Efter reklamen visas:
Viktens gåta Potatis07 ILL.mp4

Oväntad etta på listan över maten som mättar mest

Välj mat som mättar mycket i förhållande till sitt energiinnehåll. Det är ett vanligt tips till den som vill hålla koll på vikten. Australiska forskare har tagit fram ett index där 38 livsmedel rankas utifrån hur mättande de är.

Publicerad

Redan 1995 utvecklade den australiske forskaren Susan Holt ett mättnadsindex, som därefter lyfts fram av bland annat Världshälsoorganisationen WHO. Rankningen väger alltså inte in hur hälsosamma livsmedlen är i övrigt utan visar bara hur väl de mättar.

Susan Holt lät testpersoner äta olika sorters mat som innehöll 240 kilokalorier och registrerare sedan hur mätta de blev.

Grundregeln är ganska enkel: ju mer fibrer, protein och vätska som maten innehåller, desto mer mättar den. Frukt, bönor och fullkorn men även kött och ägg hör till det som mättar mest. Däremot mättar inte fett särskilt bra.

Något otippat toppar vanlig kokt potatis, som de senaste åren hamnat i skamvrån för sitt relativt höga energiinnehåll och sin påverkan på blodsockret. En förklaring är att kokt potatis innehåller en stor andel vätska och just matens volym ger ett viktigt bidrag till mättnadskänslan. Det finns särskilda sensorer i magsäcken som känner av hur mycket den töjs ut.

Den långsamma nedbrytningen av mikronäringsämnen i fullkorn bidrar på motsvarande sätt till att mättnadssignalerna till hjärnan skickas ut under längre tid.

Om man äter portioner som väger lika mycket så mättar potatis tre gånger så mycket som vitt bröd. Tillagad som pommes frites rasade däremot potatisen en bra bit ned på listan.

Enligt samma logik mättar havregrynsgröt mer än skorpor som innehåller exakt samma mängd kalorier. En croissant mättar bara hälften så mycket som vitt bröd.

En oväntad upptäckt var att det kan vara stora skillnader inom varje grupp. Frukt mättade generellt väldigt bra, med ett tydligt undantag: bananer. Bananer mättar väsentligt mindre än äpplen och apelsiner.

Och bland snacks sticker popcorn ut i positivt riktning. De fyller bra i magen utan att bidra med så många kalorier.

Scrolla ner för att se hela listan. Ju högre siffra, desto mer mättande. Index, 100, är satt efter vitt bröd.

Illustration: Thomas Molén
Illustration: Thomas Molén

Källa: The Satiety Index List (1995)

Illustration: Thomas Molén

Bild 1 av 1