Annons

Senaste stora trenden gör längdskidor ”poppigt”

Funderar du på att köpa längdskidor? Motordrivna bindningar styrda från staven är det senaste – men det är en annan, större trend som revolutionerat längdskidåkningen, menar Fredrik Persson med över 20 år i branschen. Här tipsar han om vad du ska tänka på när du köper längdskidor.

Under strecket
Publicerad

Utvecklingen går snabbt i bindningsbranschen. En liten ratt som justerar fästzonen är här. Motordrivna bindningar där du kan styra fästzonen med en fjärrkontroll på en stav är nästa grej.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 2

Skinskidor är utrustade med en liten stighud med pälsaktig textur för fäste.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 2 av 2

1 / 7

Utvecklingen går snabbt i bindningsbranschen. En liten ratt som justerar fästzonen är här. Motordrivna bindningar där du kan styra fästzonen med en fjärrkontroll på en stav är nästa grej.
Utvecklingen går snabbt i bindningsbranschen. En liten ratt som justerar fästzonen är här. Motordrivna bindningar där du kan styra fästzonen med en fjärrkontroll på en stav är nästa grej. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Välja typ: ”Nya modellen en revolution”

Skinskidan, den senaste stora trenden inom längdskidåkning, har revolutionerat sporten. Det menar Fredrik Persson, på Alewalds, som jobbat med att sälja skidor i över 20 år. Det är den så kallade skinskidan som vi har att tacka för att längdskidor gått från ”töntigt till poppigt”, menar han.

Skinskidorna har en tunn, pälsaktig stighud under skidan som gör att du får fäste – len medhårs och ruggig mothårs för att kunna få fast skidan i snön. Med andra ord behövs ingen fästvalla.

– Det folk vill ha är enkelheten – det ska vara enkelt att sticka ut och åka skidor. Att åka skidor utan fäste är det värsta du kan tänka dig, du får slita som en hund. Därför kom det här alternativet och de senaste säsongerna har det verkligen exploderat.

Skinskidor är utrustade med en liten stighud med pälsaktig textur för fäste.
Skinskidor är utrustade med en liten stighud med pälsaktig textur för fäste. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Skinskidorna gör det oerhört mycket enklare för gemene man att komma ut i spåren.

Den som inte kunnat eller orkat valla sina skidor har tidigare varit hänvisad till skidor med rutmönster i fästzonen, så kallade fiskfjäll. De hade dåligt rykte, dåligt glid och förde oväsen i nedförsbackar. I dag säljs de nästan inte överhuvudtaget. Den nya versionen kör till och med Vasaloppsåkare på, enligt Fredrik Persson.

Att kalla de ”vallningsfria” är dock lite slarvigt, säger han: vill man ha bra glid på skidorna måste de glidvallas. Men fästvalla behöver du inte bry dig om.

– Stighuden håller för 100, 120 mils åkning. Sen kan du ta bort den och limma dit en ny när den blir utsliten, berättar Fredrik Persson.

Vanliga skidor som vallas kommer alltid kunna få lite bättre fäste och lite bättre glid än skinskidan – om man hittar rätt bland Swixburkar och klistertuber, vill säga. För en nybörjare eller motionär är skinskidorna ett smidigt alternativ. Särskilt om man bor i stadsmiljö.

– Då funkar pälsskidorna superbra, de är perfekta stadsskidor. Man har ont om tid och vill inte lägga ner en halvtimme på att valla. Skinskidorna gör det oerhört mycket enklare för gemene man att komma ut i spåren.

Annons
Annons

Olika temperaturer och olika typer av snö kräver olika vallor.

Foto: Tobias Röstlund/TT Bild 1 av 1

2 / 7

Valla: Krångla inte till det i onödan

Olika temperaturer och olika typer av snö kräver olika vallor.
Olika temperaturer och olika typer av snö kräver olika vallor. Foto: Tobias Röstlund/TT

Hör du till den gamla skolan som helst vallar själv? Då bör du ha lite koll på hur olika snötyper fungerar när de trycks mot belaget på skidornas undersida.

– Det kan vara jättestor skillnad på olika typer av snö, framförallt när det är väldigt kallt, säger Fredrik Persson.

I Stockholm är längdåkarna ofta hänvisade konstsnö som lätt skapar isiga och glatta spår. Dessutom är det ofta plusgrader och mycket folk i spåren. Ska du valla då är det ofta klister som gäller.

– Bor du däremot i fjällen och det är åtta minusgrader hela vintern och stenhårda spår, då blir det enklare att valla.

Många tenderar att krångla till det onödigt mycket vid vallningen, menar Fredrik Persson. Att köpa valla kan vara en djungel, men för en motionär behövs oftast bara ett enkelt basförråd.

Svenska Skidförbundet har exempelvis tips och riktlinjer för vallning för både barn, ungdomar och vuxna.

Annons
Annons

Utvecklingen går snabbt i bindningsbranschen. En liten ratt som justerar fästzonen är det allra nyaste.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 1

3 / 7

Bindningen: ”Börjar gränsa till Formel 1”

Utvecklingen går snabbt i bindningsbranschen. En liten ratt som justerar fästzonen är det allra nyaste.
Utvecklingen går snabbt i bindningsbranschen. En liten ratt som justerar fästzonen är det allra nyaste. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Det händer jättemycket hela tiden. Det största som kommer nu är flyttbara bindningar

Måste man tänka på bindningen också? Sitter inte den redan fast på skidan?

De flesta skidor säljs faktiskt utan bindning – däremot har många butiker paketpriser eller erbjuder bindningar till rabatterat pris om du köper skidor. Och även i bindningsbranschen finns det nyheter som gör det enklare för amatörer att njuta av skidåkningen.

– Det händer jättemycket hela tiden. Det största som kommer nu är flyttbara bindningar, berättar Fredrik Persson.

Den allra nyaste modellen har en liten ratt som går att skruva på för att förflytta bindningen några centimeter framåt och bakåt. Det gör att fästzonen – det vill säga den del av skidan du trycker ned i snön för att få fäste och inte halka bakåt – justeras.

Ju längre fram bindningen är, desto mer fäste får du. Ju längre bak, desto mer glid.

– Är du duktig kan du stå i en uppförsbacke och skjuta bak dig själv ett par centimeter. Det gör fruktansvärt stor skillnad, faktiskt. Du kan du ha bindningen ganska långt bak när du är pigg, och sen när du är trött så skjuter du fram den.

Nästa stora grej som beräknats slå igenom vintern 2018/19: motordrivna bindningar där du kan styra fästzonen med en fjärrkontroll på en stav.

– Då börjar det bli lite på gränsen till Formel 1-varning, säger Fredrik Persson.

Annons
Annons

Hur pass mycket du trycker ned en skida i snön påverkar ditt fäste och ditt glid.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 1

4 / 7

Spannet: ”Viktigaste är att vara ärlig”

Hur pass mycket du trycker ned en skida i snön påverkar ditt fäste och ditt glid.
Hur pass mycket du trycker ned en skida i snön påverkar ditt fäste och ditt glid. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Längdskidor är formade lite som en pilbåge, där mittenpartiet är högre än fram- och bakändarna. Skidans spannkurva avgör hur hård eller mjuk din skida är – och därmed även hur bra glid och fäste du har.

För att hitta en hårdhet som passar just dig är det bra att testa ut skidan i en butik. Men kanske mer än något annat handlar det om att vara ärlig och inte överskatta sin förmåga.

Allting handlar om att få den mesta av vikten på skidan, oavsett om du har skinskidor eller valla. Därför är det väldigt viktigt att vara ärlig när du köper skidor – hur mycket har jag åkt?

– Jag väger kanske lika mycket som Petter Northug, men han åker förmodligen på mycket hårdare skidor än vad jag gör. Det handlar oerhört mycket om teknik, säger Fredrik Persson.

Hur vältränad du är och hur bra teknik du har avgör hur hårt du orkar trycka ned skidan vid varje avstamp. När du står med jämnvikt på båda skidorna ska hela fästzonen ligga i luften. När du sedan lutar över vikten mot tån ska du trycka ned hela skidan – det är då den fastnar i snön.

Hårdare skidor betyder bättre glid, men samtidigt blir det svårare för en oerfaren åkare att få ned stighuden eller fästvallan i snön.

– Allting handlar om att få den mesta av vikten på skidan, oavsett om du har skinskidor eller valla. Därför är det väldigt viktigt att vara ärlig när du köper skidor – hur mycket har jag åkt? Hur duktig är jag egentligen?

Annons
Annons

Att köpa för hårda skidor är bästa sättet att få barnen att tappa intresset för sporten, menar Fredrik Persson, skidförsäljare på sportbutiken Alewalds på Kungsgatan i Stockholm.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 1

5 / 7

Längd och vikt: Då kan du behöva nya skidor

Att köpa för hårda skidor är bästa sättet att få barnen att tappa intresset för sporten, menar Fredrik Persson, skidförsäljare på sportbutiken Alewalds på Kungsgatan i Stockholm.
Att köpa för hårda skidor är bästa sättet att få barnen att tappa intresset för sporten, menar Fredrik Persson, skidförsäljare på sportbutiken Alewalds på Kungsgatan i Stockholm. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

En tumregel för en klassisk skida är att den bör vara mellan 20 och 30 centimeter längre än din kroppslängd. Men när det kommer till att välja rätt skida är det viktigare hur mycket du väger än hur lång du är, enligt Fredrik Persson.

– En kort, tung person kanske måste gå på en lite för lång skida egentligen för att hitta ett spann som gör att den glider bra.

Föräldrar vill gärna köpa lite för långa skidor till barnen så de har att växa i.

– Längdmässigt kanske de klarar det, men så blir skidorna för hårda och de får inte fäste. Då tycker de att det är skittråkigt. Att köpa för hårda skidor är bästa sättet att få barnen att tappa intresset.

För en fullvuxen person håller ett par bra skidor i många år, beroende på hur mycket du sliter på dem.

– Det är bra hållbarhet på dem, men man behöver slipa upp dem och fräscha till belaget med några års mellanrum. Åker du måttligt går det bra att ha samma skida i fem, tio år. Men går du upp eller ner i vikt kan du behöva köpa nya.

Annons
Annons

Ju dyrare skida, desto bättre glid.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 1

6 / 7

Priset: ”Finns inget att diskutera”

Ju dyrare skida, desto bättre glid.
Ju dyrare skida, desto bättre glid. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Det är inget snack om saken, enligt Fredrik Persson: När det handlar om längdskidor gäller ekvationen nytt + dyrt = bäst.

– Du kommer alltid att åka snabbare med en dyrare skida, oavsett vilken nivå du är på. Det finns ingenting att diskutera, så är det. Det är en lättare skida med bättre belag och bättre spann som gör att den framförallt glider bättre.

Köper du en dyrare skida finns det dessutom fler spann att välja mellan; du kan till exempel hitta en kortare skida med hårdare spann, något som de billigaste skidorna oftast inte erbjuder.

Men för en total nybörjare, eller någon som inte har åkt skidor sedan mellanstadiet, finns ingen anledning att lägga ut fantasisummor på ett par skidor. Du kommer ändå inte veta om hur bra de där dyraste skidorna hade kunnat glida. Barnmodeller är generellt billigare än vuxenskidor.

Om jag inte åkt skidor på 25 år, ska jag välja en skida för 3 000 kronor eller 8 000?

– Då hade jag sagt 3 000.

Annons
Annons

Det är en hel vetenskap att hitta den perfekta skidan, särskilt för elitåkare.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 2

”Jag hade åkt på de här. Jag är kort, så jag behöver lite kortare skidor”, säger Fredrik Persson.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 2 av 2

7 / 7

Individen: Svårt hitta exakt rätt skida

Det är en hel vetenskap att hitta den perfekta skidan, särskilt för elitåkare.
Det är en hel vetenskap att hitta den perfekta skidan, särskilt för elitåkare. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

I slutändan är längdskidor individer. Skidorna görs en och en på fabriken – sist av allt innan de skeppas ut i butikerna så får de en partner.

– De är tolv gubbar som vallar dygnet runt i det svenska skidlandslaget‚ ändå blir det så fel. De hade 900 par skidor med sig till OS. Det är det som är, det går inte att se en skida och direkt veta om den kommer passa just dig eller inte.

Till syvende och sist beror en skidas prestanda väldigt mycket på dig som åkare.

– Det är därför det är så viktigt att vara ärlig. Kommer du in här och säger att du nästintill är världsmästare, då kanske man går på en hårdare skida och sen så visar det sig att du är medioker och skidorna funkar inte alls. Där har vi som säljare en jättestor uppgift. Det är jätteviktigt för oss att läsa av kunderna.

”Jag hade åkt på de här. Jag är kort, så jag behöver lite kortare skidor”, säger Fredrik Persson.
”Jag hade åkt på de här. Jag är kort, så jag behöver lite kortare skidor”, säger Fredrik Persson. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons