Annons

”Ordet ’vegan’ är fortfarande avskräckande”

Svenskarna äter mindre kött för andra året i rad, samtidigt som landets köttproducenter går på högvarv. Båda trenderna märks under en lunch i Hötorgshallen i Stockholm.

Under strecket
Publicerad
Malin Edshage och Julija Blomqvist.
Malin Edshage och Julija Blomqvist. Foto: Tomas Oneborg

– Vi äter mest här för att det är så himla gott, säger Malin Edshage samtidigt som hon tar en tugga på sin yum bun med tempehfyllning på ett av matställena i Hötorgshallen i centrala Stockholm.

Det är mitt i rusningen på det lilla snabbmatstället Taku Taku. Mest yngre kvinnor i Malin Edshages och hennes kompis Julij Blomqvists ålder.

Taku Taku är en av flera helt veganska snabbmatshak som dykt upp de senaste åren. De serverar olika typer av smårätter med veganska proteinkällor som tempeh, pulled oats och tofu.

Annons

I början var det bara veganer som åt här, nu kommer alla möjliga. I år är det faktiskt fler gubbar. De hittade hit efter att The Lancet skrev om hur akut klimatkrisen är, säger grundaren Sebastian Schauermann.

Ingenstans står det att restaurangen är helt vegansk, och enligt grundaren Sebastian Schauermann är det en medveten strategi.

– Ordet ”vegan” har fortfarande en avskräckande effekt på vissa, säger han.

Färska siffror från Jordbruksverket visar att svenskarnas köttkonsumtion går ner för andra året i rad. Enligt bedömare är klimatfrågan en stark faktor bakom utvecklingen - som framförallt drivs på av unga kvinnor i storstan, enligt bedömarna.

Klimatet är också det främsta skälet till att Malin Edshage väljer bort köttet.

– Vem har inte klimatångest? Jag försöker att inte äta kött i vardagen. Och när jag äter kött blir det kravmärkt och svenskt, säger hon.

Även om den totala konsumtionen av kött minskar visar Jordbruksverkets statistik att den inhemska produktionen ökar. Svenskarna äter alltså mindre kött, men köper samtidigt mer svenskt.

Det är en verklighetsbeskrivning som passar bröderna Emir och Tolga Ünal, som driver Köttkompaniet, en trappa ner i Hötorgshallen. De säger att de bara säljer svenskt kött sedan några år tillbaka.

– Kunderna tycker att det är viktigt varifrån köttbiten kommer. Vi säljer det som de efterfrågar, och de flesta reagerar om det är utländskt kött.

Fast det märks ändå att konsumtionen går ner, säger Leif Andersson på konkurrenten G. Nilsson Livs.

– Folk köper mindre bitar, men väljer samtidigt bättre kött, säger han.

Emir Ünal är inne på samma spår.

– Man kommer kanske välja en fin köttbit en gång i veckan istället för köttfärs flera gånger i veckan. Folk vill ha mer kvalitet, och det kommer också göra att de är redo att betala mer, säger han.

Efter reklamen visas:
Hur stor klimatbov är köttet?
Annons
Annons

Malin Edshage och Julija Blomqvist.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons