Annons

Jonas Fröberg:Den kanske viktigaste kurvan pekar neråt

Trots rekordförsäljning och förnyat bilprogram blottas nu en lägre vinstmarginal mitt i en högkonjunktur. Volvo Cars har gjort en fantastisk resa men nu reses ändå försiktiga frågor bolagets långsiktiga möjligheter att nå sina mål.

SvD:s Jonas Fröberg svarar på tre frågor om, Volvo Cars rapport för 2018.

Under strecket
Publicerad

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 1 av 3
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 2 av 3
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 3 av 3

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 1 av 1
Efter reklamen visas:
Volvo Cars vd: Vi nådde inte tröskelvärdet

Vad är intressantast i Volvo Cars rapport?

– Att de slår försäljningsrekord visste vi. Det intressanta – av de få siffror vi än så länge sett – är att Volvos vinstmarginal dalar ner till 5,6 procent på helåret 2018.

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson.
Volvo Cars vd Håkan Samuelsson. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Vad betyder det?

– Det innebär att den kanske viktigaste kurvan pekar neråt samtidigt som den borde ha pekat uppåt, och det av två anledningar. Dels var 2018 var en välmående högkonjunktur och dels hade Volvo förnyat sitt bilprogram sedan 2015 med lyxigare stora bilar som de borde tjäna mycket pengar per bil på. Det långsiktiga målet är 8 procent över en konjunkturcykel känns därför avlägset. Volvo Cars vd Håkan Samuelsson pekar på yttre faktorer som handelskrig och prispress på flera marknader. Men faktum kvarstår: Nu var det skördetid men skörden var njugg. När konjunkturen viker ner kommer prispressen att öka.

Annons
Annons
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 2
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 2 av 2
Foto: Pontus Lundahl/TT

Vilken är bolagets största utmaning framöver?

– Att hålla löften med elektrifiering. Kunder väljer bil alltmer efter drivlina - och vill ha laddhybrider och elbilar. Håkan Samuelsson lovade 2017 att alla nya modeller som börjar säljas 2019 ska ha en elmotor. Nu visar det sig inte stämma och Volvo har uppenbara svårigheter att leverera laddhybrider. Den första renodlade elbilen, en Volvo XC40 börjar inte produceras förrän 2020.

– Andra utmaningar är att klara enorma investeringar med all elektrifiering och självkörande bilar och nya mobilitetsformer. Där hade en börsnotering varit ett sätt att få in pengar till ett Volvo Cars som ännu är litet jämfört med konkurrenterna Volkswagengruppen, BMW och Daimler.

Foto: Pontus Lundahl/TT

På tal om en börsnotering – är det på gång?

– Den är lagd på is på grund av osäkerhet med handelshinder, säger Håkan Samuelsson. Men att bilsektorn är väldigt lågt värderad spelar också in. Anledningen är kortsiktiga handelshinder men framförallt stora osäkerheter runt bilbolagens affärsmodeller i framtiden med ny mobilitet och konkurrens från techbolagen.

Efter reklamen visas:
Börsnotering dröjer enligt Volvo Cars vd
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons