X
Annons
X
Recension

Out of touch Opolerade pärlor från Jyväskyläs störste drömmare

Jaakko Eino Kalevi strosar vidare på det drömska spåret – men den här gången blir utflykten något ofokuserad och saknar riktning.

Jaakko Eino Kalevi

Out of touch

Artist
Jaakko Eino Kalevi
Genre
Pop
Musikbolag
Domino/Playground
År
2018

Betyg: 4 av 6

I början på oktober 1984 släppte den blåögda soulduon Hall & Oates singeln "Out of touch", vilket skulle komma att bli deras sista riktigt stora hitsingel. Samma år i Jyväskylä, i mellersta Finland, föddes Jaakko Eino Kalevi. Att han 34 år senare släpper ett album med samma titel som Hall & Oates svanesång må möjligen vara en slump, men jag tror knappast det. För är det någonstans vi kan greppa tag om den säregna Jaakko Eino Kalevis referenser så är det kanske i just Hall & Oates kalufser och idéer under de där åren i början av 80-talet. Kalevi sätter sedan titeln rakt in i samtiden med något av ett konceptalbum som handlar om att vi i dagens sociala stress har ett behov av att koppla ur, att försvinna någonstans där vi inte går att nå.

Tre år har passerat sedan Kalevis självbetitlade album där han slutligen fulländade sin drömska, elektroniska pop. Däremellan har han gjort en alldeles utmärkt Popcaan-cover i "Everything is nice" samt släppt albumet "Orbit variations" under namnet Man Duo – ett electro-projekt där han, tillsammans med Long-Sam, lyckades låta som om Dopplereffekt och Simon & Garfunkel hade fastnat i en hiss tillsammans.

Jaakko Eino Kalevi i Brighton 2014. Foto: Victor Frankowski/IBL

På "Out of touch" är han tillbaka på sitt drömska popspår, även om det känns mindre fokuserat och mer spretande än det gjorde senast. Kalevi verkar ha lite för många musikaliska idéer i huvudet för att hitta en fast kursriktning. Något som visserligen gör en första lyssning till en spännande upplevelse, det är sällan man svävar i ovisshet om att nästa spår på ett album kommer ge blinkningar till Joy Division eller George Duke. Den snärtiga singeln "Emotions in motion" låter ungefär som om en schizofren Ian Curtis försöker sig på blue eyed soul, medan "Ballad of a cloud" växlar mellan rak pop och snirkliga fusion-tendenser.

Annons
X

Som skrivinspiration för albumets frånkopplade koncept begav sig Kalevi till Grekland och, får man då förmoda, gjorde sig svår att nå. På köpet fick han så en avslappnad medelhavsvibb som kanske främst hörs på den baleariskt fluffiga "Conceptual Mediterranean part 1.", Någon del två finns dock inte, vilket är synd då detta är precis så som Kalevi allt som oftast borde låta. Musik som gjort för en dåsig strandbar medan vågorna rullar in och de sista badgästerna fäller ihop sina parasoller. Och med Kalevi som en modern Bryan Ferry eller möjligen Sade av högklassig 80-tals-modell, med mjuk röst, aldrig långt ifrån ett lika smörigt som sensuellt saxofonsolo.

På "Out of touch"-omslaget ligger Kalevi med upprullade byxben och öppen linneskjorta och silar sand mellan fingrarna på en solig strand, och det är ungefär så det låter. Under stunder kanske aningen för lojt för sitt eget bästa, de mer långsamma spåren rinner förbi ganska obemärkta, särskilt då man vet vilken stuns Jaakko Eino Kalevi har i sina bättre låtar. Pärlorna finns där, men är lite för opolerade för att spegla hans fulla potential.

Annons
X
Annons
X

Jaakko Eino Kalevi

Bild 1 av 2

Jaakko Eino Kalevi i Brighton 2014.

Foto: Victor Frankowski/IBL Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X