Annons

Omöjligt att inte golvas av Klangs exceptionella debut

Sarah Klang.
Sarah Klang. Foto: Claudio Bresciani/TT

I Sarah Klang har Sverige fått sin egen Lana Del Rey. Hon är artisten som alla längtat efter: som står för någonting alldeles nytt, alldeles färdigt, alldeles eget och och som det är alldeles omöjligt att inte golvas av.

Under strecket
Publicerad
Betyg: 5 av 6

Love in the milky way

Artist
Sarah Klang
Genre
Pop
Musikbolag
Pangur Records
År
2018

Årets musikraket startar i en tyngdlös, virvlande dans i Vintergatan med introt ”Love in the Milky Way”. Det låter som om en cowboy i brudklänning och svarta mascara-ränder under ögonen kliver in på en rökig jazzklubb, på väg att lätta ankar och segla ut i rymden.

Jag kan inte komma på ett intro som fungerat lika väl som anslag för en skiva, för en hel debut – titelspåret är som en filmscen. Ja, resten av Sarah Klangs tio låtar korta debutalbum är lika filmiskt. 

Den 25-åriga göteborgskan har redan gjort succé med sitt framträdande på P3 Guld, och inte minst i ”På spåret” – efter programmet ”började hennes mobil ryka” av alla som ville dra i henne. Vårturnén är nästan slutsåld och hon har charmat den tyska publiken genom tv-framträdanden, detta redan innan hennes debutalbum ens släppts.

Annons

Det är en sådan där exceptionell debut. En sådan som alla i branschen är på jakt efter: någonting alldeles nytt, alldeles färdigt, alldeles eget och alldeles omöjligt att inte golvas av.

Som Håkan Hellströms ”Känn ingen sorg för mig Göteborg”, som Lorentz ”Kärlekslåtar”, Petters ”Mitt sjätte sinne”, som Anna Ternheims ”Somebody outside”.

En supernova som inte i förväg varnat om sitt utbrott.

Sarah Klang på P3 Guld.
Sarah Klang på P3 Guld. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Sarah Klangs universum är hundra procent ensamt och sorgset. Låtarna seglar runt i rymden som enskilda satelliter, men med samma mål – att skildra den universella tomheten, längtan och kärleken i balladform.

Allt går i moll och tryckartakt. Sarah Klangs djupa, jazziga stämma är retrotrendig som en James Dean-affisch. Lana Del Rey-citatet ”Look at you kids with your vintage music” skulle kunna handla om ”Rock’n’roll blues” eller ”Mind”. ”Blue Bird” är en orgelpsalm om sorg som i en putsad version skulle platsa i Adeles låtkatalog.

Det är inte bara Sarah Klangs vintageromantik som skapar filmkänsla. Varje låt berättar sin historia som scener, öppna sina lyssnare att fylla tomma ansikten med kända. Låtarnas tydliga skådespel påminner om hur Robyn bygger berättelser i ”Call your girlfriend”, ”Dancing on my own” eller ”Be mine”.

Efter reklamen visas:
Intervju med Sarah Klang

Alster som ”Strangers”, ”Vile” och ”Mind” som skulle kunna klassas som americana eller First Aid Kit-country för sig. Men i helheten bildar de någonting annat, det vilar ett skoldanskomp över hela produktionen och en tillgänglighet i låtarna som får allt på ”Love in the milky way” att bli till ren popmusik. 

Det är Kevin Andersson, Sarah Klangs gymnasiekompis, har producerat och skrivit hela skivan med henne. ”Love in the Milky Way” är även hans debut som producent, och även han är ett fynd.

Jag har just gått igenom en av livets tyngsta, svåraste, ondaste veckor. Ett svart hål bland gnistrande galaxer. 

Hade jag inte haft Sarah Klangs påstridiga tröst i lurarna, vet jag inte hur jag skulle rört mig framåt.

Musiken är lika smärtsam som trösterik att lyssna på. Upplyftande och hoppfull, men samtidigt trycker den på de ömmaste punkterna, vilket gör den förlösande som en yoga-klass i rätt tid. 

Jag trodde varken att det skulle hända, eller att jag skulle gilla det. Men i Sarah Klang har Sverige fått sin egen Lana Del Rey.

Annons
Annons

Sarah Klang på P3 Guld.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TT Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons