Annons

Ny uppdelning av Volvo diskuteras

I drygt tio år har Cevian haft Volvo i sin portfölj, men aktivistfonden, med Christer Gardell i spetsen, har flera punkter kvar på sin ”att göra lista”. Vinstlyft ligger i korten men även frågan om en avknoppning.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Foto: Malin Hoelstad
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Det var 2006 som Christer Gardell och Cevian seglade upp som storägare i Volvo. En investering som såg synnerligen misslyckad ut när finanskrisen blommade ut 2008. Cevian ökade dock senare sin position och med det senaste halvårets kurssuccé har fondens tålamod lönat sig. 

– Volvos utgångsläge påminde en del om Ericsson. Även om produkterna är olika så hade även Volvo en viss yvighet. För höga kostnader, för mycket investeringar och dåligt fokus på lönsamheten. Det Volvo varit igenom nu har lett till tydliga affärsområden, säger Christer Gardell.

Efter senaste delårsrapporten rusade Volvo aktien och handlas nu runt för 145 kronor. Det är nära en toppnotering. Men Christer Gardell tror på mer.

– Vi tycker inte att det senaste årets kursreaktion motsvarar den potential som finns i bolaget, konstaterar han.

Annons
Annons
Foto: Malin Hoelstad

– Vi tror att Volvos lönsamhet kan nå högre än Scanias. Och det vi sett av det förändringsarbete som Martin Lundstedt (vd för Volvo reds anm) har påbörjat innebär att ribban höjts från 10 till 12 procent i rörelsemarginal, säger han.

Foto: Malin Hoelstad

Christer Gardell har delar av analytikerkåren med sig. Många av dem ser betydande vinstförbättringar framför sig. Arbetet med att öka lönsamheten går nu in i ett nytt skede för Volvos näst största affärsområde, anläggningsmaskiner. Området har släpat efter när det gäller både tillväxt och vinstutveckling. Nu står affärsområdet inför högre lönsamhet bland annat därför Martin Lundstedt är i full färd med att implementera ett bättre styrsystem, från Scania. En högre värdering kan också komma från en strukturaffär.

– Det är ingen hemlighet att det diskuteras om de två stora affärsområdena, lastvagnar och anläggningsmaskiner ska vara i samma struktur. Vi har fullt förtroende för att styrelsen hanterar den här frågan för verksamheten och aktieägarnas bästa, säger Christer Gardell.

Affärsområdet anläggningsmaskiner är tillräckligt stort för att stå på egna ben, försäljningen är nästan lika stor som Alfa Laval och Trelleborgs, tillsammans. Handelsbanken konstaterar i en färsk analys att internationella bolag inom anläggningsmaskiner handlas med en premie på nästan 60 procent jämfört med vad Volvo handlas till idag.

Ligger frågan om en uppdelning av Volvo på styrelsens bord?

– Det vet jag inte, det är en fråga för styrelsen och ordförande Carl Henric Svanberg, säger Christer Gardell.

Spekulanter finnas det gott om. Japanska Hitachi och Atlas Copcos bolag Epiroc nämns i Handelsbankens analys. Tidigare har Volvo sålt av sitt affärsområde flygmotorer.

Christer Gardell räknar med en uppvärdering av Volvoaktien.

– Historiskt har vinstutvecklingen varit lite av en berg och dalbana. Det är viktigt för Volvo med en större stabilitet och en ökad förutsägbarhet i resultatutveckling. Lyckas vd Martin Lundstedt med det så finns förutsättningarna att Volvo får en premiumvärdering, det vill säga en motsvarande värdering som till exempel Assa Abloy har idag, säger han.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons