Annons

Oro för utanförskap när kontanterna försvinner

Andelen svenskar som använder kontanter rasar, konstaterar Riksbanken i en ny undersökning av svenskarnas betalvanor. Betaltjänsten Swish ser det som ett gyllene tillfälle – men Riksbanken pekar på problem.

Under strecket
Publicerad
Foto: Christine Olsson/TT Bild 1 av 1
Foto: Christine Olsson/TT Bild 1 av 1
Foto: Christine Olsson/TT

Raset i kontanta betalningar är dramatiskt, att döma av Riksbankens undersökning ”Svenska folkets betalningsvanor” som publicerades på måndagen. Bara 13 procent av svenskarna använde kontanter vid sitt senaste köp, enligt rapporten. När Riksbanken undersökte saken 2010 var motsvarande andel 39 procent.

Samtidigt säger 7 av 10 svenskar att de skulle klara sig utan kontanter så som samhället ser ut nu.

”De teknologiska sprången på betalningsmarknaden är i grunden av godo eftersom de medför att produktionen, distributionen och användandet av pengar kräver allt mindre resurser och gör det enklare för oss att handla med varandra.” skriver Riksbanken.

En av orsakerna till det snabba skiftet är betaltjänsten Swishs genombrott, enligt Riksbanken. 2014 uppgav cirka 10 procent att de hade använt Swish som betalsätt den senaste månaden. Nu är det över 60%.

Annons
Annons

Än så länge är det främst kontanterna som fått se sig utkonkurrerade av Swish – betalkorten används av i stort sett alla fortfarande och det ligger på en oförändrad nivå.

Samtidigt händer också mycket inom andra alternativa betalningsmedel. Enligt branschorganisationen Svensk Handel ska alla kortterminaler i handeln ha inbyggd närfältskommunikation, så kallad NFC, från och med nästa år.

Det kommer göra att tjänster som Apple Pay kan användas i större utsträckning. Även Swish vill hitta smidiga betalningslösningar för konsumenterna i detaljhandeln och hoppas kunna få stor effekt av sin stora kundbas.

– Vi har ägnat mycket tid åt att bygga en stark kundbas. Den vill vi nu erbjuda tjänster i handeln, såväl mobilt som fysiskt i butik. QR-koder är det vi har lanserat hittills men vi tittar även på NFC. Alla lösningar är intressanta för oss, säger Per Ekwall, presstalesman på Getswish AB som är bolaget bakom tjänsten Swish.

Enligt Riksbanken är den digitala utvecklingen av godo – men inte helt problemfri. En halv miljon svenskar står utan tillgång eller kunskap att genomföra digitala betalningar. Både Länsstyrelserna och Post- och telestyrelsen har påtalat vikten av att förstärka insatser som skyddar just den här gruppen när utvecklingen går mot att allt fler viktiga tjänster i samhället blir digitala.

”Alla i Sverige ska kunna genomföra betalningar och vid behov bör staten och marknaden sätta in stödåtgärder för att hjälpa de människor som möter svårigheter”, skriver Riksbanken, och fortsätter:

”Problemet är dock större än hur dessa människor ska kunna hantera sina betalningar. Det handlar snarare om hur de ska kunna hantera alla typer av vardagliga ärenden i en allt mer digital värld.”

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons