Annons

Torbjörn Isacson:Nya offer sätter press på H&M

Foto: Kris Tripplaar /TT

Klädhandeln skördar nya offer i form av RNB och Forever 21. I den miljön ska H&M på torsdag försvara årets kursuppgång på över 50 procent.

Det är en tuff uppgift.

Under strecket
Publicerad

En allt hårdare klädmarknad gör utrymmet för egna misstag väldigt litet. Både RNB och Forever 21 var på måndagen tydliga bevis för detta.

När det var som värst på måndagen sopades halva börsvärdet bort för RNB, som länge tillhört branschens olycksbarn i Sverige. Förlusterna galopperar, bolaget vinstvarnar och måste ta in nytt kapital. Bolagets vd Magnus Håkansson konstaterar att det varit en ”lite rörig” situation under året, som organisationen haft svårt att hantera.

Samtidigt lämnar den amerikanska klädkedjan Forever 21, som liksom H&M och Zara riktat in sig på billiga men moderna kläder, in en ansökan om konkursskydd. Butiker i 40 länder ska stängas i ett desperat försök att undvika att utplånas helt. Förutom den allmänt hårdnande omvärlden beror även Forever 21s tillkortakommanden på interna misstag. Expansionen gick alldeles för fort där bolaget ville sälja fler produkter i större varuhus i allt fler länder. Från att ha varit ett hett besöksmål bland tonåringarna anses bolaget nu till stor del hålla till i de köpcentrum som profilerar sig med billiga varor med låg kvalitet, och som har fått det extra tufft i tider när många kunder vill se bättre hållbarhet i sina klädinköp.

Annons
Annons

Massmarknadsbolag som inte riktigt hängt med sin tid har det överhuvudtaget riktigt tufft i många branscher idag, där resejätten Thomas Cook var ett annat exempel i förra veckan.

I den här omgivningen ska H&M på torsdag presentera en delårsrapport som kan försvara årets kursrusning på över 50 procent.

Från att ha varit en närmast utslocknad stjärna på Stockholmsbörsen så har H&M åter blivit riktigt hett bland placerarna. Frågan är dock om inte H&M på senare tid varit mer hett bland aktieköparna än bland klädköparna.

Siffran för försäljningen det tredje kvartalet, som släpptes för två veckor sedan, visade visserligen ännu en gång att H&M är på rätt väg. Från att länge ha visat svajande försäljning så ser det nu betydligt bättre ut.

Jämfört med bolag som RNB så har H&M en helt annan storlek och kompetens att falla tillbaka på. Och H&M:s expansion skedde under mer ordnade förhållanden än Forever21:s, samtidigt som den svenska jätten tar stora kliv framåt på det allt viktigare hållbarhetsområdet.

Men investerarna verkar inte bara gilla H&M mer än vad klädköparna gör, utan även mer än analytikerna. Även om riktkurserna skruvats upp efterhand landar flertalet analyser i att aktien rusat iväg för fort.

Lönsamheten är trots allt betydligt lägre än den var under H&M:s glansdagar, som knappast lär återkomma. Aktien värderas till över 20 gånger väntad vinst, och med ett premium mot Zara-ägaren Inditex, som nyligen presenterade starka siffror.

Att H&M-aktien kommit tillbaka från den totala misstro som rådde för ett par år sedan är välförtjänt. Men veckans delårsrapport måste visa att lönsamheten hänger med den goda försäljningstrenden. Den hårt uppdrivna aktiekursen lämnar inget utrymme för besvikelser.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons