Annons

Telias vd inte sugen på fler medieförvärv

Nu är det slutshoppat för Telia Company. Efter att ha köpt bolag för över 30 miljarder kronor vill vd Johan Dennelind koncentrera sig på att klämma ut mesta möjliga lönsamhet ur nyförvärven.

Under strecket
Publicerad

Telias vd Johan Dennelind.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 2

Johan Dennelind presenterar kvartalsrapporten.

Foto: Tomas OneborgBild 2 av 2

Telias vd Johan Dennelind.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1
Telias vd Johan Dennelind.
Telias vd Johan Dennelind. Foto: Tomas Oneborg

Telia Company har gjort två stora köp under sommaren. Ett traditionellt i form av TDC i Norge, och ett där operatören ger sig in på nya marknader, med köpet av Bonnier Broadcasting.

Med det senare blir Telia Company ägare till TV4, betal tv-bolaget Cmore och finländska MTV.

Affären granskas just nu av EU:s konkurrensmyndigheter och Johan Dennelind räknar med att granskningen kommer att pågå under hela första halvåret 2019, kanske längre än så.

När och om affären går igenom är det tv-utbudet som ska hjälpa Telia Company att växa på en marknad som sedan länge har stagnerat. I lokal valuta växte företaget med bara 1,4 procent under tredje kvartalet och på hemmamarknaden Sverige noterade man till och med en svagt sjunkande omsättning.

Annons
Annons

Bonnier Broadcasting är dock ett litet företag jämfört med Telia-koncernen. TV-verksamheten kommer att stå för runt 10 procent av det nya bolaget.

Det handlar om att förbättra vår kärnverksamhet.

Innebär inte det att även en extremt kraftig tillväxt inom tv kommer att göra en ganska liten skillnad för hela bolaget?

– Det handlar om att förbättra vår kärnverksamhet. En stor del handlar om att reducera den kundomsättning som varit alltför hög och att förbättra kundupplevelsen.

Planen är alltså att Telia Company ska få nöjdare kunder som inte bara stannar kvar längre utan också är beredda att betala lite mer för sina abonnemang när de kompletteras med olika typer av innehåll.

Rent finansiellt är minskad kundomsättning kanske allra viktigast, eftersom få saker kostar så mycket pengar för en operatör som att behöva ragga nya kunder när de gamla lämnar.

Johan Dennelind gör också klart att hans första prioritet inte är en växande omsättning, utan stärkt lönsamhet.

– Långsiktigt måste vi se till att vi kan skapa värde för våra ägare och då behövs det tillväxt både på top line och på kassaflöde. Just nu är vi bra på att skapa tillväxt på kassaflöde. Det är förutsättningen för att vi ska kunna öka utdelningen.

Men faktum kvarstår att ni i bästa fall växer i takt med inflationen. Är det ett problem?

– Vi kan ha en önskelista om att vi vill växa si och så mycket men först och främst måste vi se till att vi kommer tillbaka till tillväxt totalt sett. Sen ska vi fortsätta hålla i kostnaderna så att vi kan fortsätta öka kassaflödet.

Hans svar återspeglar att telekom har blivit en bransch som i stort sett slutat att växa och som i stället skapar värde genom ständiga effektiviseringar. Även detta kvartal handlar en stor del av rapporten om att Telia Company lyckats skära kostnaderna ytterligare.

Annons
Annons

Johan Dennelind presenterar kvartalsrapporten.

Foto: Tomas OneborgBild 1 av 1

Johan Dennelind ser inget omedelbart stopp för hur länge Telia Company kan fortsätta att spara sig till ökade vinster.

– Vi kommer att kunna spara mer nästa år och ännu mer 2020, inte minst med de investeringar vi gör i en mer effektiv produktmiljö.

Även om Bonnier Broadcasting verkar vara nyckeln till den fortsatta tillväxten är Johan Dennelind inte sugen på ytterligare förvärv inom media.

Johan Dennelind presenterar kvartalsrapporten.
Johan Dennelind presenterar kvartalsrapporten. Foto: Tomas Oneborg

Med förvärvet får ni en stark ställning i Sverige och Finland inom media. Tittar ni på liknande förvärv på de andra nordiska marknaderna?

– Alla marknader är olika. Det vi har försökt adressera med det här köpet är våra två största marknader Finland och Sverige. I Norge ska vi ta oss an integrationen av Get och TDC. De har inget eget innehåll i Norge men jag tror inte att vi behöver det i närtid.

Köpet av norska TDC och Get för 21 miljarder norska kronor, motsvarande 23 miljarder svenska kronor, fick grönt ljus av konkurrensmyndigheterna denna vecka. I och med köpet får Telia Company ett komplett erbjudande också i Norge med både mobila och fasta tjänster.

Johan Dennelind ser inte fler liknande köp framför sig.

– Nu är vi en konvergerad operatör på alla marknader där vi vill vara. Nu ser jag inga behov av sådana förvärv. Nu har vi att göra med de förvärv vi har gjort.

Efter reklamen visas:
Ekonomistudion 2018-10-16 Telia
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons