Annons

Över en miljard såg fotbolls-VM

Sveriges Hanna Glas och Kosovare Asllani jublar efter Asllanis 0-1 mål under VM-bronsmatchen i fotbolls-VM mellan England och Sverige i somras.
Sveriges Hanna Glas och Kosovare Asllani jublar efter Asllanis 0-1 mål under VM-bronsmatchen i fotbolls-VM mellan England och Sverige i somras. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Sommarens fotbolls-VM i Frankrike sågs av 1,2 miljarder människor runt om i världen på tv eller digitala plattformar.

Det är första gången som ett dammästerskap har sprängt miljardgränsen.

Under strecket
Nyhetsbyrån TT
Publicerad

VM-finalen mellan USA och Nederländerna i somras sågs av 260 miljoner tv-tittare.

Foto: David Vincent/AP Bild 1 av 1

VM-finalen mellan USA och Nederländerna i somras sågs av 260 miljoner tv-tittare.

Foto: David Vincent/AP Bild 1 av 1

"Att vi nådde 1 miljard-målet visar damfotbollens dragningskraft. Och samtidigt visar det att när vi marknadsför och tv-sänder världsklassfotboll, oavsett om det är män eller kvinnor som spelar, så vill folk titta", säger Internationella fotbollsförbundets ordförande Gianni Infantino i ett pressmeddelande.

Ökningen av antalet tittare, jämfört med VM i Kanada 2015, var 30 procent. Och medeltalet på hur många minuter folk tittade på VM-matcherna fördubblades från 2015.

Flest tittare hade finalen mellan USA och Nederländerna, över 260 miljoner.

VM-finalen mellan USA och Nederländerna i somras sågs av 260 miljoner tv-tittare.
VM-finalen mellan USA och Nederländerna i somras sågs av 260 miljoner tv-tittare. Foto: David Vincent/AP
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons