Annons

Nye vd:n: Omöjligt att bara bygga Saab i Sverige

Micael Johansson lovar i sin första vd-intervju en stark försäljning av stridsflygplanet Gripen de kommande åren.
Micael Johansson lovar i sin första vd-intervju en stark försäljning av stridsflygplanet Gripen de kommande åren. Foto: Karin Wesslén/TT

Saab hoppas sälja hundratals nya Gripenplan de kommande åren. Det berättar nye vd:n Micael Johansson i sin första intervju. Men det blir en tuff resa. Saab har tidigare snuvats på flera viktiga kontrakt på stridsflygplan.

Under strecket
Publicerad

Första Saab Gripen E överlämnades i september till flygvapnet i Brasilien.

Foto: Stefan Jerrevång/TTBild 1 av 2

Saab Gripen E.

Foto: Stefan Jerrevång/TTBild 2 av 2

Saab har redan fått kontrakt på nya Gripen E/F till Sverige och Brasilien. Det är två viktiga order för Saab. Men det handlar trots allt inte om mer än 96 plan.

Om Saab ska kunna hålla utveckling och produktion igång även framöver, behövs det betydligt fler affärer. Och nu är det Micael Johansson som fått högsta ansvaret för att de verkligen blir av.

I sin första intervju som ny vd försäkrar han också att det ska gå. Även om det inte kommer några mer konkreta besked om hur.

– Gripen har en väldigt stor potential. Vi har ingen anledning att ändra vår syn på att vi kan sälja 400–450 plan de kommande 10–15 åren, säger Micael Johansson.

Dit är det nu långt kvar. Tittar man tillbaka har det varit svårt för Saab att få till fler beställningar på Gripen. De senaste fem åren har det inte kommit en enda ny Gripenorder. Saab har däremot missat en del potentiella beställningar.

Vad talar för att ni ska lyckas bättre framöver?

– Vår förmåga blir bara bättre och vi blir allt mer konkurrenskraftiga ju längre vi kommer i leveranserna av det här systemet. Gripen kommer att leva minst till 2060 och har stor marknadspotential. Sedan vet vi att länderna ligger i olika fas och det är inte helt förutsägbara processer, säger Micael Johansson.

Annons
Annons

Första Saab Gripen E överlämnades i september till flygvapnet i Brasilien.

Foto: Stefan Jerrevång/TTBild 1 av 2

Saab Gripen E.

Foto: Stefan Jerrevång/TTBild 2 av 2
Första Saab Gripen E överlämnades i september till flygvapnet i Brasilien.
Första Saab Gripen E överlämnades i september till flygvapnet i Brasilien. Foto: Stefan Jerrevång/TT

Det sista kan nog många hålla med honom om. Inköp av stridsflygplan är politiskt laddade historier som tar många år – och där det svänger snabbt.

Saab såg till exempel ut att ha förlorat i Brasilien innan bolaget plötsligt vann upphandlingen.

Samtidigt kan även äldre plan få nytt liv. Intresset för nuvarande Gripen C/D har ökat efter att politikerna i Sverige gjort klart att de vill ha kvar planet längre än väntat.

– Det är väldigt bra för oss att Sverige vill flyga med Gripen C/D längre. Det kan driva på försäljningen till andra länder, säger Micael Johansson.

Det är helt omöjligt att bara bygga företaget i Sverige.

Han uppger också att det nu är ett tiotal länder som tittar på Gripen C/D.

– Det finns absolut en marknad för ett hundratal Gripen C/D.

Även om nuvarande Gripen lockar en del, riktas det stora intresset mot nya Gripen E och vad som ska komma sen. Storbritannien har börjat titta på att utveckla ett nytt stridsflygplan och vill gärna ha med Sverige i ett samarbete.

– Det är viktigt att vi knyter band med Storbritannien för vad som kan bli nästa steg, säger Micael Johansson, som räknar med att teknik som tas fram ihop med britterna även kan användas för att uppgradera Gripen.

Saab Gripen E.
Saab Gripen E. Foto: Stefan Jerrevång/TT
Annons
Annons

Hur det än blir med det brittiska samarbetet så är målet att Saab även i framtiden ska bygga egna stridsflygplan.

– Det är en väldigt viktig förmåga som få företag och länder i världen har. I västvärlden är det bara Sverige, Frankrike och USA, säger Micael Johansson.

En rätt speciell förmåga alltså. Det är så Micael Johansson ser det – och den synen verkar gå igenom även hur han ser på sitt eget bolag.

Saab är börsnoterat och ska ge vinst, precis som mängder av andra företag. Men det är också något mer. I alla fall enligt Micael Johansson, som är en riktig långvägare på Saab.

Han började redan 1985 och har bland annat varit chef för utvecklingen av radar. Efter två år som vice vd har han nu tagit över som koncernchef efter Håkan Buskhe.

– Det finns ett extremt viktigt syfte med företaget. Saab är framför allt en del av svensk försvarsförmåga och det är något jag brinner för.

Men strax därefter pratar han om att Saab även vill vara en del av försvarsförmågan i tre utvalda länder: USA, Storbritannien och Australien. Där blir det allt mer av produktion och utveckling på plats, som när Saab i USA bygger landets nya skolflygplan.

– Det är helt omöjligt att bara bygga företaget i Sverige. Vi måste ha fler ingenjörer och utvecklingsenheter utomlands och vi måste kunna leverera därifrån också.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons