Annons

Oliver!Omöjligt att inte röras av tiggarpojkens öde

Anna-Maria Hallgarn (Änkan Corney), Pontus Sköldberg (Oliver) och Markus Pettersson (Mr Bumble).
Anna-Maria Hallgarn (Änkan Corney), Pontus Sköldberg (Oliver) och Markus Pettersson (Mr Bumble). Foto: Lennart Sjöberg

När musikalen om barnhemsbarnet Oliver Twist tar plats på Göteborgsoperans scen skärps konflikten på ett överraskande sätt. Fredrik Benke Rydman iscensätter en värld så grym att den bara kan skildras med svärtad surrealism.

Under strecket
Publicerad

Ensemblen i ”Oliver!”: Theodor Barasin Andersson, Sigrid Thomas Lyri (Bet), Vilmer Jendevi (Dipper), Darius Manzoor (Handwalker), Leo Stadelman Andréas (Nipper), Caroline Gustafsson (Nancy), Wilmer Hellsten (Dodger) och Gustav Kjelbye (Charlie Bates).

Foto: Lennart SjöbergBild 1 av 2

I andra aktens drömscen svävar marängkrinoliner ovanför fattig-Londons grymma verklighet.

Foto: Lennart SjöbergBild 2 av 2

Ensemblen i ”Oliver!”: Theodor Barasin Andersson, Sigrid Thomas Lyri (Bet), Vilmer Jendevi (Dipper), Darius Manzoor (Handwalker), Leo Stadelman Andréas (Nipper), Caroline Gustafsson (Nancy), Wilmer Hellsten (Dodger) och Gustav Kjelbye (Charlie Bates).

Foto: Lennart SjöbergBild 1 av 1

Oliver!

Genre
Musikal
Regi
koreografi: Fredrik Benke Rydman
Medverkande
V Werlenius, W Hellsten, D Lundqvist, C Gustavsson, T Ahlsell, M Pettersson, A Hallgarn, L Bethge, Å Fång m fl. Göteborgsoperans orkester och kör
Var
Göteborgsoperan
Text
Text och musik: Lionel Bart, efter Charles Dickens. Svensk text: Ulricha Johnson
Koreografi
,

Dirigent: Björn Dobbelaere. Medregi: Victoria Brattström. Scenografi: Frida Arvidsson. Kostym: Lehna Edwall. Ljus: Tobias Hallgren

Kan lycka köpas för pengar? Ja – åtminstone i musikalvärlden, där det kommersiella kravet på lyckligt slut ofta kramar livet ur ett förutsägbart format. Men när ”Oliver!” intar Göteborgsoperans scen i ”Lilla London” med näpna barn, skruvade Tim Burton-karaktärer och musikalisk vaudeville-charm, så lyckas regissör/koreografen Fredrik Benke Rydman och hans team faktiskt smuggla in riktigt guld i krimskramset.

Bitvis är resultatet både briljant och rörande, framför allt när ligan kring Fagin och Bill Sykes spetsar till dramat i andra akten med en jakt på liv och död. För trots att dirigenten Björn Dobbelaere leder en riktig ”um-pa-pa” musikal med tiggarbarn i kickline är det omöjligt att inte engageras i barnhemsbarnet Oliver Twists flykt från vuxna som tävlar om att överträffa varandras elakhet i ett skitigt London.

Ensemblen i ”Oliver!”: Theodor Barasin Andersson, Sigrid Thomas Lyri (Bet), Vilmer Jendevi (Dipper), Darius Manzoor (Handwalker), Leo Stadelman Andréas (Nipper), Caroline Gustafsson (Nancy), Wilmer Hellsten (Dodger) och Gustav Kjelbye (Charlie Bates).
Ensemblen i ”Oliver!”: Theodor Barasin Andersson, Sigrid Thomas Lyri (Bet), Vilmer Jendevi (Dipper), Darius Manzoor (Handwalker), Leo Stadelman Andréas (Nipper), Caroline Gustafsson (Nancy), Wilmer Hellsten (Dodger) och Gustav Kjelbye (Charlie Bates). Foto: Lennart Sjöberg
Annons
Annons

I andra aktens drömscen svävar marängkrinoliner ovanför fattig-Londons grymma verklighet.

Foto: Lennart SjöbergBild 1 av 1

Lionel Barts musikal från 1994 bygger på den socialt engagerade journalisten Charles Dickens framgångsrika idé: tidningsföljetonger hämtade från skymningspromenaderna genom slummen. Dickens väckte engagemang för den ovärdiga fattigreformen 1834 med sin saftiga melodram ”Oliver Twist”. Om Göteborgsoperans Oliver och hans vänner på barnhemmet är häpnadsväckande vitala med tanke på svältkosten när de studsar över scenen i öppningsnumret ”Mat!”, så var verklighetens ”workhouses” i London slavinrättningar som sålde utmärglade barn för ett pund och tio schilling. Ju klenare, desto lättare att klämma ner dem i skorstenen innan kassering.

En dröm som känns alltmer svårfångad när han tvingas sova bland likkistorna...

Unge Viktor Werlenius Oliver är just så naivt äppelkindad som hjälten ur en Dickens-roman förväntas vara. För trots sin uppväxt i operettparet Mr Bumbles (Markus Pettersson) och änkan Corneys (Anna-Maria Hallgarn) barnfabrik besjunger han sin dröm om kärlek utan beräkning. En dröm som känns alltmer svårfångad när han tvingas sova bland likkistorna hos den moraliskt slirande begravningsentreprenören Mr Sowerberry (Lars Bethke) med familj, sedan landar i kloakerna hos Fagins (sluge David Lundqvist) misstänkt glättiga tiggarpack.

I andra aktens drömscen svävar marängkrinoliner ovanför fattig-Londons grymma verklighet.
I andra aktens drömscen svävar marängkrinoliner ovanför fattig-Londons grymma verklighet. Foto: Lennart Sjöberg

Andra akten öppnar som en burlesk tablå ur William Hogarths bildsvit ”Rucklarens väg”, där Caroline Gustafssons självlysande Nancy leder sina prostituerade medsystrar, småtjuvar och hallickar i en frustande vals. När Nancys och Oliver Twists öden korsas börjar dramat att leva genom förhöjd stilisering. Över dem kastar Tobias Ahlsells striphårige Bill Sykes, en maffiaboss och hallick draperad i Union Jack, sin hotfulla skugga.

Långa pauser får plötsligt dialogen att vibrera av undertext, kroppsspråket blir ryckigt och förvrängt hos Ola Forsbergs skumme doktor, den allt knäppare Fagin och Londons borgare. Fantasin om kärleken omsätts i en drömscen där kostymskaparen Lehna Edwalls marängkrinoliner i pastellfärger svävar som hoppets sköra såpbubblor i en nattsvart rymd. Olivers räddning kostar människoliv – och här riskerar dramat att kantra. Men kantrar gör ju även verkligheten, för det allra mesta.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons