X
Annons
X
Krönika

Annah Björk: Ny musik ger liv åt döda – och berikar skivbolag

Om två veckor kommer Lil Peeps andra album "Come over when your’e sober pt 2". Ett år efter att han dog, 21 år gammal. Skivan är ett av flera alster från unga artister, mitt i karriären, som kommer ut postumt i år. Men är det rätt av skivbolagen att ge ut musik av dem som inte längre lever?

Avicii och Lil Peep.
Avicii och Lil Peep. Foto: Miller Rodriguez, Amy Sussman/AP

Jag minns det obegripligt revolutionerande när The Beatles återförenades med låten ”Free as a bird” 1995. 15 år efter att Mark Chapman tagit John Lennons liv utanför hemmet en vinterkväll 1980 sjöng och spelade han piano på en sprillans ny låt. De levande beatlarna hängde på. Lennons stämma svävar värdigt som en skör ande över Liverpool-gängets pop. Det var säkert helgerån i vissa kretsar då. Men för mig var det teknikens under att få uppleva en ny låt med de fyra trots allt.

I dag är det ingen raketforskning att tekniskt färdigställa och ge ut musik där de som gått vidare ännu är närvarande. Men är det rätt?

Precis som att Aviciis låtar fått en djupare och sorgligare mening efter hans död blir texten i "Heaven" extra stark med historien färskt i minnet.

När Avicii hittades död i april i år, var hans skivbolag snabbt med att berätta att den unga house-stjärnan var mitt uppe i en skivinspelning. "Det bästa på flera år" beskrev Geffens chef Neil Jacobsson materialet som. Flera av låtarna ska nu ges ut, och först i kön verkar Coldplay-sångaren Chris Martins samarbete med Avicii vara. "Heaven" har redan läckt och väntas ges ut officiellt innan året är slut. Precis som att Aviciis låtar fått en djupare och sorgligare mening efter hans död blir texten i "Heaven" extra stark med historien i färskt minne.

Juridiskt är det skivbolagen som äger inspelningarna, och avgör vad som ges ut. Och ibland är det bara självklart. Självklart fint som i att Hellacopters-gitarristen Strängen häromveckan hade releasefest för sitt postuma soloalbum "Rock på svenska". På Debasers scen stod artister som Stefan Sundström och Thomas Stenström för att hylla rocklegendaren – som dog för ung, 2016. Andra gånger lyser de ekonomiska drivkrafterna igenom; efter att det meddelats att Amy Winehouses hologram åker på turné under 2019 kämpar hennes fans för att idolen ska få vila i frid.

Ibland är det etiskt sett mer komplext än så.

Ett annat exempel är låten "Falling down" är en duett som toppat Spotifys globala lista och ligger på 13 plats på de mest streamade låtarna på Topp 50 Sverige. Den dansanta emo-rappen är ett samarbete mellan de ansiktstatuerade hiphoparna XXXTentacion och Lil Peep. Dagen innan låten släpptes i september, postade XXXTentacions mamma en bild på singelns omslag och skrev stolt på sitt Instagramkonto: "Från Peeps mamma och mig".

Emo-rapparen Lil Peep, som växt upp på Long Island men har svenska rötter, blev bara 21 år. Han uppges ha dött av en överdos av Fentanyl och Xantax den 15 november 2017. Då hade han aldrig pratat med X. Samarbetet är uppgjort i efterhand. Efter Lil Peeps död hörde XXXTentacion av sig till låtens huvudsakliga låtskrivare, hiphopartisten iLoveMakkonen, och ville hylla Peep genom att medverka på låten. X spelade in sin del, sedan mördades han. Den 18 juli sköts och rånades han vid en motorcykelaffär utanför Miami i Florida, 20 år gammal.

När låten släpptes reagerade flera av Lil Peeps vänner negativt, de menar att Lil Peep inte alls var ett fan till X. Framför allt inte de brott han anklagats för, bland annat misshandel av en gravid kvinna.

Makkonen däremot hävdar att Peep var öppen för att samarbeta med intressanta artister, och att den postuma låten är helt i hans anda. Man kan i alla fall konstatera att "Falling down" är en av de största hittarna någon av de två emorapparna haft, i hela sin nedstämda sorglighet.

Lil Peeps mamma Liza Womack höll ett tal under en förhandslyssning av sonens album och hyllade Peeps bolag Columbia för hur de jobbat med utgivningen: "’Come over when you're sober, pt 2’ är viktigt, eftersom det här albumet blir själva modellen för hur vi bör hantera problemet med postuma utgivningar av unga konstnärers arbete."

Över hela världen finns fans som väntar på nya skivor med sina idoler, musik som ska fylla dem med energin deras idoler genererade när de levde.

Det är en balans mellan girighet och respekt.

Över hela världen finns fans som väntar på nya skivor med sina idoler, musik som ska fylla dem med energin deras idoler genererade när de levde. De väntar på Aviciis outgivna mästerverk och de väntar på Lil Peeps "Come over when you’re sober pt 2", som kommer den 9 november.

För är idolen verkligen död när ett fan får ta del av hens nya musik? Inte helt. Lever den inte lite grann om hens musik kommer till liv och växer i någon annan?

Jag vill tro det.

Avicii och Lil Peep.

Foto: Miller Rodriguez, Amy Sussman/AP Bild 1 av 1

Del 1 av 5

Phem ”Can’t kill me” (ep)

Los Angeles-artisten Phem är trummis i grunden och uppväxt på jazz och hiphop. Det gör hennes pop full av rytmiska och beat-drivna inslag och alldeles oemotståndlig. Ep:n från i våras reflekterar över sexuell identitet.

Annons
X
Annons
X
Annons
X

Del 2 av 5

Charli XCX & Troye Sivan ”1999” (video)

Nu är det slut med att hinta och flirta med 90-talet. I videon till nya singeln "1999" reser Troye Sivan och Charli XCX tillbaka till popkulturens förlovade 90-tal. G-shock, Titanic, Space Girls, iMac G3, TLC, "Matrix". Ja, allt som får en att vilja ta en DeLorean till 1999.

Annons
X
Annons
X
Annons
X

Del 3 av 5

Robyn ”Because it’s in the music” (låt)

Den finaste, varmaste och mest intima stunden på Robyns nya album. 90-talets house, 80-talets r’n’b-balladkänsla och Robyns igenkännbara melodispråk i en innerlig symfoni som just nu är min favorit på "Honey".

Annons
X
Annons
X
Annons
X

Del 4 av 5

Vivii ”Suckerpunch” (låt)

Berättelsen om det svenska paret bakom Vivii är kanske i sötsliskigaste laget. Par sedan de träffades som barn på ett sommarläger, som bildade musikalisk duo när de fått barn. Men deras senaste låt väger upp både det skira och drömska med Lana Del Rey-dova stråk som gör den till en mysig hösthymn.

Annons
X
Annons
X
Annons
X

Del 5 av 5

Trent Reznor & Atticus Ross ”Mid90s” (Soundtrack)

Mer 90-tal! Jonah Hills regidebut är en coming of age-film i 1990-talets skateboard-miljö och har just haft premiär i USA. Trent Reznor och Atticus Ross från Nine Inch Nails har gjort ett episkt soundtrack lagom inspirerat av decenniets ljudbild. Duon har en lång meritlista på filmmusik, och har bland annat fått en Grammy för "The girl with the dragon tatoo".

Läs även

Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X