Annons

Ny rapport: Syriska skolbarn ligger sex år efter

Nästan hälften av eleverna i årskurs åtta i skolor i syriska Idlib-provinsen klarar inte ett matteproblem för elever i tvåan. Också i läsförståelse ligger de flera år efter. Troligen ligger krigstrauman bakom de låga resultaten, enligt psykologen Marie-Louise Lundberg.

Under strecket
Publicerad
Foto: Amer Alshami/AP Bild 1 av 1
Foto: Amer Alshami/AP Bild 1 av 1
Foto: Amer Alshami/AP

Inbördeskriget i Syrien går i dagarna in på sitt sjunde år. De barn som går i årskurs sex eller lägre har levt i ett krigshärjat land under hela sin skoltid.

Ett av tre barn i skolåldern i Syrien, 1,75 miljoner av 5,8 miljoner, har antingen hoppat av skolan eller aldrig börjat. En tredjedel av skolorna har skadats eller är av andra anledningar oanvändbara och 150 000 lärare och annan skolpersonal har lämnat Syrien, enligt en rapport från International hjälporganisationen Rescue Committee, IRC.

Också för de barn som fortfarande går kvar i skolan i Syrien tycks kriget påverka utbildningen. Före krigsutbrottet var läs- och skrivkunnigheten i landet hög. Nu visar en undersökning som IRC gjort bland nära 2 900 barn i fem skolor i Idlib-provinsen i nordvästra Syrien att många barn ligger långt under den nivå de borde befinna sig på i sin årskurs när de testades i matematik och läsförståelse.

Annons
Annons

Det finns påträngande flashbacks där man har minnesbilder och återupplever.

Undersökningen visar att sex av tio elever i årskurs sex inte klarade av att läsa en enkel berättelse bestående av sju till åtta meningar, en färdighet som barn normalt klarar i årskurs två. I årskurs åtta misslyckades en av tre med att ta sig igenom texten.

Skolbarnen fick också en räkneuppgift som elever i årskurs två normalt klarar att lösa. Över sex av tio elever i sexan och sjuan klarade inte uppgiften. I årskurs åtta var det fortfarande nästan hälften som inte lyckades med matematiken.

Över en fjärdedel av barnen i undersökningen har flytt från sina hem och lever som internflyktingar i Syrien. Många har upplevt strider och flygbombningar.

Marie-Louise Lundberg är psykolog verksam vid teamet för krigs- och tortyrskadade i Region Skåne. Hon tror att barnens låga resultat i testerna beror på att många sannolikt varit med om traumatiska upplevelser som orsakat posttraumatisk stress där koncentrationssvårigheter och svårigheter att minnas det man lärt sig är vanliga symptom.

Lärarna är otroligt viktiga för barnen och en stor trygghetsfaktor.

– En del av symtombilden när man har varit med om så svåra saker är att det finns påträngande flashbacks där man har minnesbilder och återupplever. Framför allt när det är färskt kommer det hela tiden och stör, säger Marie-Louise Lundberg.

De flesta barn kan enligt henne bearbeta händelserna och komma ikapp i skolarbetet senare. Marie-Louise Lundberg pekar också på att skolan i ett krigshärjat område kan fylla andra funktioner än att bara utbilda barn.

– Det är en otroligt normaliserande faktor att livet fortsätter trots att det är krig, så det är väldigt bra om barn kan fortsätta gå i skolan. Om föräldrarna mår dåligt kan de träffa vuxna som mår bättre i skolan. Lärarna är otroligt viktiga för barnen och en stor trygghetsfaktor.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons