Om 15 år är tanken att 500 000 passagerare ska landa på Scandinavian Mountains Airport – årligen. Jämförelsevis hade Swedavias Åre-Östersund – som erbjuder liknande skidturism och har ett betydligt större befolkningsunderlag än Sälen –  dryga 450 000 passagerare under 2015.
Om 15 år är tanken att 500 000 passagerare ska landa på Scandinavian Mountains Airport – årligen. Jämförelsevis hade Swedavias Åre-Östersund – som erbjuder liknande skidturism och har ett betydligt större befolkningsunderlag än Sälen – dryga 450 000 passagerare under 2015. Foto: Lars Pehrson

Flygplats byggs i Sälen: ”Kan bli ironiskt monument”

På 20 år har snögiganten Skistar gått från att äga ett par liftar i Lindvallen till att bli en europeisk maktspelare inom skidturism. Men vad gör man för att utvidga en proppmätt skandinavisk skidmarknad? Jo – man bygger en flygplats mitt ute i de djupaste dalaskogarna. Sedan övertalar man den svenska staten att betala för den.

Publicerad

Lindvallen 2012, mitt i finanskrisens efterskälvningar. Skistars vd Mats Årjes sitter på huvudkontoret och överväger företagets nästa strategiska steg. Visserligen har han kunnat redovisa knallgröna siffror inför styrelsen under recessionens första kaotiska år, men efter den europeiska skuldkrisen har resultatet börjat peka allt mer nedåt.

För första gången sedan Mats Årjes tillträdde på posten för tio år sedan har Skistars omsättning dalat fler än ett år i sträck, och nu ligger det på den forna slalomtalangen att presentera ett attraktivt förslag för styrelsen.

Jag minns att jag var ganska avvisande, det var inget förslag jag tog på riktigt allvar.

När Jonas Persson, mer känd under entreprenörsnamnet ”Jonas i Sälen”, kliver in på Mats Årjes kontor vet skiddirektörn inte riktigt vad han ska vänta sig. Att den forna kocken från Blekinge ska föreslå en kommersiell charterflygplats med en 2 500 meter lång landningsbana ute vid Rörbäcksnäs lilla flygfält – det finns inte på kartan.

– Jag minns att jag var ganska avvisande, det var inget förslag jag tog på riktigt allvar för att tala i klartext. Men han är en duktig och envis entreprenör som tjatade till sig ett andra möte. Och det är jag glad för att han gjorde det – annars hade det kanske aldrig blivit någon flygplats.

Mats Årjes, vd för Skistar sedan 2002. Årjes är även ordförande för SOK, som försöker få vinter OS till Sverige 2026.
Mats Årjes, vd för Skistar sedan 2002. Årjes är även ordförande för SOK, som försöker få vinter OS till Sverige 2026. Foto: Simon Rehnström
Annons

Sälenfjället, februari 2019. Det är en gnistrande dag – det enda som stör blicken från att glida bort i riktning mot de höga Trysilfjällen i väst är de gula, spottande Peab-maskinerna som är i full färd med att färdigställa den nya flygplatsen utanför Rörbäcksnäs. Och så en entusiastisk projektledare då såklart, som vräker ur sig fakta på klingande dalmål.

Man kommer direkt från flyget och slänger sig upp på ett hundspann.

– Där är parkeringsplatsen, och där ska vi ha biluthyrning. Här ska man kunna boka ett hundspann, härligt eller hur? Man kommer direkt från flyget och slänger sig upp på ett hundspann som tar en raka vägen till Hundfjället, säger Anders Bjernulf och pekar ut över den snöbeklädda landningsbanan.

I sina ljusa jeans, sin grå merinoullspullover och neongröna foppatofflor känns Anders Bjernulf helt rätt i sina arbetsroller som vd för Destination Sälenfjällen och projektledare ute på flygplatsbygget.

– Det här är ingen flygplats, det är en infrastruktursatsning. En motor för hela regionen. Man kan nästan säga att vi bygger vår egen gruva här uppe. Det är otroligt.

Annons
1/2

Scandinavian Mountains Airport.

Foto: Lars Pehrson
2/2

Flygplatsbygget med norska Trysilfjället i bakgrunden.

Foto: Lars Pehrson

Med Mora flygplats endast 10 mil bort kom nyheten att det ska byggas en flygplats för internationella charterturister som en överraskning för många. Visserligen fanns det redan en lokal flygklubb med en landningsbana på ett par hundra meter i Rörbäcksnäs, men en fullfjädrad charterflygplats med taxfree och kilometerlång landningsbana? Nej, det kändes osannolikt.

Men det som började som ett skämt blev till slut verklighet. Där står den ju, mitt på dalafjället i all sin metallgråa prakt – några mil väster om Sälen och ett par kilometer till öster om Trysil. I augusti ska byggherrarna Peab lämna över nycklarna till ägarna Scandinavian Mountains, och det första flygplanet ska kunna taxa in lagom till första advent.

Peab är näst största ägare efter Skistar i Scandinavian Mountains AB, som äger flygplatsen Scandinavian Mountains AB, och står för själva byggandet av flygplatsen. De drar även om väg 1053, som för stunden korsar den förlängda landningsbanan, på uppdrag av Trafikverket. I slutet av november 2018 ägde familjen Paulsson – som fortfarande äger 26 procent och kontrollerar majoriteten av rösterna i Peab – dryga 40 procent i Skistar och kontrollerar mer än 60 procent av rösterna.
Peab är näst största ägare efter Skistar i Scandinavian Mountains AB, som äger flygplatsen Scandinavian Mountains AB, och står för själva byggandet av flygplatsen. De drar även om väg 1053, som för stunden korsar den förlängda landningsbanan, på uppdrag av Trafikverket. I slutet av november 2018 ägde familjen Paulsson – som fortfarande äger 26 procent och kontrollerar majoriteten av rösterna i Peab – dryga 40 procent i Skistar och kontrollerar mer än 60 procent av rösterna. Foto: Lars Pehrson
Annons

Passagerarprognoserna tar en kaxig höjd: om tio år ska 350 000 passagerare passera genom terminalportarna årligen, och ytterligare fem år senare ska den siffran ha stigit till 500 000.

Men var ska egentligen alla dessa utländska turister komma i från? Och varför i hela fridens namn ska man flyga till just Sälen?

Förutom Skandinavien räknar vi främst med att locka hit britter, nederländare och tyskar.

– Vi har två USP:ar, som vi säger här uppe i Dalarna. Sälen är väldigt familjevänligt, samt den extremt korta transfern som flygplatsens läge möjliggör.

– Förutom Skandinavien räknar vi främst med att locka hit britter, nederländare och tyskar. Men vi marknadsför oss också mot Ryssland, Finland, Polen och Baltikum. Och vi har fått positiva signaler från Kina och Japan, som visar att det finns ett intresse för de skandinaviska fjällen, säger Anders Bjernulf.

Anders Bjernulf, vd för Destination Sälenfjällen och projektledare för Scandinavian Mountains Airport AB.
Anders Bjernulf, vd för Destination Sälenfjällen och projektledare för Scandinavian Mountains Airport AB. Foto: Lars Pehrson
Annons

Må så vara, men det asiatiska charterintresset för de skandinaviska fjällen har hittills inte tagit sig i uttryck hos flygplatserna i Östersund eller Kiruna, som de senaste åren visat upp blygsamma siffror när det kommer till internationell charterturism. Och om det är de skandinaviska fjällen turisterna vill åt, finns det redan en utomordentlig flygplats utanför Oslo, endast 18 mil från Trysil.

Kommer företagets charterprognoser hålla och bli det andningshål som den mättade skidturismmarknaden så väl behöver? Eller faller Skistars drömprojekt ihop, och blir ett slags Dragon Gate för skidvärlden?

Vägen mot Sälens flygplats tar fart i april 2014, när den dåvarande näringsministern Annie Lööf skriver under det statliga investeringsstödet på en kvarts miljard kronor till bygget, som en del i den nationella transportplanen 2014–2025. En privatägd flygplats – där storägaren Skistar dessutom är marknadsledande inom branschen – ansågs alltså vara viktigt för nationens intressen.

Förutom mindre delägare i Scandinavian Mountains AB, som exempelvis Skistars Sälenkonkurrenter Kläppen och Stöten, utgörs flygplatsföretaget till stora delar av företagen Skistar, Peab och Backahill. Tillsammans äger de tre väsensskilda företagen över 70 procent av bolaget. Men de har också en annan sak gemensamt – de kontrolleras av familjen Paulsson från Bjärehalvön i Skåne.

Annons

Faktum är att framgångssagan Skistar, och således även Sälenflygplatsens historia, tar sin början långt innan natursnö endast används som dekoration, och moderna snökanoner började sminka över drastiskt förkortade skidsäsonger med konstsnö. För om tonåringarna Erik och Mats Paulsson aldrig hade lånat sin pappas traktor för att hjälpa lantbrukare i nordvästra Skåne med sophanteringen i slutet av 1950-talet hade det kanske aldrig blivit en flygplats i Sälen.

Bröderna Paulsson utvecklade snabbt sitt företag, och snart kunde Paulssons entreprenad och aktiebolag, Peab, ta emot allt större uppdrag inom bygg och entreprenad. Efter ett par framgångsrika år ville bröderna erbjuda sina anställda exklusiva semesteralternativ, och 1975 valde man att köpa Lindvallen Sportcenter uppe på Sälenfjället.

Tajmingen visade sig vara perfekt – en ung kille vid namn Ingemar Stenmark höll nämligen just då på att kasta in Sverige i ett alpinsportrus som pågår än i dag, och 1978 kunde Peab-bröderna kommersialisera skidbolaget Lindvallen. Grunden för det som kom att bli snöimperiet Skistar var lagd.

Annons

Men det var först när Skistar, som då gick under namnet Sälenstjärnan, slog ihop Lindvallen med konkurrenterna Tandådalen och Hundfjället 1997, som affärerna tog fart ordentligt. Mellan åren 1999–2005 förvärvade bolaget skidorterna Åre, Vemdalen, Hemsedal och Trysil i en rasande fart, och när bokslutet för säsongen 2005/2006 skrevs dominerande Skistar runt 50 procent av marknaden i Sverige och över 40 procent i hela Skandinavien.

Det lilla företaget som mest riktade in sig mot barnfamiljer i Lindvallen hade blixtsnabbt gjort sig till en av Europas mäktigaste skidoperatörer.

På 20 år ökade Skistar sin omsättning med 835 procent – från 227 miljoner kronor 1998 till cirka 2,5 miljarder kronor 2018. Det egna kapitalet kryper sakta men säkert upp mot två miljarder.
På 20 år ökade Skistar sin omsättning med 835 procent – från 227 miljoner kronor 1998 till cirka 2,5 miljarder kronor 2018. Det egna kapitalet kryper sakta men säkert upp mot två miljarder. Foto: Lars Pehrson

På Sälenfjällen sjuder det av charteroptimism. Skandinaviens största skidort mätt i skiddagar ska bli ännu större, och fler än bara storägarna i Scandinavian Mountains ser möjligheter att fylla på sina kassakistor. Enligt beräkningar kommer det investeras över 4,8 miljarder kronor i området den kommande 10-årsperioden.

Annons

– Här bygger vi ett nytt handelsområde. Vi har redan sålt en del av marken till ICA, men vi hoppas också kunna locka hit Clas Ohlson och kanske Mio. Det är många stugägare som vill byta ut sina 70-talsmöbler nu.

Jonas Bauer tar med oss på en nybyggnationssafari bland smältande snö och vajande Peab-flaggor. Han har varit Skistar Sälens destinationschef sedan 2012, och ser av sitt friska utseendet att döma ut att redan så här tidigt in på säsongen ha minst 40 skiddagar innanför västen.

– Haha nej, inte riktigt. 33 skiddagar har det hunnit bli, säger Bauer efter att ha konsulterat sin Skistar-app.

Han förklarar att det inte enbart är nya butiksområden som ska smällas upp – inom tio år vill Skistar kunna förmedla 20 000 bäddar i Sälen, en ökning från dagens summa på 15 000.

Skidbacken i Lindvallen.
Skidbacken i Lindvallen. Foto: Lars Pehrson
Annons

Trots all investeringslusta som bubblar i Sälen har Scandinavian Mountains beslutat att vila projektet med att bygga ett nytt köpcentrum i direkt anslutning till flygplatsen. Köpcentrumet var utlovat till regeringen när statsstödet skrevs under, och hoppades kunna få 1,6 miljoner köpglada norrmän att årligen vallfärda över till den svenska sidan för att spendera sina norska kronor.

– Styrelsen följer utvecklingen inom framförallt e-handel, även om vi ser att gränshandeln fortsatt går väldigt bra. Vi har ingen brådska med köpcentrumet, men om, och när, det öppnar vill vi ha full koll på hur handeln överlag ser ut.

Det kommer oavsett att vara fantastiskt för hela turistnäringen i Sälen och Dalarna.

– Men framför allt är flygplatsen ett regiontillväxtprojekt. Det kommer oavsett att vara fantastiskt för hela turistnäringen i Sälen och Dalarna, slår Jonas Bauer fast.

Alla i Dalarna delar dock inte Sälenchefens optimism över den nya flygplatsen.

Jonas Bauer är optimistisk.
Jonas Bauer är optimistisk. Foto: Lars Pehrson
Annons

Med tre veckor kvar till Vasaloppet har regn och plusgrader förvandlat Moras gator till dödsfällor. Runtomkring den cyklande Lillian Lundin Stöt utövar folk någon slags pingvingång på de glashala isbanorna, för att undvika att halka.

– Äh, det var bara lite halt den sista biten, urskuldar sig Lillian Lundin Stöt, medan hon låser upp dörren till Naturskyddsföreningen Dalarnas kansli, inlogerat i Moras ljusgula tingshus på Strandgatan.

Enligt Lillian Lundin Stöt har det känts som att Naturskyddsföreningen Dalarna ensamma har bedrivit en David mot Goliat-kamp mot flygplatsbygget. Flera lokalinvånare har visserligen hört av sig till henne för att vädra sitt missnöje med Sälenflygplatsen – men politikerna på regional såväl som nationell nivå har hela tiden stöttat bygget.

Flygplatsen kan bli som ett ironiskt monument över en bransch som tog död på sig själv.

– Det är klart att det sticker i ögonen när Mikael Damberg (dåvarande näringsminister, reds anm) bokstavligen sätter spaden i marken för bygget, två dagar efter att vi lämnat in en överklagan till mark- och miljödomstolen. Så mycket för den klimatvänliga rödgröna regeringen, suckar hon.

Annons

För Lillian Lundin Stöt är projektet som ett ”hål i huvudet” på turistbranschen, vars näring förutsätter att det finns snö att tillgå.

– Vi ser att antalet dagar med natursnö minskar. Flygplatsen kan bli som ett ironiskt monument över en bransch som tog död på sig själv. Vi måste minska koldioxidutsläppen – inte öka dem.

I slutändan är det politikerna som ska ställas till svars för att flygplatsen blir till, anser Lillian Lundin Stöt. Efter att Annie Lööf skrev under stödet 2014 har den efterträdande rödgröna regeringen haft alla möjligheter att dra tillbaka bidraget, menar hon.

– Det är så dumt att staten kastar pengarna i sjön. Flygplatsens prognoser är ju helt orealistiska, var ska alla hundratusentals passagerare komma ifrån. Alperna, eller?

”Det är så dumt att staten kastar pengarna i sjön. Flygplatsens prognoser är ju helt orealistiska, var ska alla hundratusentals passagerare komma ifrån. Alperna, eller? ”, säger Lillian Lundin Stöt.
”Det är så dumt att staten kastar pengarna i sjön. Flygplatsens prognoser är ju helt orealistiska, var ska alla hundratusentals passagerare komma ifrån. Alperna, eller? ”, säger Lillian Lundin Stöt. Foto: Lars Pehrson
Annons

Skistars vd Mats Årjes är dock säker på sin sak – turisterna kommer att komma.

– Våra prognoser är väldigt försiktiga. Vi har märkt av att det finns ett intresse för de svenska fjällen från marknader i Tyskland och Storbritannien, och tänker man att vi lyckas få dit en bråkdel av människorna i bara London eller Berlin har vi kommit en bra bit på vägen.

I september har han suttit 17 år på posten som vd, och tråcklat företaget igenom den krångliga – men enligt Årjes ”fantastiskt lyckade” – Trysil-affären, en global finanskrasch och initierat en alp-expansion genom förvärvet av den lilla österrikiska orten St Johann.

Vasaloppsvägen som går mellan Mora och Sälen är ingen väg som är ämnad att transportera stora volymer människor på.

För Mats Årjes väntar nu bråda dagar när flygplatsprojektet går in i slutfasen. När flygplatsen tas i bruk i december ska det finnas klara flyglinjer från orter i Sverige och Danmark, men förhoppningsvis även Storbritannien, avslöjar han.

Om det finns ett intresse för internationell flygturism i Dalarna, varför valde ni inte det billigare alternativet att förlänga landningsbanan i Mora?

Annons

– Det finns egentligen ett enkelt svar på det, Vasaloppsvägen som går mellan Mora och Sälen är ingen väg som är ämnad att transportera stora volymer människor på. Det är inget man kan locka internationella gäster med.

Man får även anta att den geografiska närheten till Trysil var en lockande aspekt för Skistar, som drar nytta av ett inflöde av turister på båda sidorna den norsksvenska gränsen. I projektet, som är tänkt att gynna bägge ländernas turismnäring, var det dock bara Sverige som investerade en kvarts miljard i bygget, medan den norska staten valde att avstå helt från ekonomiskt stöd.

Enligt Mats Årjes räddade regeringens investering hela projektet.

– Det var helt avgörande att vi fick investeringsstödet, utan det hade projektet aldrig blivit av. Men man kan inte se det bara som en flygplats, det här är en helt unik infrastruktursinvestering som ska generera pengar i glesbygden. Helheten av investeringen är mycket mer omfattande än bara flygplatsen.

Vad helheten blir i slutändan är svårt att beräkna i förväg. Scandinavian Mountains har visserligen uttalat en förhoppning att flygplatsen ska generera 1 200 jobbtillfällen över en tioårsperiod, men endast arbetstillfällena som erbjuds på flygplatsen kan räknas hem med säkerhet. Enligt Destination Sälenfjällens vd Anders Bjernulf rör det sig om 30 heltidstjänster under högsäsong, och 10 under lågsäsong.

Annons

Trots statsstödet på en kvarts miljard har Skistar gått in med mycket pengar själva i flygplatsen. Den totala notan beräknas landa på 680 miljoner kronor, där 220 miljoner kommer från Scandinavian Mountains eget kapital och 200 miljoner kronor består av ett banklån.

Med tanke på de stora investeringarna som kommer med flygplatsen är det enkelt att tänka sig att det på något sätt kommer påverka Skistars kunder ekonomiskt. SvD har tidigare avslöjat att Skistardrivna Åres genomsnittliga liftkortsprishöjning mellan 2000–2018 var tre gånger så hög som Sveriges årliga inflation, vilket enligt Skistar berodde på interna investeringskostnader.

Men att företaget skulle ha investerat över sina resurser för att sedan låta kostnaderna gå ut över kunderna – det avfärdar Mats Årjes bestämt.

– Nej, det har vi inte gjort. Men du sätter fingret på en svår fråga – när ska man investera hårt för att utveckla anläggningarna, och när ska man gå försiktigt fram? Det är min stora utmaning, eftersom det är jag som ska presentera strategiförslagen för styrelsen.

Ni lyfter själva gärna upp ert klimatarbete. Hur väl tycker du att det rimmar med att bygga en flygplats innan det finns en ordentlig järnväg på plats till Sälen?

– Vi tycker att miljöaspekten är vansinnigt viktig. Tro mig, vi har försökt få en järnväg till Sälen. Kostnadsskillnaderna mellan att bygga en flygplats och att bygga samt elektrifiera en järnväg är enorma.

Om kostnaden hade varit densamma – hade du valt att bygga en flygplats eller en järnväg till Sälen?

– Jag hoppas och tror att det kommer en järnväg till Sälen, det finns en jättepotential där. Men sedan är det ju så att det inte är en järnväg från Stockholm som kommer att locka hit en barnfamilj från Manchester.

Mats Årjes, vd för Skistar sedan 2002. Årjes är även ordförande för SOK, som försöker få vinter OS till Sverige 2026.

Foto: Simon Rehnström

Scandinavian Mountains Airport.

Foto: Lars Pehrson

Flygplatsbygget med norska Trysilfjället i bakgrunden.

Foto: Lars Pehrson

Peab är näst största ägare efter Skistar i Scandinavian Mountains AB, som äger flygplatsen Scandinavian Mountains AB, och står för själva byggandet av flygplatsen. De drar även om väg 1053, som för stunden korsar den förlängda landningsbanan, på uppdrag av Trafikverket. I slutet av november 2018 ägde familjen Paulsson – som fortfarande äger 26 procent och kontrollerar majoriteten av rösterna i Peab – dryga 40 procent i Skistar och kontrollerar mer än 60 procent av rösterna.

Foto: Lars Pehrson

Anders Bjernulf, vd för Destination Sälenfjällen och projektledare för Scandinavian Mountains Airport AB.

Foto: Lars Pehrson

På 20 år ökade Skistar sin omsättning med 835 procent – från 227 miljoner kronor 1998 till cirka 2,5 miljarder kronor 2018. Det egna kapitalet kryper sakta men säkert upp mot två miljarder.

Foto: Lars Pehrson

Skidbacken i Lindvallen.

Foto: Lars Pehrson

Jonas Bauer är optimistisk.

Foto: Lars Pehrson

”Det är så dumt att staten kastar pengarna i sjön. Flygplatsens prognoser är ju helt orealistiska, var ska alla hundratusentals passagerare komma ifrån. Alperna, eller? ”, säger Lillian Lundin Stöt.

Foto: Lars Pehrson