Annons

Forskare: God idé att träna under coronapandemin

Christer Lind leder ett spinningpass utomhus vid Eriksdalsbadet i Stockholm.
Christer Lind leder ett spinningpass utomhus vid Eriksdalsbadet i Stockholm. Foto: Malin Hoelstad

Kan hård träning höja infektions­risken? Frågan splittrar forskare och experter. Men regelbunden motion är bra för immun­försvaret – och kanske extra viktigt för den som upplever stress och oro.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Helen Hanstock.

Foto: Mittuniversitetet

Risken för smitta har fått många att avstå från inomhusträning.

Foto: Malin Hoelstad

Susanne Jidesten, Friskis & Svettis.

Foto: Thomas Carlgren

Marina Högland, chef för idrotten i Stockholms stad.

Foto: Lennart Johansson

Eriksdalsbadet har flyttat ut vissa av sina spinningpass, som här den 15 maj.

Foto: Malin Hoelstad

Helen Hanstock.

Foto: Mittuniversitetet

Både träningskedjan Sats och idrottsföreningen Friskis & Svettis ser hur träningssugna börjat återvända de senaste veckorna och noterar en uppgång i besöksiffror.

Folkhälsomyndigheten uppmanar oss att fortsätta träna även i coronatider, men följa råden. På idrottsplatser, badhus, gym och i andra träningslokaler bör alla hålla avstånd till varandra och undvika att byta om i allmänna omklädningsrum. Träning utomhus uppmuntras eftersom det innebär betydligt mindre smittspridningsrisk.

Att träna under coronapandemin är en god idé, enligt Helen Hanstock vid Mittuniversitetet som forskar om immunologiska effekter av motion och träning.

Helen Hanstock.
Helen Hanstock. Foto: Mittuniversitetet

– Det finns inga studier där man har tittat specifikt på hur träning kan påverka immun­systemet när det gäller corona­viruset. Men vi har data på hur immun­systemet påverkas av träning när det gäller andra vanliga virus, säger Helen Hanstock.

Hon refererar till en artikel som nyligen accepterats av tidskriften ”Brain, Behavior, and Immunity”, men som ännu inte har publicerats. Forskare vid University of Arizona skriver att regelbunden fysisk aktivitet har en rad gynnsamma effekter.

Annons
Annons

Risken för smitta har fått många att avstå från inomhusträning.

Foto: Malin Hoelstad

Men kanske ännu viktigare under den här pandemin, är att träning förbättrar immunförsvaret och mildrar den skadliga effekt som stress kan ha på immunsystemet. Extra viktigt i en tid när många är stressade och känner oro för smitta, arbetslöshet, försämrad ekonomi med mera.

– Träning mobiliserar de vita blodkropparna i blodomloppet och får dem att röra sig genom kroppen. Man kan säga att de vita blodkropparna övervakar och försvarar kroppen mot främmande virus eller bakterier.

Helen Hanstock, som har engelska som modersmål, vill inte använda ordet ”boost”. Hellre uttrycker hon det som att träning stärker det normala immunförsvaret.

Att träning som följer WHO:s rekommendationer, minst 150 minuter i veckan, är bra för immunförsvaret råder enighet om. Däremot finns en diskussion om hård träning kan ha en negativ påverkan på immunförsvaret.

I en artikel nyligen publicerad i Exercise Immunology Review debatterar forskare frågan om hård träning kan påverka immunsystemet så att mottagligheten för infektion ökar.

På ena sidan står de forskare som menar att hård träning, med regelbundna pass på två timmar eller mer på en nivå som elitidrottare och militärer utför, kan försvaga immunsystemet. De pekar på ett antal studier som visar på sådana resultat.

Risken för smitta har fått många att avstå från inomhusträning.
Risken för smitta har fått många att avstå från inomhusträning. Foto: Malin Hoelstad
Annons
Annons

På andra sidan står de forskare som menar att de flesta studierna gjorts i samband med tävlingar och att man ofta inte har kontrollerat för andra faktorer som påverkar infektionsrisken: resor, stress, störd sömn, kontakt med många människor som också är kopplade till tävlingar.

Det forskarna kan enas om är att regelbunden träning på måttlig nivå med upp till 45-minuterspass är välgörande för den normala funktionen i immunförsvaret och troligen minskar risken för luftvägsinfektioner och en del cancerformer. De är också eniga om att det behövs mer forskning på området.

Forskningsläget är alltså oklart men för att vara på den säkra sidan råder Helen Hanstock motionärer att träna regelbundet, men inte plötsligt pressa sig hårdare än vad de har gjort de senaste månaderna.

– Jag tror att det bästa rådet man kan ge nu är att inte plötsligt öka din träningsdos långt över det normala. Däremot ska vi inte råda människor att minska sin vanliga träning eftersom träning är väldigt bra, inte minst för äldre eftersom immunsystemet försvagas med stigande ålder, säger Helen Hanstock.

Risken för smitta har fått många att avstå från inomhusträning. De stora gymkedjorna har anpassat sin verksamhet. Till exempel har Sats, som höll helt stängt i Sverige 12–25 mars, flyttat en del verksamhet utomhus och erbjuder onlineträning. Efter öppningen i Sverige har besökstalen ökat gradvis och ligger nu på omkring 75—80 procent, uppger Sats vd Sondre Gravir för TT.

Friskis & Svettis besökssiffror sjönk till under 50 procent i mars, men är nu uppe i runt 60 procent jämfört med normal beläggning, enligt föreningens generalsekreterare Susanne Jidesten. Besökstalen har ökat både för inomhus- och utomhusträning.

Annons
Annons

Susanne Jidesten, Friskis & Svettis.

Foto: Thomas Carlgren

Marina Högland, chef för idrotten i Stockholms stad.

Foto: Lennart Johansson
Susanne Jidesten, Friskis & Svettis.
Susanne Jidesten, Friskis & Svettis. Foto: Thomas Carlgren

– Runt valborgs­helgen började vi få rapporter från föreningar om att folk ville träna igen. Människor har kanske inte hittat sätt att röra sig under den här tiden och känner att de vill komma tillbaka till en vardag och göra det de brukar. Vi jobbar hela tiden med att skapa förutsättningar för att kunna träna tryggt, säger Susanne Jidesten.

Friskis & Svettis har anpassat verksamheten genom att flytta en stor del träningspass utomhus, pausa träning som riktar sig till 70+ och istället erbjuda onlineträning, glesa ut mellan maskiner och deltagare, öka städning och spela jinglar som uppmanar att hålla avstånd och torka av maskiner efter användning.

Idrottsförvaltningen i Stockholms stad har en beläggning i simhallar på 35 procent, jämfört med normalt 60–70 procent så här års. För föreningsverksamheten i stadens idrottshallar är beläggningen 50 procent.

– Vi fick en dipp i hur många som besöker oss. Det blev ganska snabbt så när situationen eskalerade och Folkhälsomyndigheten gick ut med att vi har en allmän smittspridning, säger Marina Högland, chef på Idrottsförvaltningen i Stockholms stad.

Många aktiviteter i idrottshallarna har flyttats utomhus, till exempel cirkelträning och en del gruppträning. Intresset för att träna på stadens utegym har ökat.

Marina Högland, chef för idrotten i Stockholms stad.
Marina Högland, chef för idrotten i Stockholms stad. Foto: Lennart Johansson

Det sker ingen rengöring av redskapen på utegym, men det finns skyltar med Folkhälso­myndighetens hygienregler. Man har också tagit fram egna affischer med tips om rörelser som inte kräver redskap, för att undvika trängsel.

– Vi har sett att det är fler på vissa utegym, men vi bedömer inte att det är trängsel, säger Marina Högland.

Annons
Annons

Eriksdalsbadet har flyttat ut vissa av sina spinningpass, som här den 15 maj.

Foto: Malin Hoelstad

Stadens utomhusbassänger betyder mycket för många som är kvar i stan på sommaren, men Idrottsförvaltningen har skjutit på öppnandet till den 15 juni.

– På en anläggning som Eriksdalsbadet kan vi en solig dag ha 6 000–7 000 besökare. Vi måste se hur vi kan öppna på ett säkert sätt, det kan tyvärr bli att vi skjuter på öppnandet ännu längre. Vi kommer fatta ett nytt beslut den 1 juni utifrån hur läget är då.

I motionsspår och på promenadstråk kan det bli trångt när gående, cyklister och löpare ska samsas. Många äldre tycker det är obehagligt när flåsande löpare passerar precis bredvid.

”Yngre har svårt att inse innebörden i att hålla avstånd. De tror att vi kan hoppa undan som bergsgetter”, skriver en SvD-läsare som är i 70-årsåldern i ett mejl till redaktionen.

Folkhälsomyndighetens råd om avstånd gäller även i motionsspår och att jaga nya pers (personbästa) kan kanske vänta – av flera skäl.

Eriksdalsbadet har flyttat ut vissa av sina spinningpass, som här den 15 maj.
Eriksdalsbadet har flyttat ut vissa av sina spinningpass, som här den 15 maj. Foto: Malin Hoelstad
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons