X
Annons
X

Dålig sömn får fett att växa – effekt överraskar forskare

Redan efter en enda sömnlös natt påverkas ämnesomsättningen negativt. Det visar en studie som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Science Advance. ”Vi är överraskade över hur snabbt effekten kommer”, säger Jonathan Cedernaes som ansvarat för studien.

En enda natts sömnbrist gör att fettvävnad växer till och att nedbrytning av muskler startar.
En enda natts sömnbrist gör att fettvävnad växer till och att nedbrytning av muskler startar. Foto: Tero Vesalainen/IBL

Att långvarig sömnbrist påverkar ämnesomsättningen och ökar risken för diabetes typ 2, hjärt-kärlsjukdomar och fetma är känt sedan tidigare. Men att effekterna går att se i prover från fett- och muskelvävnad redan efter ett dygn utan sömn överraskade forskarna vid Uppsala universitet. Fettvävnaden växer till medan nedbrytning av muskler startar.

15 normalviktiga friska personer mellan 19 och 25 år deltog i studien som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Science Advance. I Uppsala universitets sömnlaboratorium fick deltagarna ena gången sova en normallång natt för att vid ett andra tillfälle hållas vakna hela natten. Vid bägge tillfällen togs vävnadsprover från muskel- och fettvävnaden. Trots sin litenhet i antal försökspersoner menar Jonathan Cedernaes att detta är en stor studie med tanke på dess komplexitet.

Den akuta sömnbristen leder till förändring av både genuttrycket och dess reglering, så kallad DNA-metylering.

Annons
X

– Ingen har tidigare kunnat visa hur vävnadsspecifika molekylära mekanismer kan ligga bakom de negativa effekterna av otillräcklig sömn, säger Jonathan Cedernaes.

En anledning till att ämnesomsättningen påverkas negativt är att muskelvävnaden tycks få en reducerad kapacitet att bryta ner blodsocker. Att till exempel skiftarbetare oftare har svårt att hålla vikten kan få ytterligare en förklaring här. Sömnbrist leder också till att många väljer sämre födoämnen, ofta energität mat, och på tider då kroppen är sämre inställd på att bearbeta födan.

– En förklaring till det är också att belöningssystemet i hjärnan aktiveras starkare efter sömnbrist, säger Jonathan Cedernaes.

En praktisk slutsats av forskningsfynden är att det är särskilt viktigt att tänka på kost och träning vid sömnbrist eller skiftarbete. En hälsosam livsstil kan kompensera en del.

– Vi är överraskade över hur snabbt effekten kommer. Men den kan också möjligtvis försvinna lika fort efter nog med återhämtning. Det ska man komma ihåg, säger Jonathan Cedernaes som har för avsikt att fortsätta studera just detta.

Annons
X
Annons
X
Annons
X

En enda natts sömnbrist gör att fettvävnad växer till och att nedbrytning av muskler startar.

Foto: Tero Vesalainen/IBL Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X