Annons

Nya biljätten ska bli fjärde största

PSA siktar på att gå samman med italiensk-amerikanska Fiat Chrysler.
PSA siktar på att gå samman med italiensk-amerikanska Fiat Chrysler. Foto: Sergei Bobylev/TASS/TT

Bilvärlden är på väg att få ett nytt jättebolag. För Fiat Chrysler för diskussioner med Peugeot om ett samgående som skulle skapa världens fjärde största biltillverkare.

Under strecket
Publicerad

En ny fordonsjätte kan vara på väg att bildas om Peugeot går ihop med Fiat Chrysler.

Foto: Christophe Ena/AP/TT Bild 1 av 2
Foto: Paul Sancya/AP/TT Bild 2 av 2

Den europeiska biltillverkaren PSA, där bland annat bilmärkena Peugeot, Citroen och Opel ingår, siktar på att gå samman med italiensk-amerikanska Fiat Chrysler. Det meddelade de båda bolagen på onsdagen efter att uppgifter om de pågående diskussionerna läckt ut.

Bilföretagen pressas samtidigt hårt av en vikande marknad och handelskrig.

Informationen från bolagen själva är än så länge knapphändig. I en kort kommentar säger de bara på att de för diskussioner om att skapa en av världens ledande bilkoncerner.

Den nya gruppen skulle sälja omkring 9 miljoner bilar om året och bli den fjärde största bilkoncernen efter Volkswagen, Toyota och Renault/Nissan. På börsen skulle det nya bolaget få ett marknadsvärde på omkring 500 miljarder kronor.

Bakom fusionsplanerna ligger att det för biltillverkarna är viktigt att få upp storleken för att klara av de enorma investeringar som branschen står inför. Bolagen ska på samma gång hantera övergången till elbilar och efterhand också göra dem mer självkörande.

Det är en stor utmaning i sig – och den blir inte lättare av att bilföretagen samtidigt pressas hårt av en vikande marknad och av handelskriget mellan USA och Kina.

Annons
Annons

En ny fordonsjätte kan vara på väg att bildas om Peugeot går ihop med Fiat Chrysler.

Foto: Christophe Ena/AP/TT Bild 1 av 2
Foto: Paul Sancya/AP/TT Bild 2 av 2
En ny fordonsjätte kan vara på väg att bildas om Peugeot går ihop med Fiat Chrysler.
En ny fordonsjätte kan vara på väg att bildas om Peugeot går ihop med Fiat Chrysler. Foto: Christophe Ena/AP/TT

Det senaste exemplet på den oro som nu förstärks kom på onsdagen när tyska Volkswagen presenterade sin rapport för det senaste kvartalet. Bolaget har gått fortsatt starkt och redovisar en rörelsevinst på 52 miljarder kronor, en uppgång med 37 procent jämfört med samma period förra året.

I samma veva konstaterar Volkswagens ledning även att man nu räknar med att bilmarknaden minskar i snabbare takt än man tidigare förutsett i flera regioner av världen.

En nedgång slår mot alla biltillverkare. För Fiat Chrysler och PSA medför ett samgående att de kan spara pengar för att möta sämre tider samtidigt som de får mer utrymme att satsa på ny teknik.

Analytiker som kommenterade den diskuterade affären var överlag positiva. Det kom bland annat beräkningar som pekade på att ett fusionerat bolag skulle kunna spara 70 miljarder fram till 2023 genom att göra sig av med överlappande verksamhet.

Foto: Paul Sancya/AP/TT

Ett samgående skulle även ge andra fördelar som att PSA får en bra väg in på den amerikanska marknaden samtidigt som Fiat Chrysler kan öka volymerna i Europa. Enligt analytiker som uttalade sig om affären har PSA även teknik som Fiat Chrysler kan behöva för att få ned utsläppen från sina bilar så att de klarar EU:s hårdare krav.

Det finns inget färdigt förslag för aktieägarna att ta ställning till.

På börserna var mottagandet av uppgifterna positivt och aktiekurserna för bolagen steg. Men det är långt ifrån säkert att affären verkligen går igenom.

Det finns inget färdigt förslag för aktieägarna att ta ställning till. Ett eventuellt samgående måste även godkännas av konkurrensmyndigheterna.

Redan på onsdagen kom det också krav från fackföreningar i Italien om att en sammanslagning inte får leda till att jobb försvinner.

Det har också varit tidigare fusionsförsök som inte gått så bra. Fiat Chrysler försökte gå samman med Renault men det projektet blåstes av i juni i år.

Den franska regeringen, som äger 15 procent av Renault, satte stopp och ville att Renault först skulle reda ut sin relation med den japanska partnern Nissan.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons