stor industrilokal öster om centrum. Här samsas han med andra företag och sina egna anställda, men gömmer sig själv helst inne i sitt labb, när han inte är ute på någon av sina många resor.

– Jag försöker vänja mig vid situationen. Jag hatar folk och jobbar mycket bättre när jag är ensam.

Alessandro Gualtieri är näsan bakom parfymmärkena Orto Parisi och Nasomatto. Han går under smeknamnet The Nose och är känd för att attraheras av äckliga lukter och för att aldrig avslöja ingredienserna i sina parfymer. Hans Black afgano är redan kultförklarad. Den doftar lyxprostitution och marknadens bästa cannabis, medan hans senaste parfym, Megamare, luktar som inifrån havet.

Annons
Annons

Amsterdam var tidigare främst känt för tulpaner och hasch. Idag har staden en växande parfymscen.

Foto: Miriam PreisBild 1 av 2

Phine van Eyk framför välsorterade butiken Perfume Lounge.

Foto: Miriam PreisBild 2 av 2

– Den tog lång tid att skapa. Jag var i Irland och letade efter bärnsten längs kusten, men hittade ingen. Det visade sig att en man med två golden retriever-hundar hade roffat åt sig allt som fanns under sina promenader.

Amsterdam var tidigare främst känt för tulpaner och hasch. Idag har staden en växande parfymscen.
Amsterdam var tidigare främst känt för tulpaner och hasch. Idag har staden en växande parfymscen. Foto: Miriam Preis

Även om Amsterdam är en liten stad, finns här flera ambitiösa parfymbutiker. En av de bästa är Perfume Lounge, som ligger i ett vackert bostadsområde vid Vondelpark.

– Vi köper helst in märken som inte säljs någon annanstans i stan, med annorlunda och speciella dofter, säger Phine van Eyk, som jobbar i butiken.
Hon har märkt att intresset för nischparfymer ökat de senaste åren. Dussindofter är ute, nu letar kunderna efter signaturdofter.

– Människor vill vara mer unika, ha någonting eget. En flaska parfym är överkomligare i pris än en Ferrari och för de flesta är det lättare att ta på sig en lite galen doft än en galen kappa.

Phine van Eyk framför välsorterade butiken Perfume Lounge.
Phine van Eyk framför välsorterade butiken Perfume Lounge. Foto: Miriam Preis

En annan trend är de klassiska dofternas återkomst. Flera märken har börjat tillverka sina äldre parfymer igen; de är ofta mer burdusa än dagens sötare, renare dofter.

Annons
Annons

Abels storsäljare är parfymen Green cedar, en självsäker doft.

Foto: Miriam PreisBild 1 av 3

Amsterdam-baserade parfymmärket Abel använder enbart naturliga ingredienser.

Foto: Miriam PreisBild 2 av 3

Hiram Green är ytterligare ett holländskt parfymmärke som specialiserat sig på naturliga ingredienser.

Foto: Miriam PreisBild 3 av 3

– Och så har det blivit populärt att kombinera olika parfymer. Genom att börja med en tyngre och murrigare och sedan ta på sig en lättare, kan man leka sig fram till helt egna dofter, säger Phine van Eyk.

Moderna, holländska dofter är generellt mer lika skandinaviska eller japanska, det vill säga lättare och fräschare än de sydeuropeiska märkena. De geografiska skillnaderna i doftpreferenser har även nyzeeländska Frances Shoemack märkt av. Hon och hennes kollega Isaac Sinclair ligger bakom parfymmärket Abel, med huvudkontor i kanalområdet.

– Vår bästsäljare i Asien är Golden neroli, den är lättare och mjukare än de andra dofterna. Men överlag säljer Green cedar bra, den är min favorit. Det är en självsäker doft och det är kul att kunderna vågar bära någonting som sticker ut, snarare än någonting som bara luktar gulligt.

1/3

Abels storsäljare är parfymen Green cedar, en självsäker doft.

Foto: Miriam Preis
2/3

Amsterdam-baserade parfymmärket Abel använder enbart naturliga ingredienser.

Foto: Miriam Preis
3/3

Hiram Green är ytterligare ett holländskt parfymmärke som specialiserat sig på naturliga ingredienser.

Foto: Miriam Preis

Frances Shoemack flyttade till Amsterdam för nära tio år sedan tillsammans med sin man och har sett stadens intresse för kvalitetsparfymer väckas. I Nya Zeeland arbetade hon som naturvinsmakare och just naturlighet har alltid varit viktigt för henne. Därför var det självklart att även hennes parfymer skulle innehålla naturliga ingredienser.

– Syntetiska parfymer innehåller ämnen jag absolut inte vill ha på huden. Men när jag började intressera mig för parfym, var det omöjligt att hitta naturliga märken som var chica och moderna.

Ett parfymmärke som blivit väldigt populärt bland många de senaste åren är amerikanska Le Labo. Deras närmast kardemummadoftande Santal 33 är en bästsäljare, berättar Sally Boon som jobbar i butiken Skins Cosmetics. Här i Amsterdam är den faktiskt så populär att hotellet Pulitzer gjort den till sin signaturdoft. Numera luktar alla skönhetsprodukter på rummen Santal 33.

Annons
Annons

Sonny van Sante arbetar i butiken Le Snuifduif, som säljer nischparfymer i den tyngre doftskalan.

Foto: Miriam PreisBild 1 av 1

I närheten av Pulitzer, bland kanalerna och de eleganta husen, ligger den mörkt och maskulint inredda lilla parfymbutiken Le Snuifduif. Här säljs tunga dofter som kräver mod att bära.

– Sortimentet bygger på ren passion, vi säljer det vi själva gillar, säger Sonny van Sante, som arbetar i butiken.

Sonny van Sante arbetar i butiken Le Snuifduif, som säljer nischparfymer i den tyngre doftskalan.
Sonny van Sante arbetar i butiken Le Snuifduif, som säljer nischparfymer i den tyngre doftskalan. Foto: Miriam Preis

Han och hans kollega håller på att ta fram en egen doftserie, som ännu inte har något namn. Han visar upp en flaska som innehåller noter av spiskummin, rosépeppar och pelargon.

– Holland har inte riktigt haft någon parfymscen tidigare, vi har mest varit kända för tulpaner och hasch, men det håller på att förändras nu. Kunderna kan mer nuförtiden och vågar köpa annorlunda dofter.

En parfym behöver animaliska dofter och någonting smutsigt för att vara attraktiv.

Just annorlunda dofter är Alessandro Gualtieris signum. Efter en stunds tvekan öppnar han dörren till sitt laboratorium, där väggarna är fulla av essenser. Det är här inne han sitter och doftar sig fram till sina avancerade parfymer.

– Att skapa en parfym är som att göra musik, det är en intuitiv process. Hjärnan är begränsad, så jag följer min magkänsla. Det är kanske en av två-trehundra parfymer som blir bra, ofta överarbetar jag en doft och måste gå tillbaka några steg.

Annons
Annons

Alessandro Gualtieris Orto Parisi-parfymer är lika hållbara som intressanta.

Foto: Miriam PreisBild 1 av 2

I ett industriområde öster om centrum ligger Alessandro Gualtieris säregna kuriosakabinett till studio.

Foto: Miriam PreisBild 2 av 2
Alessandro Gualtieris Orto Parisi-parfymer är lika hållbara som intressanta.
Alessandro Gualtieris Orto Parisi-parfymer är lika hållbara som intressanta. Foto: Miriam Preis

Alessandro Gualtieris växte upp i en slaktarfamilj utanför Milano och var omgiven av mer eller mindre behagliga dofter som barn. Än idag är han ovanligt fascinerad av kroppsvätskor.

– Skönhet kan inte existera utan fulhet. Samma sak gäller för dofter, det måste finnas kontraster.

Han plockar fram en burk med torkade japanska sjögurkor, som luktar av salt och umami. De är en av noterna i hans havsparfym. Om man vecklar ut kartongen den säljs i, hittar man en bild på ett anus.

– Folk är så besatta av renhet och renlighet numera, man bleker sitt anus och använder deodorant. Men utan lite skit blir världen ointressant. En parfym behöver animaliska dofter och någonting smutsigt för att vara attraktiv.

I ett industriområde öster om centrum ligger Alessandro Gualtieris säregna kuriosakabinett till studio.
I ett industriområde öster om centrum ligger Alessandro Gualtieris säregna kuriosakabinett till studio. Foto: Miriam Preis

Själv har han i princip slutat använda parfym, men gillar att lukta på andra människor. Ibland följer han efter personer som doftar gott och försöker gissa vad det är för parfym de bär. Han vägrar dock att avslöja doftnoterna i sina egna parfymer.

Annons
Annons

I kanalområdet ligger Hotel Pulitzer, vars skönhetsprodukter doftar som Le Labo-parfymen Santal 33.

Foto: Miriam PreisBild 1 av 1

– Vad spelar det för roll om jag säger bergamott eller någonting annat? Det är som att titta på en målning utan att se helheten, eftersom man är för upptagen med att analysera de olika färgerna. Parfym handlar om känslor.

Alessandro Gualtieri har ”lite olika projekt” på gång. Han vill börja göra sitt eget vin och så småningom ge sig in i konstvärlden.

– Jag vill ta mig ut ur flaskan och in i offentliga miljöer. Jag gjorde en performance i Palermo för ett tag sedan, där jag gick runt iklädd en biodlardräkt och hällde ut parfymen Zagara i en fontän. Det luktade apelsinblommor och citrus överallt.

I kanalområdet ligger Hotel Pulitzer, vars skönhetsprodukter doftar som Le Labo-parfymen Santal 33.
I kanalområdet ligger Hotel Pulitzer, vars skönhetsprodukter doftar som Le Labo-parfymen Santal 33. Foto: Miriam Preis

Bo | Amsterdam

  • The Dylan. Mycket elegant boende med stora och bekväma rum, inredda i vilsam gråskala. Utöver Michelinkrogen Vinkeles, har hotellet en hemlig omakase-bar bakom en spegel. dylanamsterdam.com
  • Pulitzer Amsterdam. Ungt och trendigt hotell inhyst i 25 kanalhus med trädgårdar och kanalutsikt. Skönhetsprodukterna på rummen är ett samarbete med parfymmärket Le Labo och doftar som deras Santal 33. pulitzeramsterdam.com
  • Sweets Hotel. Förr öppnades och stängdes Amsterdams otaliga kanalbroar av brovaktmästare, inkvarterade i pyttesmå brohus. Nu har 28 av dessa förvandlats till ursnygga, individuellt inredda minihotell för upp till två personer. sweetshotel.amsterdam
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons