Annons

Arkitekternas lösning: ny holme i Stockholm

Så skulle den nya holmen (den gröna ön Sillhofvet i mitten av bilden) utanför Blasieholmen kunna se ut, enligt ett förslag från arkitektbyrån White. Den skulle formas av de 500 000 ton bergmassor som ska tas upp ur underjorden för att bygga tunnelbanan. Montage: White arkitekter Foto: Henrik Trygg/Johnér bildbyrå
Så skulle den nya holmen (den gröna ön Sillhofvet i mitten av bilden) utanför Blasieholmen kunna se ut, enligt ett förslag från arkitektbyrån White. Den skulle formas av de 500 000 ton bergmassor som ska tas upp ur underjorden för att bygga tunnelbanan. Montage: White arkitekter Foto: Henrik Trygg/Johnér bildbyrå

En ny holme utanför Blasieholmen. Det förslaget lägger nu en arkitektbyrå som ett alternativ till att forsla bort 500 000 ton bergmassa ur underjorden när nya tunnelbanan ska byggas.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Samtidigt som Stockholms stad utreder hur bortforslingen av 500 000 ton bergmassor kopplade till den nya tunnelbanan ska gå till – lastbil eller pråmfartyg – lanseras nu en ny möjlig lösning för Blasieholmen, i centrala Stockholm.

– Om vi väljer att se bergmassorna som en lokal resurs kan vi utan transporter hantera massorna direkt på plats, slippa arbetsmomentet med ytterligare krossning och tillskapa en ny holme i anslutning till Blasieholmen, säger Alexandra Hagen, vd på arkitektbyrån White.

Schaktmassor har tidigare förändrat stadsbilen. Både Hammarbybacken och Högdalstoppen tillkom sedan tunnelbanan byggts up.

På Blasieholmen skulle jag kunna tänka mig något museum eller terminal, men knappast något annat.

– Vi skulle slippa år av lastbilar och utsläpp, vägslitage, buller och störningar. Stockholm behöver fler platser där människor bara kan få vara, umgås, strosa omkring eller bada. Mitt i stan, säger Alexandra Hagen.

Hur föddes idén?

– När vi fick höra talas om lastbilstransporterna som strider mot stadens hållbarhetsmål. Vi känner ett ansvar att försöka bidra med lösningar på stora samhällsutmaningar, säger hon.

Annons
Annons

Några exakta uppskattningar om holmens omfång finns ännu inte.

– Vi föreslår att detta alternativ utreds som en reell möjlighet ställd mot bortforslingen. Vi behöver överväga att utnyttja materialet på plats, säger Alexandra Hagen och tillägger att den totala tunnelbaneutbyggnaden innebär ett urtag av totalt sju miljoner ton schaktmassor.

Anders Bodin, tidigare mångårig ordförande i Skönhetsrådet som lyder direkt under stadsledningsdirektören, är måttligt road av förslaget om en ny holme.

– Skönhetsrådet startades 1918 för att bevaka stadens vattenspeglar. Det har vi lyckats bra med. På själva Blasieholmen skulle jag kunna tänka mig något museum eller terminal, men knappast något annat, säger han.

Stadens pågående försök med bortforsling från Blasieholmen med hjälp av en 69 meter lång båt löser inte frågan var bergmassorna ska ta vägen när de väl satts i land. Det gör däremot företaget Avatars lösning som presenterades när Föreningen Blasieholmens Vänner anordnade ett möte med politiker och sakkunniga.

– Det går över 100 lastbilslass på den typ av pråm som drivs med biogas eller el och mäter 110 meter som vi redan har i Rotterdam, Holland. Vi sopar igen spåren efter oss och skulle ta bergmassorna direkt till en stentäkt i Enhörna utanför Södertälje, berättade vd Johan Lantz.

Björn Tarras-Wahlberg, ordförande i Blasieholmens vänner och drivande i stoppet av det tilltänkta Nobelcentret, uttrycker en önskan om att platsen skulle kunna bli mer levande och ”Stockholms vackraste vardagsrum”.

– Vi har inte fått någon respons från staden om föreslagen caféverksamhet i maritim hamnmiljö. Det skulle kunna bli en lunga i en hektisk miljö, sade han.

En utvärdering av de olika alternativen för bortforsling av bergmassor ska vara klar under hösten, enligt Emma Sahlman, pressansvarig vid Region Stockholms förvaltning för utbyggd t-bana.

– Vår projektchef för den delen där Blasieholmen ingår har också suttit ned med White. Men vi ser inte att det förslaget är något vi kommer jobba vidare med, säger Emma Sahlman.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons