Annons

Figaros bröllopSprudlande och vital sommaropera

Matilda Sterbys Grevinnan och Nils Gusténs  Figaro i Mozarts klassiska kärleksopera ”Figaros bröllop” som spelas på Läckö slott i sommar.
Matilda Sterbys Grevinnan och Nils Gusténs Figaro i Mozarts klassiska kärleksopera ”Figaros bröllop” som spelas på Läckö slott i sommar. Foto: Daniel Strandroth

En ypperlig ensemble i en Figaro gjord med smittande kärlek till Mozarts verk. De unga sångare som får kärlekskarusellen att snurra sjunger utmärkt. Det tycker Karin Helander om sommarens operauppsättning på Läckö slott.

Under strecket
Publicerad

Fredrik af Klint, Maria Streijffert och Lars Arvidson som Basilio, Marcellina och Bartolo.

Foto: Daniel StrandrothBild 1 av 2

Matilda Sterby som Grevinnan.

Foto: Daniel StrandrothBild 2 av 2

Fredrik af Klint, Maria Streijffert och Lars Arvidson som Basilio, Marcellina och Bartolo.

Foto: Daniel StrandrothBild 1 av 1

Figaros bröllop

Regi
Anne Barslev
Medverkande
Nils Gustén, Frida Engström, Hannes Öberg, Matilda Sterby, Annie Fredriksson, Maria Streijffert, Lars Arvidson, Fredrik af Klint, Hilkka Ylinärä, Sami Yousri
Var
Läckö slott

Av W A Mozart Text Lorenzo da Ponte Översättning Britt G. Hallqvist, Dirigent Simon Phipps Orkester Läckö Kammarorkester, Kostym & scendesign Anna Ardelius Mask & peruk: Therésia Frisk

Sommarteater är en utmaning. Precis när premiären på ”Figaros bröllop” ska dra igång bryter ovädret ut över Läckö slotts borggård. Åska, blixtar, skyfall. Segeldukstaket håller nästan tätt, publiken får regnponchos och bjuds på kakor. Efter en halvtimme kan den porlande uvertyren konkurrera med det envetna smattret; naturens makter lugnar sig och överlåter dramatiken till en oemotståndligt vital Mozartföreställning.

Läcköoperan har under senare år framgångsrikt presenterat sällan spelade verk, men i sommar satsar man på en klassiker. Mozarts opera från 1786 bygger på Beaumarchais pjäs, känd för sitt politiska sprängstoff om adelns orättmätiga privilegier. I operan är samhällskritiken nedtonad, fastän handlingen utgår från adelsmannens feodala rätt till bröllopsnatten med sina underlydande kvinnor. Det går idag inte att se ”Figaros bröllop” utan att associera till metoo. Även om Mozarts sinnrika, musikaliska komedi mest handlar om kärlekens förvecklingar och betvingande kraft.

Fredrik af Klint, Maria Streijffert och Lars Arvidson som Basilio, Marcellina och Bartolo.
Fredrik af Klint, Maria Streijffert och Lars Arvidson som Basilio, Marcellina och Bartolo. Foto: Daniel Strandroth
Annons
Annons

Matilda Sterby som Grevinnan.

Foto: Daniel StrandrothBild 1 av 1

Det går idag inte att se ”Figaros bröllop” utan att associera till metoo.

Uppsättningen är gjord med smittande kärlek till Mozarts verk. Läckös eminente husdirigent, Simon Phipps, tar ett fast grepp om de snabbt skiftande musikaliska stämningarna och låter sångarna både ta ut svängarna och vila i känslorna. Anne Barslevs empatiska regi strösslar med fyndiga detaljer och tydliggör skeenden och relationer. Personregin som utgår från Mozarts musikaliska psykologi ger plats för mångtydighet och överraskningar, lätthet och fördjupning; erotiken innefattar såväl sinnlighet som maktspel. Finalerna är underbara i sin sprudlande komplexitet. Anna Ardelius härligt skruvade 1700-talskostymer ger vinkar om status och karaktär.

Ensemblen är ypperlig. De unga sångare som får kärlekskarusellen att snurra sjunger utmärkt, har självklar scennärvaro och ger varje fras uttryck och mening. Nils Gusténs Figaro är sympatisk och smart men hetlevrad, Hannes Öbergs arrogant maktfullkomlige greve mäktar inte härbärgera sina motstridigt kokande känslor och är snar till våld (men inte riktigt vän med tillhyggen som exempelvis såg och yxa – roligt!). Båda har stunder av ömsinthet, ruelse och tvivel.

Annie Fredrikssons Cherubin är ett bultande tonårshjärta av begär och flämtande längtan.

Matilda Sterby som Grevinnan.
Matilda Sterby som Grevinnan. Foto: Daniel Strandroth
Annons
Annons

Matilda Sterbys sorgsna grevinna i passionsrött med rosa krokanperuk tinar upp av pagen Cherubins mycket handgripliga uppvaktning (Beaumarchais skrev också en fortsättning, där grevinnan fått ett utomäktenskapligt barn med Cherubin). Frida Engström gör en älskansvärd Susanna med fräck attack, snärtig humor och sjunger sin kärlek med ljuvlig innerlighet. Deras systerskap manifesteras i en skrivmaskinsknattrande brevduett. Annie Fredrikssons Cherubin är ett bultande tonårshjärta av begär och flämtande längtan, åtrådd av Hilkka Ylinäräs dansanta Barbarina.

De äldre buffa-rollerna har tydliga drag av commedia dell'arte och förvaltas förträffligt av Maria Streijffert som en moderlig Marcellina, Lars Arvidson vars hämndlystne Bartolo övermannas av faderskänslor och nygammal kärlek och Fredrik af Klint som en uppblåst intrigant Basilio. Sami Yousri låter trädgårdsmästaren Antonio ha hemtama relationer med sina arbetsgivare, han betraktar och lägger sig i. Och i slottsfönstren smygkikar tjänstefolket på den galna bröllopsdagens alla konspirationer och komplikationer. Läckö bjuder på blixtrande livfull musikteater.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons