Annons

Östersjöns dolda historier upp till ytan på Djurgården

Ett nytt marinarkeologiskt museum mellan Vasamuseet och Gröna Lund planeras att öppna om två år.

Under strecket
Publicerad

Den medeltida koggen är mycket välbevarad men är i nuläget täckt av ett lager sediment.

Foto: Mikael Fredholm, Statens maritima museerBild 1 av 2

Lasten på vraket från Vasatiden är fullt av tunnor med osmundjärn.

Foto: Jim Hansson, Statens maritima museerBild 2 av 2

Den medeltida koggen är mycket välbevarad men är i nuläget täckt av ett lager sediment.

Foto: Mikael Fredholm, Statens maritima museerBild 1 av 1
Den medeltida koggen är mycket välbevarad men är i nuläget täckt av ett lager sediment.
Den medeltida koggen är mycket välbevarad men är i nuläget täckt av ett lager sediment. Foto: Mikael Fredholm, Statens maritima museer

I klustret av besöksmål på Djurgården satsar Statens maritima museer på ett nytt projekt. Genom förlista skepp och bärgade föremål från havets botten vill man på det nya marinarkeologiska museet lyfta fram Östersjöns kulturarv. 

– Östersjön har ett helt unikt bevarandeförhållande för trä vilket har gjort det möjligt för säkert 10 000 fartygslämningar att fortfarande finnas kvar på botten. Det finns fortfarande otroligt mycket att upptäckta, berättar projektledaren och marinarkeologen Nina Eklöf.

Förra året hittades två välbevarade vrak från medeltiden respektive Vasatiden. En kogg och ett fartyg med lasten full av järn. Vraken som är två av flera tusen fartyg som förlist på Östersjön bär, precis som det världsunika skeppet Vasa, på speciella historier.

Annons
Annons

Lasten på vraket från Vasatiden är fullt av tunnor med osmundjärn.

Foto: Jim Hansson, Statens maritima museerBild 1 av 1

– I dagsläget kan vi inte säga någonting om varför skeppen sjönk, men både koggen och vraket från Vasatiden är oerhört välbevarade och gamla, säger Nina Eklöf. 

I ett bevarandeperspektiv är den bästa miljön för de båda vraken att stanna kvar på djupet. Istället för bärgning har man därför valt att använda digital teknik för att dokumentera dem direkt på havsbottnen. 

– Tidigare har det inte gått att filma ett 30 meters vrak på 30 meters djup och få en bra överblick av det. Nu kan vi fota vraken i detalj och sedan mata in det i ett dataprogram som bygger ihop en 3D-modell, berättar hon. 

Lasten på vraket från Vasatiden är fullt av tunnor med osmundjärn.
Lasten på vraket från Vasatiden är fullt av tunnor med osmundjärn. Foto: Jim Hansson, Statens maritima museer

Tekniken kallas fotogrammetri och är väletablerad när arkeologiska och marinarkeologiska fynd på land ska dokumenteras, men har på senare år även börjat tillämpas under ytan. Resultatet kan användas både inom forskning och som en del av en museiutställning. 

– Man kan göra små modeller i 3D, filmer, bilder och animationer med fotogrammetrin. Vi har inte bestämt än hur den kommer utgöra utställningen, men det är en bra ingång i berättelsen om Östersjön, säger hon. 

Enligt Nina Eklöf är vraken tänkta att fungera som ett slags tidskapsel där den förmodade katastrofen leder fram till en berättelse. Tillsammans med andra vrak och lämningar från Östersjön hoppas hon att det marinarkeologiska museet ska kunna skildra den historia som länder runt Östersjön har gemensamt. 

– Vi kommer inte att gå ner i detalj på vraken så som Vasamuseet gör. Men via foto, filmer, modeller och föremål vill vi visa kulturarv utan att det blir ett klassiskt montermuseum.

Ytterligare en del av utställningen kommer att handla om arbetet bakom fynden. Nina Eklöf tror att det finns ett stort intresse för det marinarkeologiska arbetet.

– Många är väldigt nyfikna på hur vi jobbar och hur vi gör för att få den kunskapen vi har. Jag tror att det är just intresset för marinarkeologiskt arbete gör att vi kan öppna ett museum bredvid Vasamuseet, säger hon.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons