Annons

Ökad transparens gynnar laglig handel med mineraler

Konsumenternas makt är stor och ansvarsfulla företag gör verklig skillnad på marken i Kongo-Kinshasa. Det menar Joakim Wohlfeil, expert på biståndsorganisationen Diakonia.

Under strecket
Publicerad

Joakim Wohlfeil från Diakonia diskuterar med gruvarbetare i Casseritgruvor i Sydkivu i Kongo-Kinshasa.

Foto: Diakonia/PMU Jeppe Schilder Bild 1 av 3

Arbete vid en coltangruva i Nordkivu.

Foto: Joakim Wohlfeil Bild 2 av 3

Gruvarbetare i Sydkivu.

Foto: Diakonia/PMU Jeppe Schilder Bild 3 av 3

Joakim Wohlfeil från Diakonia diskuterar med gruvarbetare i Casseritgruvor i Sydkivu i Kongo-Kinshasa.

Foto: Diakonia/PMU Jeppe Schilder Bild 1 av 1
Joakim Wohlfeil från Diakonia diskuterar med gruvarbetare i Casseritgruvor i Sydkivu i Kongo-Kinshasa.
Joakim Wohlfeil från Diakonia diskuterar med gruvarbetare i Casseritgruvor i Sydkivu i Kongo-Kinshasa. Foto: Diakonia/PMU Jeppe Schilder

Joakim Wohlfeil jobbar med frågor kring väpnade konflikter på biståndsorganisationen Diakonia och är expert på konfliktmineraler. Han var i Kongo-Kinshasa senast i vintras och menar att företagens arbete är viktigt för att minska den gerillakontrollerade handeln med mineraler.

– En gruvarbetare jag träffade sa att han vill att världen ska köpa konfliktfria mineraler, inte Kongo-fria. De vill att företagen ska fortsätta handla från Kongo, men aktivt undvika konfliktmineraler och därmed gynna den lagliga handeln.

Öppenhet hjälper dem som lever med konfliktmineralernas konsekvenser och gynnar företag som jobbar med lagliga mineraler.

I USA finns lagstiftning om att alla börsnoterade företag ska redovisa om de handlar med mineraler kopplade till Kongo-Kinshasa. I EU saknas regler, men ett lagförslag håller på att förhandlas fram.

Annons
Annons

Arbete vid en coltangruva i Nordkivu.

Foto: Joakim Wohlfeil Bild 1 av 1

– USA:s lag har gjort att företag som verkar i USA har infört processer för att redovisa var mineralerna kommer ifrån. Men den är också formulerad så att den gäller "mineraler relaterade till Kongo", vilket gör att vissa företag istället importerar från något annat land för att slippa redovisa.

Arbete vid en coltangruva i Nordkivu.
Arbete vid en coltangruva i Nordkivu. Foto: Joakim Wohlfeil

Omfattningen av gerillakontrollerad, illegal handel är svår att uppskatta. Tidigare har gerillagrupper ägt gruvor, men numera är det vanligare att de tar delar av handeln eller plundrar i lagliga gruvor. Priset på den illegala marknaden är ungefär 40 procent lägre enligt källor Joakim Wohlfeil har pratat med.

– Därför är det viktigt att företag tar ansvar och handlar från lagliga gruvor som då klarar att konkurrera.

Intäkter från den illegala handeln håller liv i en konflikt som kostat miljoner människor livet och drivit ännu fler på flykt. För att försöka stoppa finansieringen har OECD tagit fram riktlinjer. Dessa används av exempelvis Apple när företag tredjepartsgranskar de smältverk som används. Apple listar alla smältverk bolaget handlar ifrån.

– Brister kan förstås finnas ändå, men transparensen är viktig. Om vi inte vet vilket smältverk som används finns det inget smältverk att kontrollera. Därför är det jätteviktigt att vi får en lagstiftning om redovisning.

Annons
Annons

Gruvarbetare i Sydkivu.

Foto: Diakonia/PMU Jeppe Schilder Bild 1 av 1
Gruvarbetare i Sydkivu.
Gruvarbetare i Sydkivu. Foto: Diakonia/PMU Jeppe Schilder

Vad säger en smältverkslista en vanlig konsument?

– Offentlig redovisning ska verkligen inte underskattas, det fyller en jättestor funktion. Den visar att företaget lyssnar på krav om ökad transparens och du som konsument är, genom att välja ett sådant företag, med och trycker på för öppenheten, säger Joakim Wohlfeil.

Han tror att en ökad transparens kan leda till att allmänheten på sikt kan kräva att få se även resultaten av företagens granskningar.

– Öppenhet hjälper dem som lever med konfliktmineralernas konsekvenser och gynnar företag som jobbar med lagliga mineraler.

När lagstiftade redovisningskrav förhandlas i EU lyfts ofta frågan om den administrativa bördan för företag.

– För kedjor som exempelvis Elgiganten, som själva inte producerar, handlar det huvudsakligen bara om att fråga sina leverantörer.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons