Annons

Elbilen avgörande för VW – ny plattform

Nya elbilen ID.3 ska snart visas upp på bilmässan i Frankfurt. Med största batteriet ska den klara att köra upp emot 550 kilometer.
Nya elbilen ID.3 ska snart visas upp på bilmässan i Frankfurt. Med största batteriet ska den klara att köra upp emot 550 kilometer. Foto: Volkswagen

Volkswagen är på väg att lansera sin första serietillverkade eldrivna bil byggd på en helt ny plattform just för elbilar. Det är en avgörande satsning för bolaget och analytiker talar om att Volkswagen nu måste visa att de är med i matchen på den snabbväxande elbilsmarknaden.

Under strecket
Publicerad

Det har varit många smygvisningar redan. Men på bilsalongen i Frankfurt nu i veckan ska Volkswagen till sist lansera bolagets nya elbil ID.3.

Den är byggd på den nya plattformen MEB som ska användas för Volkswagens eldrivna bilar framöver. Och det är stadigt flöde av nya modeller som bolagets ledning lovar att släppa.

Fram till 2028 ska man trycka ur sig ett 70-tal nya modeller och nästa modell på samma plattform kommer troligen i slutet av 2021. För att klara det satsar bolaget omkring 30 miljarder euro (325 miljarder kronor) på att under de kommande fem åren utveckla elbilar.

– Volkswagengruppen måste visa att de är med i matchen. De är ju långt ifrån först med den här typen av modell, säger Martin Sköld, fordonsforskare och docent på Handelshögskolan i Stockholm.

För marknaden för elbilar väntas växa snabbt framöver, drivet av skärpta utsläppsregler och fallande priser på batterier.

En analys från BloombergNEF pekar på att elbilar (laddhybrider och rena elbilar) under förra året stod för omkring 2 procent av alla bilar som såldes. Men redan 2025 väntas elbilarna stå för över 10 procent av marknaden.

Annons
Annons

Kring 2037 räknar man med att det säljs fler bilar som drivs av el än av bensin eller diesel och efterhand är det då de rena elbilarna som dominerar helt.

Så för Volkswagen är det ett stort steg när bolaget nu på allvar börjar lansera nya ID.3. Enligt bolagets egen marknadsföring är det faktiskt så stort att förändringen är på samma nivå som när den klassiska Bubblan började säljas eller när Volkswagen Golf lanserades.

Dessutom gäller det att med den nya elbilsplattformen snygga till varumärket som skamfilades rejält för några år sedan i samband med utsläppsskandalen Dieselgate. Efter den krisen slog bolagets ledning fast att det bara är en väg framåt och den går via elektrifiering av bilarna.

– Fast det handlar mer om att Volkswagen, som alla stora och välkända företag, nu behöver visa att de är med på elektrifieringsspåret än att de måste tvätta bort ett rykte. Försäljningsmässigt tog ju inte Volkswagen någon skada av Dieselgate, säger Martin Sköld.

Som Martin Sköld också konstaterar är Volkswagens ID.3 verkligen inte den första elbilen på marknaden. Men ID.3 blir intressant eftersom den kommer från en så stor tillverkare och riktar sig mot en massmarknad.

– Vi har en rejäl volymplanering för ID.3. Det är ingen nischbil, säger Marcus Thomasfolk, informationschef för Volkswagen i Sverige.

Enligt planerna ska produktionen av ID.3 börja i november. Sedan ska de första bilarna vara klara för leverans i mitten av 2020. Till det yttre blir bilen ungefär lika stor som en Golf, men utrymmet på insidan blir större eftersom en elmotor inte tar så mycket plats.

Annons
Annons

Nu är det mängder av andra elbilsmodeller på gång från de stora biltillverkarna. En rapport som den gröna tankesmedjan Transport & Environment gjort visar att antalet elbilar i Europa väntas öka från omkring 60 modeller i slutet av förra året till 176 modeller under 2020.

Den stora frågan blir vad som händer när bilarna blir uppkopplade och självkörande.

Framför allt handlar det om laddhybrider och något färre rena elbilsmodeller. Däremot blir det enbart ett försumbart antal bilar som drivs av bränsleceller.

Bakom den snabba utvecklingen ligger att de europeiska biltillverkarna beräknas lägga ned enorma 145 miljarder euro på att utveckla elbilar de kommande åren.

Men trots de här stora satsningarna på eldrift är det annat som på sikt får större betydelse för hela bilbranschens utveckling. Det tror i vilket fall Martin Sköld.

– Om man driver bilen med bensin, diesel eller batterier ändrar inte hur fordonet används. Den stora frågan blir vad som händer när bilarna blir uppkopplade och självkörande. Där vet vi inte hur marknaden kommer att se ut.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons