Annons

Scheme birdsOmöjligt att inte drabbas av Gemmas öde

Gemma.
Gemma. Foto: Lucky Dogs

Den prisade svenska debutdokumentären om Gemma, som bor i en före detta stålmetropol nära Glasgow, är en djupt berörande berättelse om förlorade barn i en stad utan framtid.

Under strecket
Publicerad

”Scheme birds” blir till en berättelse om hur arbetarklassfamiljer förlorat generationer av barn i en stad utan framtid.

Foto: Lucky Dogs
Betyg: 5 av 6

Att som dokumentärfilmare hitta den skotska tonåringen Gemma Gillon är, tänker jag mig – med risk för att låta cynisk – som att vinna på lotteri. Hon har en enorm utstrålning av samma typ som Alexandra Dahlström hade i ”Fucking Åmål”. ”I don't run away from nothing. I run to it”, konstaterar hon stolt i inledningsscenens voice-over, medan vi ser henne komma joggande med en cigarett mellan fingrarna och ett leende på läpparna, samtidigt som en musikslinga börjar pulsera rytmiskt. Gemma är inte den som backar från ett slagsmål. Eller från sitt ”scheme”, ett kommunalt bostadsområde, i utkanten av den före detta stålmetropolen Motherwell två mil sydost om Glasgow.

Det är en stark inledning på vad som känns som en spelfilm av Andrea Arnold, Clio Barnard eller Ken Loach lika mycket som en dokumentärfilm. Det bruna tjugovånings-”tornet” som Gemma och hennes pojkvän flyttar till skulle också kunna vara ritat av samma optimistiskt Le Corbusier-inspirerade arkitekt som låg bakom de nedgångna höghusen i Arnolds klaustrofobiska genombrottsfilm ”Red road”.

Annons
Annons

”Scheme birds” fick pris både för bästa debutdokumentär och bästa dokumentär på Tribecas filmfestival förra våren. Den är Ellinor Hallins och Ellen Fiskes första långfilm i egenskap av regissörer, men de är inga rookies. Hallin som framför allt varit verksam som filmfotograf, fotade senast Lukas Moodyssons HBO-serie ”Gösta”, och ”Josefin & Florin”, som Ellen Fiske gjorde tillsammans med Joanna Karlberg.

De träffade Gemma när de höll på med ett annat filmprojekt i Skottland. Hon tyckte att de skulle filma henne i stället, och det är lyckosamt att de nappade på förslaget. De svenska filmarna har följt Gemma och hennes närmaste under flera års tid. Med hjälp av den dubbelt Guldbaggebelönade klipparen Hanna Lejonqvist har de fogat ihop Ellinor Hallins ibland drömska bilder och ett fingertoppskänsligt soundtrack till en laddad uppväxtskildring på knappt en och en halv timme. Kameran kommer ofta nära men utan att bli påträngande. Regissörerna själva varken syns eller hörs, men man anar oceaner av tillit mellan dem och filmens huvudpersoner.

I början får Gemmas farfar Joseph mycket utrymme. Han är en imposant figur med eget boxningsgym som ägnar sig åt att försöka hålla sin sondotter och andra ungdomar undan trubbel. Och åt att föda upp brevduvor. Symboliken är ofrivillig men går inte att ta miste på: duvorna, får vi veta, kan flyga långt men kommer alltid – nästan alltid – hem igen.

Efter ett tag skriver Joseph ut sig själv ur berättelsen. Han har varit Gemmas vårdnadshavare sedan hennes föräldrar övergav henne som 1,5-åring på grund av sina drogproblem. När hon blir gravid med Pat, en ung kriminell man som är svag för Lacoste-plagg, vin och narkotika, vill han inte vara med längre. Visst går det att förstå att Joseph inte orkar sitta på första parkett när det destruktiva mönstret verkar vara på väg att upprepas. Någon försoning får vi aldrig se, men Gemma hoppas, och det är omöjligt att inte göra det själv. 

Annons
Annons

”Scheme birds” blir till en berättelse om hur arbetarklassfamiljer förlorat generationer av barn i en stad utan framtid.

Foto: Lucky Dogs
”Scheme birds” blir till en berättelse om hur arbetarklassfamiljer förlorat generationer av barn i en stad utan framtid.
”Scheme birds” blir till en berättelse om hur arbetarklassfamiljer förlorat generationer av barn i en stad utan framtid. Foto: Lucky Dogs

När hon berättar om hur hemstaden som en gång kallades ”Steelopolis” drabbades av Margaret Thatchers osentimentala politik, daterar Gemma den slutliga demoleringen av stålverket Ravenscraig till 1997, året då hon föddes. Sprängningen genomfördes i själva verket året innan, men filmarna låter henne fortsätta leva i tron att hon föddes år noll, då byggnaderna som symboliserat arbetstillfällen för tiotusentals människor kollapsade i ett moln av damm.

Nästan omärkligt tangeras gränsen till hybriddokumentär; det är till viss del Gemmas film om sig själv vi ser. Men med det större perspektivet adderat blir ”Scheme birds” samtidigt något mer; en berättelse om hur arbetarklassfamiljer förlorat generationer av barn i en stad utan framtid. När det som Gemma tror, eller åtminstone hoppas, ska bli en nystart punkteras av både brustna illusioner och besinningslöst våld, tvingas hon börja omvärdera.

En djupt imponerande och berörande debut.

Scheme birds

Regi
Ellen Fiske, Ellinor Hallin
Genre
Dokumentär
Manus
Ellen Fiske, Ellinor Hallin
Medverkande
Gemma, Joseph, Pat, Amy
Längd
1 tim 30 min

Från 15 år.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons