Annons

Ökat intresse – de spelar in miljoner i VM

Svensk glädje efter att Stina Blackstenius satt 2–1 mot Tyskland.
Svensk glädje efter att Stina Blackstenius satt 2–1 mot Tyskland. Foto: Janerik Henriksson/TT

Miljonregn är att vänta över det svenska fotbollsförbundet när damerna har tagit sig till semifinal i VM. Men trots framgångarna kommer damerna få dela med sig av de inspelade prispengarna.

Under strecket
Publicerad
Foto: David Vincent / AP

Succén för Sverige fortsätter. Efter att ha slagit ut Tyskland i lördags väntar nu europamästarna Nederländerna i en het semifinal på Parc Olympique Lyonnais på onsdag kväll.

Tack vare de sportsliga framgångarna kan svensk damfotboll räkna med ett rejält ekonomiskt uppsving. Bara genom att ta sig till en oväntad semifinal har landslaget spelat ihop omkring 15 miljoner kronor i prispengar till det svenska fotbollsförbundet, SvFF, från Fifa.

Skulle svenskorna gå hela vägen till final är laget garanterade drygt 24 miljoner kronor i prispengar, medan guldpremien uppgår till knappa 40 miljoner kronor. Summan kan jämföras med de 140 miljoner kronorna som det svenska herrlandslaget spelade in till förbundet för sin kvartsfinalsplats i VM under förra sommaren.

Mycket pengar i potten, vill säga. Men bara för att det är damerna som spelar in pengarna till förbundet behöver det inte betyda att prispengarna går direkt till svensk damfotboll.

– De premier och vinstpengar vi får kommer fördelas jämnt över verksamheten, och inte bara till damverksamheten. Det var samma sak förra sommaren när herrarna gick långt och spelade in mycket prispengar i Ryssland, säger förbundets kommunikationschef Andreas Jansson.

Annons
Annons
Foto: David Vincent / AP

Men den svenska damfotbollen kan troligen räkna med ökade intäkter efter världsmästerskapet. Intresset har varit högt – och inte bara i Sverige. Antalet journalister som rest till Frankrike för att följa turneringen har fördubblats jämfört med föregående VM, 2015 i Kanada, samtidigt som land efter land slår tittarrekord framför teven.

Foto: David Vincent / AP

I Sverige ligger visserligen tittarrekordet i lä – 2003 följde närmare 4 miljoner svenskar den retliga finalförlusten mot Tyskland framför teven. Men i takt med framgångarna bänkar sig fler svenskar framför skärmarna för att följa sitt landslag. Senast under kvartsfinalsvinsten mot Tyskland följde drygt 2 miljoner svenskar kampen linjärt på TV4 och digitalt på Cmore.

Tittargenomsnittet för Sveriges samtliga matcher har legat på 1,4 miljoner per match, något som TV4:s sportchef Erik Westberg är väldigt nöjd med.

– Samtidigt också väldigt kul och se att vi har bra titt på övriga matcher när Sverige inte spelar, vilket visar det stora engagemanget kring VM. Vi har haft väldigt fina siffror rakt igenom, säger Westberg.

Tack vare framgångarna och det ökade intresset kan svensk damfotboll även räkna med ökade sponsorintäkter. Det menar intresseorganisationen Elitfotboll Dams kommersiella chef Linda Wijkström.

Annons
Annons

– Vi har märkt av ett ökat intresse under VM, men framförallt har vi sett ett stabilt ökat intresse innan mästerskapet också, säger Wijkström.

Elitfotboll Dam släppte härom veckan sin årliga rapport angående de allsvenska klubbarnas ekonomi. Rapporten visar att klubbarnas medianintäkt har ökat med närmare 30 procent de senaste två åren, från 7 till 9 miljoner kronor.

Samtidigt har spelarnas ersättning ökat med 11 procent jämfört med i fjol, vilket innebär att den genomsnittlige spelaren i damallsvenskan får 11 319 kronor per månad i ersättning.

– Självklart är det bra för damfotbollen med en framgång i VM, men vi jobbar för att ha en produkt som fungerar långsiktigt och även utanför när det spelas mästerskap. Det vi ser är att svensk damfotboll går framåt hela tiden, och vi är mycket längre fram än vad vi var när vi gick till final 2003, säger Wijkström.

Marianne Fors, kanslist och en av få heltidsanställda i de regerande mästarna Piteå IF, menar att hon har märkt av ett ökat intresse från sponsorer på grund av VM-framgångarna.

– Det tycker jag att jag har märkt, det går väldigt bra för laget och så har vi en spelare med i laget också (Madelen Janogy, SvD anm). Men vi kommer veta mer i höst när vi sätter igång med arbetet om nästa säsongs sponsoravtal.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons