Annons

Legenden om TarzanNya Tarzan ett fuskbygge till historielektion

Alexander Skarsgård och hans rectus abdominis.
Alexander Skarsgård och hans rectus abdominis. Foto: Jonathan Olley/Fox

”The legend of Tarzan” går till kraftigt angrepp mot kolonialismen. Men den svarte mannen är alltjämt förpassad till en statistroll eller i bästa fall en rolig sidekick.

Under strecket
Publicerad

Samuel L Jackson, Margot Robbie och Alexander Skarsgård.

Foto: Jonathan Olley/Fox Bild 1 av 1

Legenden om Tarzan

Regi
David Yates
Genre
Action
Medverkande
Alexander Skarsgård, Christoph Waltz, Samuel L. Jackson, Margot Robbie, Sidney Ralitsoele
Längd
1 tim 50 min

Från 11 år

Betyg: 2 av 6

Hur motiverar man att en saga vars grundvalar är den vite mannens överlägsenhet kommer i en nyversion 100 år efter att den skrevs? Regissören David Yates lösning är att tydligare än någonsin tidigare gå till angrepp mot kolonialismen. Hans ”Legenden om Tarzan” utspelar sig strax innan Kung Leopold II tvingades överlämna Kongostaten till Belgien 1908 (först 1960 blev landet självständigt). Tarzan själv (Alexander Skarsgård) har tillsammans med Jane (Margot Robbie), dragit sig tillbaka till godset i Storbritannien. Där konfronteras han av George Washington Williams (Samuel L Jackson), som misstänker att den belgiske kungen inte är den filantrop han utger sig för att vara och förmår Lord Greystoke att åter låta bröstmusklerna fritt spela i Kongos djungler.

Då försnacket framförallt har handlat om ovan nämnda torso blir man till en början positivt överraskad över det verklighetsbaserade ramverket. Men ungefär samtidigt som Skarsgård, i oerhört lågt skurna chinos, börjar svinga sig i lianer regredierar filmen till en stereotyp saga där de afrikanska skådespelarna stumt står uppradade i bakgrunden, medan Samuel L Jackson är det svarta alibit i sin roll som rolig sidekick. Kanske bör man i sammanhanget också nämna att Jane alltjämt är berättelsens enda kvinna med repliker.

Annons
Annons

Redan 1918, sex år efter att Edgar Rice Burroughs hjälte först såg dagens ljus, blev Tarzan stumfilm med en monty pythonsk Elmo Lincoln i huvudrollen. Men det är den före detta elitsimmaren Johnny Weissmullers gestaltning i tolv filmer under 1930- och 40-talet, som kommit att bli synonym med apornas konung. Alexander Skarsgård är, enligt Wikipedia, den nittonde Tarzan i ordningen och bäst när han får plocka fram sin melankoliskt mänskliga sida. Men till skillnad från många av föregångsfilmerna, inte minst 1984 års ”Greystoke: Legenden om Tarzan, apornas konung” med Christopher Lambert i huvudrollen, är det här ingen Askungesaga där man får följa vildens förvandling till aristokrat. Han rör sig redan högrest genom de fina salongerna och det enda som avslöjar hans djuriska bakgrund är några små apläten, samt hans fäbless för råa ägg. Varken Tarzan eller Jane är emellertid riktigt lyckliga förrän de slipper storstadens stress och kan fokusera på parningslekar i sin afrikanska hydda. Men säg den lycka som varar för evigt, hur bra Tarzan än är på att egga sin hustru med olika lockrop från djungeln. Parets återkomst leder till att deras kongolesiska hemby attackeras och både Jane och stammens starkaste män tillfångatas av belgarna.

Annons
Annons

Samuel L Jackson, Margot Robbie och Alexander Skarsgård.

Foto: Jonathan Olley/Fox Bild 1 av 1

Nu följer ett äventyr i sann Indiana Jones-anda, där Skarsgårds trimmade hjälte inte räds något i jakten på sin älskade. Tydligast blir detta när han i en slowmotionscen utmanar sin gamla gorillaflocks ledare, inte bara en utan två gånger. Men så har Tarzan också genom historien slagits mot såväl lejon som dinosaurier och jättelika havslevande enhörningar.

I de bästa av världar skulle man kunna hävda att ”Legenden om Tarzan” försöker undervisa publiken om vårt koloniala arv. Både George Washington Williams och kung Leopolds sändebud Léon Rom (Christoph Waltz) har verkliga förlagor. Men historielektionen är ett fuskbygge – inte ens Tarzan hade kunnat förhindra att Kongos befolkning halverades under kung Leopolds skräckvälde. Men på vita duken dör lika många vita som svarta. Och slavarna befrias. Och belgarna reser hem. Slutet gott, allting gott.

Samuel L Jackson, Margot Robbie och Alexander Skarsgård.
Samuel L Jackson, Margot Robbie och Alexander Skarsgård. Foto: Jonathan Olley/Fox
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons