Annons

Janerik Larsson:Om individens roll i historien

  In this April 14, 1939 file photo, Mexican painter and surrealist Frida Kahlo poses at her home in Mexico City.
 In this April 14, 1939 file photo, Mexican painter and surrealist Frida Kahlo poses at her home in Mexico City.
Under strecket
Publicerad

När jag nyligen var på besök i London passade jag på att besöka två konstutställningar. Jag beställda böckerna om utställningarna och har nu haft nöjet att läsa dessa – och fundera över vad de berättar.

På National Gallery pågår utställningen Courtauld Impressionists: From Manet to Cézanne fram till den 20 januari.  

Det är en fantastisk utställning men jag fängslades inte minst av mannen bakom samlingen, Samuel Courtauld.  

Han kommer från en fransk hugenottfamilj som på 1680-talet fördrevs från Frankrike eftersom den dåvarande franske kungen beslöt att de franska protestanternas medborgerliga rättigheter skulle dras in.  

De som fördrevs av ypperliga exempel på det Max Weber senare skulle kalla den protestantiska arbetsmoralen och familjen kom att bygga upp två mycket stora företag dels inom textilindustrin dels inom kemisk industri.

Samuel Courtauld växte upp i en unitaristfamilj med en mycket stark känsla för vikten av att verka för samhällets bästa. Hans och hans hustrus genuina konstintresse ledde till skapandet av en unik samling av de främsta impressionisternas verk.   Han förblev under sitt liv – han dog 1947 – en filantrop och företagsledare som höll sig närmast osynlig för allmänheten, men hans samling är enastående.

Annons
Annons

På Victoria & Albert Museum pågår en mycket uppmärksammad utställning om den mexikanska konstnären Frida Kahlo. Den har förlängts flera gånger men nu står det på hemsidan att den ska pågår till den 18 november.  

När jag var där så var besökstrycket en vanlig vardag på förmiddagen intensivt. Frida Kahlo: Making Her Self Up är en utställning. Den skildrar konstnärens liv sedd ur det perspektiv som hennes personliga ägodelar ger.

Dessa har varit undanhållna allmänheten under lång tid efter hennes död 1954. Utställningen på V&A är den första utanför Europa.

Samlingen har förvarats i förseglade rum i hennes och maken Diego Riveras hus Casa Azul som i dag är ett av den mexikanska huvudstadens mest besökta museer.

Kahlos konst är världsberömd - inte minst genom långfilmen Frida från 2002 med Salma Hayek - men det utställningen ger är ett djupare perspektiv som belyser både hennes konstnärskap och hennes livsöde och inte minst vad hennes allvarliga fysiska handikapp orsakade av olyckor i unga år betydde.  

Utställningen på National Gallery speglar en unik konstsamlare och utställningen på V&A en unik konstnär.  

Individens roll i historien är för mig det centrala och gemensamma.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons