Annons

Oro inför H&M-rapport – ”borde sänka utdelningen”

Butiksdöd och tuff konkurrens är vardag för klädhandeln. När H&M lämnar rapport på torsdagen står bolagets lönsamhet, lagernivåer och utvecklingen för e-handeln i fokus. Men även ledningens syn på butiksnätet och utdelningens storlek är av intresse.

– Man kan inte dela ut mer än hela vinsten under någon längre tid, säger Peter Malmqvist, chefsanalytiker på Aktiespararna.

Under strecket
Publicerad

Marginalerna kommer att vara i fokus när H&M lämnar sin rapport.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 3

Aktiespararnas chefsanalytiker Peter Malmqvist.

Foto: Fanni Olin Dahl/TT Bild 2 av 3

Maria Landeborn, sparekonom på Danske Bank.

Foto: Allis Nettréus Bild 3 av 3

Marginalerna kommer att vara i fokus när H&M lämnar sin rapport.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 1
Marginalerna kommer att vara i fokus när H&M lämnar sin rapport.
Marginalerna kommer att vara i fokus när H&M lämnar sin rapport. Foto: Lars Pehrson

Hennes & Mauritz har under det gångna året haft ett stort fokus på att ställa om bolaget. Bolagets vd Karl-Johan Persson har vid flertalet gånger talat om 2018 som ett förlorat år och förhoppningarna har inte heller varit särskilt stora.

Försäljningen för det fjärde kvartalet, i det brutna räkenskapsåret, är redan känd. Den landade på 65 miljarder kronor, räknat i lokala valutor inklusive moms.

– Att försäljningen ökade med 6 procent under fjärde kvartalet samtidigt som marknaden var tuffare än någon hade förutspått tyder på att något är på väg att hända, säger Maria Landeborn, sparekonom på Danske Bank.

Samtidigt påpekar hon att man vill se en fortsatt god tillväxt i onlineförsäljningen, vilket man har sett under de gånga kvartalen. Även Aktiespararnas chefsanalytiker Peter Malmqvist lyfter fram tillväxten i e-handeln som en viktig faktor i den kommande rapporten.

Annons
Annons

Aktiespararnas chefsanalytiker Peter Malmqvist.

Foto: Fanni Olin Dahl/TT Bild 1 av 2

Maria Landeborn, sparekonom på Danske Bank.

Foto: Allis Nettréus Bild 2 av 2

– H&M har investerat stora belopp i logistik och e-handelssystem, i mina ögon lite för mycket. En bra utveckling på e-handeln är nödvändig för att man ska avkastning på dessa enorma investeringar, säger Peter Malmqvist.

Både han och Maria Landeborn påpekar att e-handeln är komplex. Kunderna har vant sig vid gratis frakt och fria returer och just returerna är en stor kostnad för e-handelsföretagen.

Aktiespararnas chefsanalytiker Peter Malmqvist.
Aktiespararnas chefsanalytiker Peter Malmqvist. Foto: Fanni Olin Dahl/TT

Marginalerna kommer att vara i fokus.

– Det finns inget som glädjer en aktieanalytiker mer än när marginalerna i en verksamhet som är pressad går upp, säger Malmqivst.

Landeborn påpekar att man vill veta bakgrunden till försäljningsökningen: har H&M lyckats bra med kollektionerna eller har bolaget haft stora reor?

– Skulle vi se en marginalpress för att man har reat mycket så är det sämre, säger Maria Landeborn.

Maria Landeborn, sparekonom på Danske Bank.
Maria Landeborn, sparekonom på Danske Bank. Foto: Allis Nettréus

Vad ska till för att aktien ska lyfta på rapportdagen?

– Att man ser sjunkande lagernivåer, att inte försäljningen lyfts på bekostnad av marginalen och att man kan våga uttala sig positivt inför 2019, säger Maria Landeborn – och påpekar att fortsättningsvis måste siffrorna måste bekräfta det man har sagt, nämligen att det ska bli bättre i år.

Annons
Annons

Peter Malmqvist är inte lika bekymrad över H&M:s lagernivåer, utan menar att lagret har vuxit ungefär lika mycket tidigare och ungefär i samma storleksordning som hos konkurrenten Inditex (som äger Zara). Problemet har varit att försäljningen planat ut.

Frågan är om bolagsledningen nu väljer att sänka utdelningen.

– Men de senaste två kvartalsrapporterna tycker jag visar att H&M verkar vara på väg ut ur försäljningsproblemet, säger han och konstaterar att även en ökad e-handel leder till större lager, efter att ha jämfört med Zalando och Asos.

– Dels har man ett lager med varor som ska ut till kund, sedan får man ett lager av varor som kunder skickar tillbaka. Det finns en förklaring till lageruppbyggnaden.

Malmqvist räknar med att lagret i förhållande till omsättningen har förskjutits uppåt.

Den ökade e-handeln leder vidare till att klädhandeln tvingas stänga butiker. Och Maria Landeborn menar H&M kommer att behöva banta sitt butiksnät, framför allt i Västeuropa – men att den processen har gått förvånansvärt långsamt.

– H&M har fortfarande en överetablering av butiker i framförallt storstäderna och man kommer sannolikt att fortsätta avveckla olönsamma butiker.

En sista avgörande fråga är utdelningen. De senaste fyra åren har H&M delat 9,75 kronor per aktie – frågan är om bolagsledningen nu väljer att sänka utdelningen.

– Jag tycker att de borde göra det. Det är konstigt att dela ut så stor andel av vinsten som man har gjort. Man måste rätta utdelningen efter den investeringskappsäck som man släpar med sig, säger Peter Malmqvist.

Läs mer om H&M:s krissvd.se
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons