Annons

Ny lag räcker inte – så går bedragarna runt den

Politikernas senaste lagändring räcker inte. Men det går att hindra telefonbedragarna. Du som konsument måste själv bygga upp en skyddsmur.

Under strecket
Publicerad
Foto: TT

Att du råkar svara ”ja” på fel fråga under försäljarens bandade telefonsamtal är inte längre grund för köp. Sedan den 1 september 2018 gäller nämligen inga muntliga avtal vid telefonförsäljning. Det företag som ringer dig måste numera söka en skriftlig eller en digital signatur för att köpet ska gälla.

Tanken med den nya lagen är att kunder ska ges större möjligheter att tänka igenom sitt köp innan det blir verklighet. Det är självklart ett gott syfte. Men kommer det att innebära slutet för lurendrejare i telefonen?

Knappast.

Annons

Däremot kommer skojarna att hitta på nya metoder för att komma över dina pengar.

Nu ser historien ut att upprepa sig.

Det visar inte minst erfarenheter från telefonförsäljning inom premiepensionen. Där förbjöds muntliga avtal redan för fyra år sedan. Ändå fortsatte telefonförsäljare ringa kunder för att ”erbjuda” rådgivning eller förvaltning av kapitalet inom premiepensionen med metoder och argument som i flera fall var tvivelaktiga, och till och med olagliga.

Klagomålen strömmade in till Pensionsmyndigheten. Försäljare uppgav att de ringde på uppdrag av Pensionsmyndigheten, trots att det inte var sant.

Samtidigt lurades pensionssparare att identifiera sig med bank-id – och öppnade på så sätt dörren på vid gavel för skojaren att genomföra fondbyten som knappast låg i kundens intressen.

Nu ser historien ut att upprepa sig.

Telekområdgivarna har varnat för att den senaste lagändringen kommer att leda till att konsumenter hetsas till att signera ett avtal digitalt eller skriftligt – och att det då är ännu svårare att häva ett köp.

Sedan väntar företaget så länge med att skicka fakturan att ångerrätten har gått ut när räkningen väl når kund.

I september varnade även polisen för att anmälningarna om telefonbedrägerier fortsätter att ”strömma in”.

I värsta fall riskerar den som tackar ja att bli av med alla sina besparingar.

Bedrägeriet börjar ofta med ett telefonsamtal. Personen på andra sidan linjen säger sig ringa på uppdrag av banken, ett elektronikföretag eller ett telekomföretag för att hjälpa, genomföra återbetalningar eller erbjuda rabatter.

Men syftet med samtalet är att få dig att lämna ut koden till din elektroniska e-legitimation, bankdosa eller godkänna inloggningar till ditt mobila bank-id.

I värsta fall riskerar den som tackar ja att bli av med alla sina besparingar.

Du som konsument kan med andra ord inte räkna med att enbart lagen ska skydda dig. Ta i stället saken i egna händer och gå igenom SvD:s checklista för att minska risken för att åka på en kostsam smäll efter att ha besvarat ett simpelt telefonsamtal.

De viktigaste tipsen är kanske de enklaste: Läs avtalet och signera aldrig skriftligt eller digitalt något som du inte förstår.

Dessutom, logga aldrig in på ditt bank-id på uppmaning av någon annan.

Det låter självklart, men kan vara svårare i praktiken när en charmant säljare hetsar i luren.

Annons
Annons
Foto: TT Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons