Annons

Ny oro för Vingresan: ”Obefintlig info”

Anders Fridh.
Anders Fridh. Foto: Privat, TT

”Det enda jag har fått från dem är en uppmaning om att betala.” Resenärer vittnar om bristande information från Ving, liksom förseningar i spåren av moderbolaget Thomas Cooks konkurs.

Publicerad

Det har nu gått två veckor sedan världens äldsta researrangör Thomas Cook gick i konkurs. Det svenska dotterbolaget Ving ställde till en början in alla flygningar men kom sedan snabbt igång. Sedan dess letas efter en köpare till den nordiska verksamheten men ännu är inget klart.

Många Vingresenärer undrar nu om deras bokade resor kommer att bli av.

En man som vill vara anonym berättar att han har bokat en resa till Gran Canaria i slutet av november. När nu avresedatumet närmar sig ska han betala 31 000 kronor till Ving – men han väljer att betala resan med ett kreditkort. Detta för att kunna få tillbaka pengarna via kreditgivaren om något skulle hända.

Annons

– Det känns vanskligt för ett dotterbolag att överleva utan sitt moderbolag. Jag räknar med att resan blir av men tar det säkra före det osäkra, säger mannen.

Det är klart jag är rädd för att de inte ska hitta någon ägare och då gå i konkurs.

Han menar att resegarantin inte är ett fullgott skydd för resenärerna.

– Det kan ta väldigt lång tid att få tillbaka pengarna, och är kraven större än bolagets tillgångar får man inte tillbaka hela beloppet, säger han.

Hur har kommunikationen varit från Vings sida?

– Obefintlig. Det enda jag har fått från dem är en uppmaning om att betala, jag hade väntat mig att höra från dem på något annat sätt.

1/2
Foto: Johan Nilsson/TT
2/2

Anders Fridh.

Foto: Privat

En Vingresenär som direkt drabbades av Thomas Cooks konkurs är Anders Fridh, som rest med bolaget i 25 år. När han skulle hem från en chartersemester på Rhodos i slutet av september blev planet nästan fem timmar försenat.

– När jag frågade personalen vad det berodde på svarade de att licens- och leasingavtalen med Thomas Cook Group i Storbritannien inte kommit på plats, säger Anders.

Nu har Anders Fridh en ny resa bokad i januari, den gången till Kanarieöarna.

– Det är klart jag är rädd för att de inte ska hitta någon ägare och då gå i konkurs precis som Thomas Cook, säger Anders Fridh.

På Vings huvudkontor i Stockolm är jakten efter en ny ägare i full gång. Samtidigt börjar problemen med plan som inte kan avgå som planerat att lösa sig.

– Verksamheten är i princip igång som vanligt igen efter inställningar och förseningar, säger Vings kommunikationschef Fredrik Henriksson.

Han menar att leasing- och licensavtal med andra flygbolag, som det nu konkursande Thomas Cook Group, nu är på plats med några få undantag.

– Det är komplicerat, exempelvis kan ett plan leasas av ett bolag och en motor i planet av ett annat. Det har varit ett intensivt arbete och det har blivit en del förseningar, men nu är alla flyg igång igen, säger Fredrik Henriksson.

I de fall där ett licensavtal inte finns på plats har man leasat flygplan från andra bolag.

Fredrik Henriksson menar att Ving har gjort allt de kan för att hålla gästerna informerade.

- Det har vi gjort både via webb, sociala medier och sms i de fall gäster drabbats av förseningar. Men framåt är vi i drift som vanligt och tar som alltid hand om våra gäster och ger relevant information.

Angående oroliga resenärer svarar Fredrik Henriksson att paketresor via en resebyrå som Ving är den tryggaste typ av resa som går att boka.

– Resenären skyddas mot alla möjliga saker, konkurser och annat, av både paketreselagen och resegarantin. Just nu ägs vi av ett konkursbo och letar efter en ny ägare, men vem som äger Ving är inget en resenär behöver fundera på, säger han.

Annons
Annons
Foto: Johan Nilsson/TT Bild 1 av 2

Anders Fridh.

Foto: Privat Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons