Annons

Överklagande mot nya t-banan dras tillbaka

Tunnelbanan på väg mellan Gamla Stan och Slussen.
Tunnelbanan på väg mellan Gamla Stan och Slussen. Foto: Tomas Oneborg

Den fastighetsägare på Blasieholmen som överklagade bygget av den nya tunnelbanan till Nacka och Söderort drar tillbaka sitt överklagande. ”Vi har fått svar som stillar vår oro”, säger en styrelseledamot.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Representanter från region och kommun har träffat den överklagande parten. På onsdagskvällen hade man nått samstämmighet. En styrelseledamot bekräftar för Fastighetsnytt att bolaget tänkt om och att den överklagan som skickats till regeringen är inaktuell.

– I en av oss initierad dialog med Stockholms stad och Region Stockholm har vi som fastighetsägare de senaste dagarna fått svar som stillar vår oro för vår fastighet på Blasieholmen, säger Tori Skoglund, styrelseledamot i AB Hovslagaren.

Överklagandet gällde den antagna järnvägsplanen för tunnelbanans nya linjer som ska byggas ut från Kungsträdgården i city till Nacka och Söderort.

500 000 ton bergmassa ska tas upp ur jorden på Blasieholmen. Det var det kommande arbetet i den befintliga arbetstunneln och den dagliga bortforslingen av bergmassorna med lastbilar som förskräckte fastighetsägaren.

I sin överklagan krävde fastighetsägaren i första hand att regeringen upphäver järnvägsplanen, i andra hand att den kompletteras med ytterligare skyddsåtgärder mot störningar.

Region Stockholm meddelade att projektet stannade av och att inga nya upphandlingar skulle genomföras.

Annons
Annons

Överklagandet fick stor uppmärksamhet då det riskerade att försena utbyggnaden av tunnelbanan med över ett år och leda till fördyringar på upp till 100 miljoner kronor per månad.

Tunnelbanan till Nacka Forum beräknas stå färdig 2026–2027.

– Det känns väldigt bra att det här beskedet kom så snabbt. Vi ska börja med de första spadtagen i höst, säger Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande i Nacka.

Ansvariga på Region Stockholm andas också ut:

– Vi blev inbjudna till dialog med representanter för fastighetsägaren och kunde förtydliga vad våra planer innebär och vilket ansvar vi har när vi bygger. Det är väldigt skönt att de nu känner sig trygga med vad vi ska göra, säger Martin Hellgren, avdelningschef för den södra delen av tunnelbanans utbyggnad.

Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) är nöjd, men skickar med en reservation till lagstiftarna:

– Att någon som döms till livstids fängelse i normalfallet kan få sin sak prövad i två instanser, men att ett tunnelbanebygge riskerar prövas i sju instanser vittnar om att proportionerna i lagen är snedvridna, säger han.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons