Annons

Otippad proteinkälla – tre gånger mer energi än kött

Vilka är de fem bästa proteinkällorna för klimatet och kroppen? Anna Richert, expert på matfrågor vid Världsnaturfonden, WWF ger sina fem bästa tips.

Under strecket
Publicerad
Foto: Jurek Holzer, Staffan Löwstedt och TT Bild 1 av 1

1 / 6

Foto: Jurek Holzer, Staffan Löwstedt och TT
Annons
Annons
Foto: Leif R Jansson/TT Bild 1 av 2

Anna Richert, expert på matfrågor vid Världsnaturfonden, WWF ger sina fem bästa, klimatsmarta proteintips.

Foto: Pressbild, WWF Bild 2 av 2

2 / 6

Foto: Leif R Jansson/TT

1. Bönor och baljväxter ligger i topp

Bönor och andra baljväxter ligger absolut i topp när det gäller klimatsmarta, hälsosamma proteinkällor. De är näringsrika, fiberrika och proteintäta. Om man kokar dem hemma eller om man köper färdigtillredda på tetra spelar mindre roll, så länge det blir av. Även processade produkter som är framtagna av bönor är bra, trots att de är något mer klimatpåverkande. Alla steg vi kan ta för att få in mer baljväxter i kosten är positiva. Dessutom får de människor att få upp ögonen för bönor.

Anna Richert, expert på matfrågor vid Världsnaturfonden, WWF ger sina fem bästa, klimatsmarta proteintips.
Anna Richert, expert på matfrågor vid Världsnaturfonden, WWF ger sina fem bästa, klimatsmarta proteintips. Foto: Pressbild, WWF
Annons
Annons
Foto: Jurek Holzer Bild 1 av 1

3 / 6

Foto: Jurek Holzer

2. Ägg är både protein- och näringstäta

Ägg ger lägre miljöbelastning än många andra animaliska livsmedel och det finns god tillgång på ekologiska ägg. Klimatpåverkan per kg protein är låg, och äggen är ett effektivt sätt att få i sig näring. En förklaring till energieffektiviteten är att hönor värper många ägg och att det inte går åt så mycket foder. Ägg är både protein- och näringstäta, och de innehåller protein av extra bra kvalitet. Både äggvitan och äggulan är nyttiga.

Annons
Annons
Foto: Dan Hansson Bild 1 av 1

4 / 6

Foto: Dan Hansson

3. Spannmål – en otippad proteinkälla

Spannmål är en lite otippad proteinkälla. Spannmål innehåller två till tre gånger så mycket energi per kg som benfritt kött och 5-20 gånger mer energi per kg produkt än grönsaker. Klimatpåverkan blir därför mycket låg jämfört med övriga livsmedel. Spannmål kombinerar låg klimatpåverkan per kg med relativt hög proteinhalt. Allra helst ska det vara fullkorn för mer fibrer, och surdeg är att föredra om du äter bröd. Matvete, matkorn och mathavre är bra alternativ till ris.

Annons
Annons
Foto: Jurek Holzer Bild 1 av 1

5 / 6

Foto: Jurek Holzer

4. Musslor har hög proteinhalt och mycket järn

Musslor är väldigt klimatsmarta och även smarta på så vis att de tar tillvara näring ur haven. Det går åt väldigt lite fossila bränslen vid fångst av musslor, då de odlas på rep och fiskas sedan upp, vilket gör att det går åt lite energi för att ta fram dem. Förutom att musslor har en hög proteinhalt innehåller de också mycket järn. Väljer du inte färska musslor är frysta musslor är ett bra alternativ, och enkla att lägga i en omelett eller i en gryta.

Annons
Annons
Foto: Staffan Löwstedt Bild 1 av 1

6 / 6

Foto: Staffan Löwstedt

5. Sillen full med Omega 3 och vitamin D

Sill och småfisk är underskattade proteinkällor. Sillfiske har en relativt låg klimatpåverkan och de bidrar med viktiga näringsämnen i kosten, som exempelvis Omega 3 och vitamin D. Även småfisk, som sardiner och ansjovis, går det åt mindre energi att fiska än den odlade lax och de vita fiskar som torsk, kolja och sej, som vi ofta äter. Precis som med andra fiskar är det viktigt att den MSC-märkt, vilket står för att den är hållbart fiskad och kommer från hållbara bestånd.

Efter reklamen visas:
Laga vegetariskt som även passar köttälskaren
Annons
Annons
Annons
Annons