Annons
Kommentar

Patricia Hedelius:Nya börstrenden ger klirr i kassan för aktieägarna

SCA har gjort det, Atlas Copco är på gång, liksom Autoliv. Men det finns fler börsbolag som är, eller kan vara, på väg att dela upp sig i två. Och vinnarna är ägarna som kan kamma hem extra pengar på förökningen.

Under strecket
Publicerad

Har du aktier i bolag som är på väg att delas upp kan du bli en vinnare.

Foto: Richard Drew/AP

Har du aktier i bolag som är på väg att delas upp kan du bli en vinnare.

Foto: Richard Drew/AP
Har du aktier i bolag som är på väg att delas upp kan du bli en vinnare.
Har du aktier i bolag som är på väg att delas upp kan du bli en vinnare. Foto: Richard Drew/AP

Det var sannolikt ett par aktieägare som fick hjärtat i halsgropen tidigare i veckan när Atlas Copco rasade med 25 procent. Men skälet till raset är egentligen positivt då det som hände var att aktien handlades utan rätt till att delta i Atlas Copcos utdelning av gruvutrustningar som lagts i ett separat bolag, Epiroc, som ska börsnoteras.

Wallenbergsdominerade Atlas Copco är knappast ensamt om strategin att dela upp bolaget i två. Medicinteknikbolaget Getinge har knoppat av. Oljebolaget Lundin Petroleum skilde av utomnordiska verksamheter. SCA är numera två – Essity med hygienartiklar och SCA med skogstillgångar.

Ju fler, desto roligare brukar det heta – men varför denna delningshysteri just nu, kan man fråga sig. Storstädning är det övergripande svaret. Den starka trend med konglomerat, storbolag med en mängd olika verksamheter samlade under ett tak, som utvecklades under åttio- och i början på nittiotalet bäddade för nästa trend – renodling. Mellan åren 1996 och 2001 genomfördes drygt 50 avknoppningar i Sverige. Knappt 20 avknoppningar genomfördes mellan åren 2002 till 2008.

Annons
Annons

De åtta åren efter finanskrisen fortsatte intresset att sjunka och avknoppningarna var nere på totalt fem stycken. Kanske för att konglomeratstrategin aldrig tilläts göra come back, men bolag kan bli yviga och svåröverskådliga ändå. Växande bolag premieras som bekant på börsen. Tillväxt kan nås för egen maskin eller köp av andra bolag.

Trenden med avknoppningar som präglade framförallt 2017 men ser ut att bli ett fortsatt tema i år.

I takt med att storleken på verksamheten ökar och omvärlden förändras så kan den verksamhet som tidigare var mindre och överblickbar te sig svårstyrd. Det räcker för att väcka frågan om inte verksamheterna skulle må bäst i enskilda bolag.

Men som med det mesta andra så handlar uppdelningar även om pengar. Otaliga akademiska studier har gjorts på området – och där konstateras att det är en riktigt lönsam affär för aktieägarna att få aktier i två bolag i stället för ett.

Det är mot den bakgrunden som man ska se den starkt återkommande trenden med avknoppningar som präglade framförallt 2017 men ser ut att bli ett fortsatt tema i år. Autoliv, som i höst ska delas upp i ett bolag för passiv säkerhet, Autoliv, och tillväxtbolaget Veoneer med aktiv säkerhet, har redan fått en rejäl skjuts på börsen. Andra bolag som är aktuella för uppdelning är fastighetsbolaget MTG och affärsområdet Nordic Entertainment, Hemfosa, Lindab och Qliro. Flygbolaget SAS har flaggat för en avknoppning av sitt Eurobonusprogram.

Det finns dock skäl till försiktighet som köpare. Aktielegendaren Anders ”Rulle” Rudolfsson på Den Norske Bank, DNB, konstaterar i ett av veckans morgonbrev, apropå avknoppningen av Epiroc, att ”som alltid vid sådana här delningar kommer det bli felprisättningar. Historiken säger att man köper det avknoppade bolaget…”

Annons
Annons

Avknoppning är med andra ord värdefullt att ta med i investeringskalkylen, men helst ska man äga bolaget innan beskedet kommer.

Med det i åtanke, finns en ganska lång lista på potentiella kandidater att titta på. Electrolux, med professionella hushållsmaskiner. SCA:s avknoppade Essity kan på sikt stå inför en ny delning, drivet av ett ökat fokus på hälsovård. Christer Gardells Cevian har länge drivit frågan att dela upp verkstadsjätten ABB – och så länge bolaget fortsätter underprestera så är frågan aktuell. Cevian lämnade också Volvo efter att i drygt tio års tid försöka driva fram en avknoppning av kanske framförallt anläggningsmaskiner – där är ett frö med andra ord redan sått.

En lyckad uppdelning av Hexagon skulle inte bara ge ytterligare intresse i aktien utan även flytta fokus från insideråtalet.

En annan bubblare är tillväxtmästaren Hexagon. Huruvida vd Ola Rolléns vd-tid börjar närma sig slutet är svårt att sia om, men en lyckad uppdelning av Hexagon skulle inte bara ge ytterligare intresse i aktien utan även flytta fokus från insideråtalet. Rollén friades som bekant i första instans, men åklagaren har fått grönt ljus för sin överklagan. Boliden kan frigöra smältverken och efter en vändning i Sandviks stålfokuserade område Sandvik Materials Technology så är även det bolaget redo att bli två.

Framgångar för avknoppningar och möjligheten för aktieägarna att få extra vinster är tunga argument för att dela upp bolag. Intresset runt tidigare avknoppningar som SCA – och kommande som Autoliv och Atlas Copco – kommer att öka trycket på styrelser och aktieägare i bolag med förutsättningar för en uppdelning.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons